Argentium zilver

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Remco
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 13-07-2012, 21:02
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Argentium zilver

Bericht door Remco »

Beste vakgenoten, hebben jullie al gehoord van het nieuwe zilver bij BM. Is echt super om mee te werken. geen oxidatie meer van je zilveren sieraden. solderen zonder soldeer. materiaal harden in de de gewone oven en het wordt niet meer zwart.
kortom, tijdbesparend en super handig. hoe zijn jullie ondervindingen?
(e.v.t. vragen zijn ook welkom)
Als spreken zilver is, wat is schreeuwen dan?
Remco
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 13-07-2012, 21:02
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Bericht door Remco »

Erika schreef: Er is laatst workshop geweest en er moeten forum leden zijn geweest alleen is daar verder nog niet echt iets op geschreven volgens mij

Maar vertel eens solderen zonder soldeer?!
Hoe doe je dat dan als je 15 solderen hebt bijvoorbeeld?
ik ben zelf ook bij de workshop geweest.
het solderen zonder soldeer is eigenlijk een soort aan elkaar smelten (fusing) van het materiaal. de bovenste laag van het materiaal smelt een stuk sneller dan de rest van het materiaal. daardoor kunnen oneindig veel onderdelen aan elkaar worden gesoldeerd. het argentium is ook goed plaatselijk te verwarmen (vergelijkbaar met goud). De enige reden om argentium soldeer te gebruiken is als je 2 plaatjes plat op elkaar wil solderen. dan heb je een te grote soldering.
je moet overigens oppassen met uitgloeien van argentiumzilver. als je het uit gloeit wordt het niet zo rood als het gewone zilver. na het uitgloeien kan je het niet gelijk aflessen, maar even wachten tot de rode gloed weg is. gooi wat waterdruppels op het zilver. als deze niet meer dansen door de warmte dan kan je het argentium aflessen
Als spreken zilver is, wat is schreeuwen dan?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Nooit mee gewerkt maar het lijkt me een interessant materiaal, maar dat vind ik bv. ook van titanium.
Alleen moet je even die stap zetten....en dat ontbreekt er hier nog aan.
Maar ik ga het een keer proberen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Lize Bouwman »

En de kleur? Na het solderen en afkoken hou ik zo van die wittige kleur op zilver, hoe is dat met argentum??
Perfecte imperfectie.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ik heb de workshop bij BM ook gevolgd.

Het fusen was een openbaring. Je moet op een aantal punten leten maar verder werkt het perfect.

Het Argentium Zilver is van zich zelf wat witter dan Sterling. En omdat het (bijna) niet oxideerd behoud het ook deze witte kleur.
Weinig last van aanslag dus een ook geen last van soldeervlekken.

Het fusen kun je met een klein vlammetje doen. Net als bij goud hoef je niet het hele object te verwarmen. Gebruik van flueron is wel belangrijk.
Met deze techniek is granuleren en fillegrain veel makkelijker.

Als de workshop er weer een keer komt en je wilt meer weten over dat fusen, geen aanslag en geen soldeervlekken zou ik beslist gaan. Ik vind de workshop ook niet duur. Ik heb er in ieder geval veel geleerd en weet zeker dat ik in de toekomst Argentium ga gebruiken.

Voor mensen waarbij het gewone zilver snel aanslaat en zwart wordt is dit zilver een uitkomst. Het schijnt allergievrij te zijn. Het heeft een iets hoger gehalte (935). Jammer dat de waarborg daar nog geen stempels voor heeft.


Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik las in Edelmetaal dat er nu een stempeltje met een Eenhoorn is voor Argentium.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik had absoluutn wel gewild, maar had absoluut dat weekend precies volgepland met niet te verzetten dingen he..

Maar je zou dus een klein schakelarmbandje kunnen maken zonder soldeer, of een ring met steen repareren zoner soldeer?

