Goudprijzen e.d.

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja ik wil een miljoen verdienen, het volgende sieraad zal dan 1,5 miljoen kosten.


dat is dus een opmerking waar ik niet verder mee kom he.

Ik wil niet te duur zijn en niet te goedkoop, de manier van rekenen die we op school hebben geleerd lijkt door geen vand e prof. smeden hier gehanteerd te worden.

Ik vind jou manier van rekenen interessant maar het klopt niet voor mij gevoel dus ik kan daar niet achter staan.
Ik kan niet ringen van 10 gram voor 500 euro verkopen, de een met een uur werk en de ander met 4 uur werk.
Dat strookt niet met mn gevoel, maar dat ben ik.


Wat ik wil is eerlijk mn geld verdienen, niet te veel en niet weinig


(met eerlijk dikdrukken bedoel ik niet dat een ander dat niet zou doen, maar ik heb een paar kronkels, een daarvan is dat verdomd gevoelig ben en enorm walgelijk consestieus.....dit zijn dingen die me op zakelijk vlak wat te pakken nemen)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Wat de bedoeling is van die opmerking is dat je zelf uitmaakt hoeveel je bij een gram goud op doet en daarme kun je je eigen verdiensten bepalen, de ene keer zeg je ik doe er 30,- bij op en de andere keer doe je er 10,- bij op, snap je het al

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Wisseling in marge is niet per definitie oneerlijk Erika, je weet dat het vaak een beetje natte vingerwerk is.
Ook als je consencieusheid als handicap hebt :lol: hoeft het toch geen belemmering te zijn je klant (en situatie) in te schatten en daarop ook een beetje je marge te bepalen.
Zoals je aangeeft is consencieus zijn wel in tegenstelling met handelsgeest, is het niet een optie aan je "handicap" te werken in plaats van tot op de komma alles gelijk te willen berekenen voor iedereen?
Let wel ook ik, en ik denk ook Freddy willen eerlijk door het leven gaan en de mensen niet het vel over de oren trekken.
Maar ik geloof (en hoop) dat mijn naieve periode, waarin ik dacht dat ik door mijn medemens net zo behandeld en beoordeeld wordt als ik zelf een ander doe, achter mij ligt.
Ik heb er ook aan moeten werken om tot die houding te komen en ik kom mezelf nog vaak tegen, maar probeer toch vaker wat aan mezelf te denken (bij het uitprijzen dan he)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Tja ik heb daar zelf wel wat moeite mee, waarom zou ik de ene wel 2,5 marge reken en bij de volgende 3 en de volgende 4

Mijn pa kan een ketel ook niet per klant anders prijzen, wel kan ie per klant bekijken of er korting kan worden berekend.



k reken uit de ongeveer hoeveelheid grammen en dan de hoeveelheid aan uren die ik denk te besteden, vandaar uit kom ik aan mn prijs.

De strakke rechte ring van 10 gram zal dus bij mij goedkoper zijn dat de 10 gram zware zegelring.


Zoals ik al zei bedoel ik niet dat jullie niet eerljk zijn, maar dat ik er persoonlijk moeite mee heb om voor minder werk hetzelfde te vragen aan geld.
Maar andersom ook, ik wil mezelf ook niet te kort doen, ik ben belangrijkst.
Dus als ik oud goed terugkoop wil ik de mensen niet tekort doen maar mezelf ook niet, en als ik dan verschillen zie van 7 tot 11 euro per gram, dan vind ik dat moeilijk, want hoe kan dat dan :)

De naieve periode over dat mensen je netjes behandelen zoals jij dat ook doet, die was ik op mn 13e al kwijt hoor, het is pas sinds kort dat ik vertrouwen weer terug heb in de mens, maar tot 4 jaar terug wantrouwde ik alles en iedereen.

Ik gebruik gewoon de margefactor 2,5 op zilver en goud en op stenen die niet groot/duur zijn.
Zodra dit duurder wordt gaat de factor naar beneden tot 1,8.
Mn uurloon is nu 45 euro

Maar je hebt gelijk hoor, en zakeloijk gezien groei ik er wel in en durf ik ook gewoon te vragen: als ik dit maak op die manier in dit ontwerkost het 3000 euro. Dan voel ik me niet schuldig meer want ik Verdien het toch,.
Maar dan toch lg ik in bed en denk woooowww hmm mss te duur?

Das iets van mezelf waar ik aan moet werken, door te vragen leer je meer over prijzen dan de 2 of 3 methodes die ze je op school leren, en zie je dat ieder een eigen manier heeft.

Voor mij voelt de schoolse manier op dt moment gewoon nog het beste, maar daar bedoel ik dan niet mee dat de andere verkeerd zijn
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Erika schreef:
De naieve periode over dat mensen je netjes behandelen zoals jij dat ook doet, die was ik op mn 13e al kwijt hoor, het is pas sinds kort dat ik vertrouwen weer terug heb in de mens, maar tot 4 jaar terug wantrouwde ik alles en iedereen.

Ik heb juist sinds die periode mijn twijfel, maar er is dus hoop dat het goed komt..... :roll:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

het is hard werken maar te doen,maar moeilijk.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

De strakke rechte ring van 10 gram zal dus bij mij goedkoper zijn dat de 10 gram zware zegelring.
Je moet het zo zien:
Bij mij betalen ze voor de zegelring de volle mep en als ik een makkelijke strakke ring moet maken dan maak ik gewoon meer winst :mrgreen:

Snap je het nu :?:

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Aspasia schreef:
Snap je het nu :?:

Gr Freddy
Ik ben bang Freddy....... :lol:
Sorry Erika, ik moest hem even inkoppen... :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik snap het wel hoe je t allemala bedoelt freddy en het werkt voor jou, maar voor mijn gevoel klopt het niet helemaal.........
Ik begrijp het al de hele tijd, maar ik probeer het in mijn hoofd en met mn gevoel kloppend te krijgen maar dat lukt me niet........
Dus ze betalen de volle mep voor een zegelring en een extra extra volle mep voor een gewone ring

Snap jij mij? :shock:

En mede ook de angst als mensen elkaar tegenkomen en dan zeggen he das een mooie zegelring, ja daar laten maken........he daar ben ik ook geweest voor deze strakke ring. 500 euro.. he verrek dat heb ik ook betaald: hmm das raar...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik geef een faire prijs op naar de tijd die ik inschat er aan te werken en als ik iemand heb die het niet zo breed heeft dan knijp ik wel een oogje dicht.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op vrijdag 30-01-2009, 23:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik doe dat ook hoor ruud en als mensen zeggen dan is het te duur dan gaan ze maar elders heen.

DAt de klant het werk er niet van afziet ligt eraan denk ik zo.
Ik geloof wel dat de gemiddelde mens ziet dat een gladde ring minder werk is dan een bewerkte ring.....alleen hoeveel uur daar verschil in zit en dat dan mss wel 200 euro of meer is .....tja dat dan mss weer niet.

Maar het is vooral Mijn eigen gevoel die hierin stijgert, ik kan het de klant nog wel verkopen, daar wordt ik steeds beter in, maar ik kan het mezelf niet verkopen.

Mn gevoeligheid is hierin een heikelpunt........
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Dat is voor iedereen het zelfde hoor.
Ik ben Goudsmit, geen handelaar.
En ja regelmatig rekenen ik gewoon te weinig, of schat de klus te makkelijk in. Jammer dan als de klant maar tevreden is en terug komt , ruk ik volgende keer die poot wel uit.

Ruud

Vanmorgen ook 100 gouden reverspelden maken , komt door de hoge goudprijs op ca 2000.- totaal. dus 20.- p stuk, graag of niet hoor ik wil er een X bedrag aan verdienen en dat is niet eens veel in verhouding met de hoeveelheid werk.
Ja toen....... waren ze omgerekend ? 11.- maar hoelang is dat geleden?
Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op vrijdag 30-01-2009, 23:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Lapidee schreef:
vanmorgen ook 100 gouden reverspelden maken , komt door de hoge goudprijs op ca 2000.- totaal. dus 20.- p stuk, graag of niet hoor ik wil er een X bedrag aan verdienen en dat is niet eens veel in verhouding met de hoeveelheid werk.
Ja toen....... waren ze omgerekend ? 11.- maar hoelang is dat geleden?
Ruud
Niet dat ik me met jouw inkomen wil bemoeien Ruud maar we hebben het hier tenslotte over goudprijzen.
Een reverspeld voor ? 20,-,??? dan wegen ze nog geen gram zeker en dan mag je er al helemaal geen tijd aan besteden anders reken je toch veel te weinig????zeker als dat je winkelprijs is.
Ik reken voor de juwelier al gauw ? 25,- per gram en daarover nog het arbeidsloon.... maar daaaaaaar gaan we weer.....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Idd 0,62 gram 14 K zonder steen
0.68 met wg zetting en echte saffier 1,5 mm .


( zonder Dbl brischure)

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op vrijdag 30-01-2009, 23:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hihi ik had de vraag gehad voor zilveren speldjes en omdat deze vraag kwam en ik ecven niet specifiek de prijs wist, heb ik er 17 euro per speldje van gemaakt, voor zilver.
Plus de kosten van de mal en het model.


ben ik toch zakelijker dan ik dacht.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie