Argentium zilver

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Afbeelding
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Helemaal Top Erika, dank je wel!!!

ari
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ff compleet maken toch.


En dan wat anders, ik zat net dus te denken. Ja zomaar, dat het kan he, erika en denken :P
zou je kunnen testen wat argentium en wat sterling is?
Stel je hebt wat zilver afval liggen maar het is per ongeluk door elkaar gegaan, of is dat makkelijk te zien?! of met blitsbeitz en snelheid van zwart worden te testen?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik denk dat wanneer je het verhit beide legeringen eenvoudig te onderscheiden zijn. Argentium blijft witter tijdens verhitting.

Ari
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

oh dan is het simpel te toetsen!


Qua mechanische eigenschappen is het net zo zacht als zilver 925. Ik heb die wisselringen en iemand vroeg in zilver, ik weet dat die vorig jaar in het ontwerpproces mij te slap waren. Maar mss kan het wel in argentium als dat stijver is?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

en het is natuurlijk makkelijker te harden...dus wie weet, dat de oplossing ook daarin zit.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hoe hard je argentium?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Erika schreef:Qua mechanische eigenschappen is het net zo zacht als zilver 925. Ik heb die wisselringen en iemand vroeg in zilver, ik weet dat die vorig jaar in het ontwerpproces mij te slap waren. Maar mss kan het wel in argentium als dat stijver is?
Zilver 925 is ook hard na uitharden. 925 wordt zelfs harder dan 835 na uitharden. Dat vind je in de theorie van de fase scheiding tijdens smelten. Ik heb geen idee of dat onderdeel van de goudsmids opleiding is. Maar bij 925 stolt het materiaal in homogene kristallen terwijl bij 835 al fasescheiding bij het eerste stollen optreed.

Het probleem van 925 uitharden is echter de corrosie tijdens de noodzakelijke hoge uithardingstemperatuur. Dat kan eigenlijk alleen onder uitsluiting van zuurstof. Industrieel is dat geen probleem, maar wel voor veel goudsmeden.

Wat ik over Argentium lees, is dat de uithardings temperatuur zoveel lager ligt dat oxidatie geen probleem is en dus veel makkelijker gaat. Blijkbaar kan het zelfs in een keuken oven zonder verdere beschermings maatregelen. Dus lekker zacht bij het verwerken en toch een stevig product.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

DAt is dus wat ik wil weten, hoe lang opp welke temperatuur moet argentium gehard worden


Ja ik heb t wel gehad op school, maar dat is zo vluchtig gegaan, dat echt harden in een oven nog niet bij mij gebeurd. Over t algemeen ook niet nodig. Zeker niet bij de ring die ik nu bedoel, in 2 mm met buigen en alles is de ring stevig genoeg.

In 1,5 mm met een kleinere bol vind ik m te floeperig... te makkelijk maar ik hb argentium draad 1,5 meebesteld... en anders moet de mevrouw maar de gouden ring nemen of de zilveren grotere :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Bericht door Kraai »

Erika schreef:DAt is dus wat ik wil weten, hoe lang opp welke temperatuur moet argentium gehard worden
Beste Erika,

In de Bijougids van dit jaar (ook al in die van vorig jaar) staat het precies beschreven.

Twee uur bij 300 graden.

Jan
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ah zo ver heb nooit gelezen:)

dus het kan gewoon in de huis tuin en keuken oven van mn ouders :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Yep, gewoon twee uur in je eigen oventje op 250 gr. En liever daarna nog een uurtje op 200 gr na laten sudderen. Dat werd verteld tijdens de workshop
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

mijn eigen oventje is een combi magnetron die niet langer dan een uur kan draaien, en dan moet ik weer opnieuw instellen, of zal dat niet zo een prbleem zijn?

De workshiop wacht ik netjes tot er nieuwe komen in het najaar of voorjaar, ze weten dat er animo voor is :)
Maar daar heb ik Nu niets aan :)

En als je oven niet verder kan dan 220 graden.. zou dat werken of is dat echt te min (zeker als er dan een afkoeling om de oven weer een uur in te stellen bij is?)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

of je kan kijken naar zo'n klein grill/oventje die je rond de 50 euro kan kopen, zijn vaak bij de aldi, lidl of blokker...wel dus opletten op de max temperatuur...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

je bedoelt zo'n pizaa/broodoverntje. Gaan die zo hoog dan en kan ook langer dan een uur branden?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie