Goudprijzen e.d.

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Dus haal ik t nu terug alszijnde geld of is het verstandiger op die metaalrekening te laten staan.
Als je geen geld nodig hebt laat het goud dan staan met de gok op dat het nog hoger kan. En als het dan in een keer na 35.000 gaat dan ben je ook weer blij.
je betaalt als je het n?et koopt, 25% van de prijs
Houden ze dan de prijs aan van vandaag of van toen je het hebt op gehaald.

Gr Freddy
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

ik snap er geen bal van, al die stropdassen op beurzen en hoe die goudkoers dus werkt. Maar moet dat niet ook een keertje omlaag gaan, tenminste een beetje ofzo? Dit kan toch niet goed gaan zo joh

En over school, ze zorgen gewoon dat een gouden opdracht net boven de 10 gram zit, dan moet je wel.
De smeedring, en de manchetknopen van laatst zitten er beiden boven.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

mijnes is ook de smeedring enne de manchetknopen waren bij mij oorbellen, je mocht kiezen..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

wij moesten ze zelfs allebei maken. Kloteoorbellen...
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Aspasia schreef:
je betaalt als je het n?et koopt, 25% van de prijs
Houden ze dan de prijs aan van vandaag of van toen je het hebt op gehaald.

Gr Freddy
ze z?ggen,(ik heb eens navraag gedaan) dat ze gewoon kopen wanneer ze het nodig hebben,(ze kopen per opdracht een geschatte hoeveelheid in) en niet naar de goudprijs kijken, maar gewoon kopen.

Erg leuk dus.

Al kreeg ik het idee dat ze er nog wat extras overheen hadden gegooid toen ik de rekening van het 2e jaar kreeg. 14kt goud was bij hen iets van 19 of 21 euro(geloof ik), en op dat moment leek dat erg veel. Maar je doet er niks an
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Tis goudprijs en fatsoen wat ze betalen denk en dan wrs ook het btw erbij!?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

prijs sloopgoud

Bericht door leen van dijk »

kun je om in te kopen de prijs van GoldRush een beetje aanhouden of is die voor de kleine goudsmid veel te hoog? :?:
Kunnen zij deze prijs hanteren omdat zij veel grotere hoeveelheden tegelijk smelten en afgieten?
voorbeeld van deze dag
prijs (1-50 gr): 15.63 p/gr
prijs (50+ gr): 17.33 p/gr
het houdt je scherp
Goudkoperij
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: woensdag 01-07-2009, 11:44
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Goudkoperij »

Deze prijzen hou ik ook ongeveer aan(misschien nog iets meer!!) Maar het is de vraag, wat wil je ermee doen! Zelf weer sieraden maken of verkopen aan de Edelmetaal handel. Als je het gebruikt om zelf te verwerken heb je op heteerste gezicht goedkoop goud. Je moet het dan nog wel bewerken wat ook tijd,gas en geld kost. Wil je het b.v verkopen om er extra inkomsten uit te genereren, dan moet je het wel tussentijds in kunnen dekken(een prijs vastleggen) doe je dit niet dan loop je bij deze inkoopprijzen best risico.(vandaag was de schommeling ongeveer 1000 euro per kg, op basis van fijngoud) Laat maar weten per Pb of je nog meer info wilt hebben en hoe eea werkt kan ik je per tel. wel uitleggen.

Olaf
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Voor 14 karaat geef ik nu 12,75 p gram, met de huidige koers. En wat ik ermee doe, is net wat de vraag is, heb ik het nodig dan verwerk ik het en wat ik teveel heb stoot ik door tegen een leuke winst.
Momenteel heb ik maar 4 / 5 ons op voorraad om te gebruiken in diverse gehalten en kleuren.
Ook omdat de vraag bescheiden is op het moment.

Niet te veel bieden, dat is je eerste verlies, vraag juweliers in je omgeving wat ze geven en ga er 10 cent p/gram boven zitten.

Onzin advertentie's als 33.- per gram 999/1000 werken averechts
omdat de consument duidelijkheid wil en niet een cursus legeringsrekenen heeft gehad.
En al helemaal geen idee heeft wat een borderel inhoudt.
De domper en jij als bedrieger als je op 13,50 p gram 14 K uitkomt om n?t je kosten te dekken. ... O:) .
Want wettelijk gezien 14 dagen vasthouden ( risico koers daling) , veel administratieve rompslomp, wegbrengen / versturen. Het kost allemaal veel tijd en wordt die berekend??

