staal taaier maken

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Een hamerkop is meestal van C45 en kan je het beste in water harden (enkel de baan harden niet het huis).
Ontlaten gaat prima door hem op 200 graden een uur in de oven te leggen.
Meteen een tray koekjes erachteraan en je komt er nog mee weg ook :mrgreen:
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoor ik hier dat je uit ervaring spreekt Smidje?
The best things in life are still made by hand
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik heb tegenwoordig de beschikking over een verwarmt zoutbad maar er hebben hier wel eens dingen in de oven gelegen die je er in een normaal huishouden niet vindt.
Gelukkig heb ik een hele bijzondere vrouw gevonden die dat nog accepteert ook, als ik koekjes bak dan.
Het voordeel van een zoutbad of oven is dat het staal langere tijd op de ontlaattemperatuur blijft en dus rustig kan herkristalliseren.
Met kleine voorwerpen zoals stekers ben je veel zuiverder in je temperatuur en kan je het proces herhalen als je het hardingsprotocol gevonden hebt dat je het beste ligt.
Maar de koekjes zijn natuurlijk het meest belangrijk bij het ontlaten van alle soorten staal.
Zo zijn spritsen het meest geschikt bij hamers en jan hagels weer beter voor ponsjes en beitels.
Vroeger gebruikte men ook wel baden met gesmolten lood of tin maar dat was funest voor de koekjes #-o
"Quality is a habit not an act"
Plaats reactie