Is er verschil tussen plaatje zilver en gegoten?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Is er verschil tussen plaatje zilver en gegoten?

Bericht door tinkywinky »

Dat vroeg ik me zo eens af. Misschien is het een domme vraag, maar ik heb alleen ervaring met kant en klare zilveren onderdeeltjes.

Nu heb ik laatst een paar zilveren rondellen gekocht bij BM. Ook weer kant en klaar dus.
Nu las ik ergens dat je zulke schijfjes ook zou kunnen laten gieten.
Wat ik me af vroeg is dan, wat is nu dan het verschil tussen een kant en klaar stukje rondel en een gegoten schijfje?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

In feite is alles wat je koopt ooit gesmolten. Dus er hoeft niet veel verschil te zijn. Alleen als je ronde plaatjes laat gieten moet je ze zelf nog wel afwerken, die je bij BM koopt zij al afgewerkt. de kwaliteit van de ronde plaatjes hangt af van het gietwerk en je kan ze natuurlijk ook uitzagen uit een grotere plaat of als je een uitkapset hebt uitkappen. Het hangt af van de kostprijs ten opzichte van de hoeveelheid werk, gemakzucht en technisch kunnen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
angelloveeinstein
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 8:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door angelloveeinstein »

hoi,

de structuur van gegoten materiaal is veel broser dan van halffabricaat wat al iets gewalst is. dus ronde plaatjes laten gieten en hoogglas polijsten is lastig. dan kun je ze beter zagen, of investeren in een kapset (SLIK!)

maar met een matte afwerking zul je het niet zien.
het wordt altijd weer morgen
Plaats reactie