Klinkt al stuk meer logisch als je zegt, het werkt net als goud je hoeft niet alles te verwarmen.
want zo zat ik nog te denken, ja maar als ik een bakslot maakt en moet alles fusen, klapt ie niet in elkaar enzo

Waarborg heeft een argentium stempel zoals willem zei, staat in de edelmetaal van nu.
Maar op waarborgsit vind ik m nog niet zo snel
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Karin13 »

Remco
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 13-07-2012, 21:02
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Bericht door Remco »

Karin13 schreef:Bij Rio Grande zijn ook al stempels verkrijgbaar.
binnenkort ook bij BM te krijgen. bij BM komt binnenkort ook het gehalte 960 argentium. is nog onduidelijk of de 935 dan blijft. ik hou jullie op de hoogte
Als spreken zilver is, wat is schreeuwen dan?
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ik dacht dat die stempels er nog niet bij de WB waren. Dat alleen de fabrikant ze nog maar had.
In ieder geval hebben ze er nog geen gehaltekeur voor 935.

Tegen de tijd dat ik met dit zilver voor de verkoop dingen ga maken hoop ik dat BM de stempels heeft. Nu ben ik er alleen nog maar mee aan het oefenen.

Bij ons was er inderdaad de discussie om het gehalte van 935 naar 960 te brengen. Wij hadden zoiets dan gewoon allebei op de markt zodat je kunt kiezen. Net als bij goud.
Nadeel van een hoger gehalte is dat het duurder is. En als het gehalte dan nog hoger wordt dan wordt het nog duurder. Gaat het zichzelf dan niet uit de markt prijzen? Want de sieraden die je ermee maakt worden dan ook duurder en de concurentie binnen sieraden van zilver met "China" is al groot.

En Erika. Het is best wel een taai materiaal. Het klapt niet zo heel snel in elkaar.
De ring solderen met steen...dan moet de ring natuurlijk wel van dat Artentium zijn gemaakt. (en de steen moet nog steeds tegen hitte kunnen)

Er was veel belangstelling voor de workshop. Ik denk wel dat BM deze nog wel gaat herhalen. Ik zou er even bij hen naar vragen. Hoe meer vragen, hoe eerder ze misschien een nieuwe workshop geven.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Remco
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 13-07-2012, 21:02
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Bericht door Remco »

Precious Art schreef: Bij ons was er inderdaad de discussie om het gehalte van 935 naar 960 te brengen. Wij hadden zoiets dan gewoon allebei op de markt zodat je kunt kiezen. Net als bij goud.
die tip is bij ons in de groep ook meegegeven aan BM. Gewoon allebij op de markt. daar zijn ze nu nog mee bezig. ben ook benieuwd.

Precious Art schreef: Er was veel belangstelling voor de workshop. Ik denk wel dat BM deze nog wel gaat herhalen. Ik zou er even bij hen naar vragen. Hoe meer vragen, hoe eerder ze misschien een nieuwe workshop geven..
ik denk niet dat er op korte termijn nog zo'n workshop aankomt. in het najaar zijn er altijd de artclay en puk workshops. dan zal denk ik voorjaar 2013 het argentium weer aan de beurt zijn. de workshop werd wel goed bezocht, en was ook zeker erg interesant.
Binnen de branche merk je ook steeds meer interesse voor dit materiaal
Als spreken zilver is, wat is schreeuwen dan?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

"helaas" was ik op vakantie anders was ik zeer zeker ook op komen dagen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Was ook bij de workshop. Hoop geleerd. Vereist zeker wel wat extra kennis van fusen, uitgloeien etc. Doe je dit namelijk niet goed, dan wordt het materiaal onwerkbaar. Heb hier ook de stencils liggen. Als ik tijd heb zal ik ze inscannen.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik vraag me meer en meer af of het commercieel gezien dan voor de goudsmid wel zo'n interessant materiaal is.
Of er moet al een marketing campagne opgestart worden en dat de klant gaat vragen "is het wel echt Argentium zilver? "
Als het technisch meer problemen geeft dan mogelijkheden (wat ik niet weet of dat zo is) zie ik het het gewone zilver niet vervangen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
JWK
Actief lid
Actief lid
Berichten: 211
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 16:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Burgum
Contacteer:

Bericht door JWK »

Er staat ook een leuk artikel in de edelmetaal van deze maand over Argentium zilver http://www.edelmetaal.nl/websites/fgz/f ... 8_2012.pdf

Marco
"Leer uit de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken"
Plaats reactie