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Goudkoperij
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: woensdag 01-07-2009, 11:44
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Goudkoperij »

Volgens mij is er wettelijk helemaal geen bewaarplicht. Zeker niet wanneer er met een inkoopverklaring gewerkt wordt. (waarin staat dat de goederen niet onrechtmatig verkocht zijn enz) dit staat ook in de alg. voorwaarden. Hierdoor loop je dus geen koersrisico meer. Het staat een ieder vrij om zijn prijzen te bepalen, maar 12.75 per gram bij de huidige goudkoers is niet veel. Ik weet er zijn juweliers die minder bieden en dan nog met waardebonnen werken ook. Zelf zitten we nu voor de particulier op 17 euro (14 karaat) voor de handelaren die hier brengen op 95% van de spotkoers. Dit kan alleen doordat we in grote hoeveelheden werken en het goud bij binnenkomst eigenlijk meteen op papier alweer verkocht is. maar nogmaals een prijsbepaling doe jezelf en daarbij is het van belang of het voor de handel is of om te gebruiken als voorraad. Blijft wel het feit dat je bij 12.75 per gram je zo`n 6 euro onder de goudprijs inkoopt.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Blijft wel het feit dat je bij 12.75 per gram je zo`n 6 euro onder de goudprijs inkoopt.
Dat klopt, ik verplicht niemand om aan mij te verkopen, als je dat toch doet is dat je eigen keus. Toch?

Die 14 dagen vasthouden is twijfelachtig, ik heb het net nagevraagd maar geen eenduidig antwoord gekregen, de recherche adviseerd het wel sterk. Maar aangezien de afdeling heling-bestrijding is opgeheven kon hij niemand vinden die he zeker wist.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Goudkoperij
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: woensdag 01-07-2009, 11:44
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Goudkoperij »

Klopt helemaal, vandaar dat ik ook geschreven heb : Een prijsbepaling doe je zelf!
En idd er zit veel werk en kosten aan b.v 200 gram 14 karaat innemen. Zeker bij juweliers dan heb je echt te maken met de afdeling rommel. (slotjes,kleine stukjes ketting enz) daar geef ik ook niet al te veel voor en zij moeten wachten op een xrf analyse voordat er betaald wordt. Bij particulieren met een paar kettingen en armbanden gaat dat sneller. En van die 6 euro hou je er maar 3 netto over(per gram). In ons geval veel minder, maar massa is kassa!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Dus zijn de bedragen voor een kleine goudsmid die een paar ringetjes per week inneemt ook 17 euro, want volgens mij krijg ik dat dan zelf ook weer dus is dat geen enkele winst?!


ik moet zeggen dan handelen me moeilijk blijft
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik koop zeer weinig in en alleen van bekende klanten.
Dus voor die paar gram per week geef ik gewoon niet meer.

Maar als een klant er wat anders voor koopt of een reparatie mee betaald dan krijgen ze wel 16.- p gram.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Een vraag over oud goud inkoop. Ik krijg hier af en toe hele sieradenkisten aangeboden ter inkoop. Tot nu toe kocht ik alleen als service kleine hoeveelheden in van klanten die iets lieten laten maken.

Wat zouden jullie mij als z??r kleine inkoper adviseren. Concreet gesteld: hoeveel euro onder de prijs van de grote goudinkopers? (Eentje geeft vandaag bijvoorbeeld 15.40 per gr 14k)
Moet ik +/- twee euro eronder zitten of eerder vijf oid? Ook bij hoeveelheden van 100g?

En wat doe je bij zgh inruilen? Dus klant bestelt twee trouwringen en heeft 3 gram oud goud om mee te betalen. Geef je dan iets meer voor het oude goud? Hoeveel euro bovenop je normale oud goud prijs? Twee?

Ik snap dat iedereen dit weer anders doet en dat het net is wat je zelf wilt verdienen, maar ik zou heel blij zijn met soort van een richtlijn of advies. Per pb kan natuurlijk ook als je je prijzen niet graag openbaar geeft.

Dank jullie wel!
Plaats reactie