Brons maken

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
William
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 11-06-2011, 21:52
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Waddixveen

Brons maken

Bericht door William »

Ik wil brons maken in de verhouding 90koper/10tin. Hiervoor wil ik koperplaat en soldeertin van de loodgieter gebruiken. Is dat mogelijk? Zo ja, kan ik dit doen met een gewone soldeerbrander (bijv. Sievert, Exact) met een grote branderkop?
Of zijn er andere opties! :roll:
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Het gewone soldeertin is een legering meestal 60/40 % tin/lood niet zo geschikt dus.
Misschien zit er wel een tinnegieter bij jou in de buurt die je wel aan tin kan helpen
Je kan ook naar de kringloop/ tweedehands winkels gaan en er oude tinnen figuurtjes kopen, let wel op dat je geen echt oud tin smelt anders zit je op een dag naar tussen kunst en kistch te kijken en daar komt je omgesmolten beker voorbij van ?10.000,-.
De brander die je gebruikt moet aangepast zijn aan de hoeveelheid die je wilt smelten , hebben we het over kilo's of grammen ?
Een andere optie is met houtskool en een blaasbalg, altijd leuk donderjagen met vuur.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Als je van die figuurtjes koopt is de kans er dat je ook geen zuiver tin hebt maar pewter, dit is 96 % tin en 4 % koper.
Je kunt dus het beste op zoek gaan naar zuiver tin, even Googlen misschien.
Overigens welkom op het forum en veel plezier hier.
Hou ons op de hoogte van je vorderingen s.v.p.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Waarom wil je eigenlijk zelf brons legeren? Voor de lol/ leerzaam/of een andere reden?

Ik heb vorig jaar een voorraadje bronssnippers gekregen van iemand van een prehistorische werkgroep, en heb hiervan eens een klein beetje proberen te smelten met m'n sievertbrander (heb zomaar wat geprobeerd), maar dit lukte niet. (ik kreeg een soort bronskoek ;)) De man waarvan ik het kreeg zei echter dat ik geen zuurstof brander mocht gebruiken, omdat dan het brons oxideert en vervuilt, is dit waar? Of laat ik me nu in de war maken door een 'leek'?

Ik wil met dit verhaal niet van William z'n vraag afleiden, maar dacht, misschien heeft hij er ook iets aan ivm het brandertype en vlamsoort.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik vind dit wel interessant, ik heb zelf een keer een behoorlijke hoeveelheid brons gegoten voor de oren van een replica Eurpacup voor tafeltennis.
Dit heb ik in een oven gesmolten maar dat was niet zomaar vloeibaar, ik moest flink stoken.
Ik had overigens gewoon bronzen delen die ik had gekregen uit de pijpfitterswereld, dat ging best.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Wij hebben op school slingergieten met brons gedaan en dat ging goe,d duurde wel even.


Even vaktheorie erbij gepakt.
Er zijn verschillende soorten legeringen van brons en wij werken dan met tinbrons vanwege de goed giet-technische eigenschappen (zoals het in het boek geschreven staat).
Als ik dat dan lees moeten we toch brons kunnen gieten.. Alleen staat er niet ij hoe t te smelten.

maar wordt dus niet specifiek bijgenoemd dat je Niet met zuurstof kan/mag gieten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik heb een paar keer kleine bronsjes gegoten , de eerste keer met een propaanbrander dat ging heel lastig ik kreeg het na lang stoken maar net vloeibaar. Daarna altijd zuurstof erbij gebruikt ,reducerende vlam, en dat gaat prima.
Ik weet dat er ook wel oventjes worden gemaakt van gasbetonblokken waar een grote brander (dakdekkersformaat) het werk doet, dus het moet wel kunnen met enkel gas.
Wel een klei of grafiet kroes gebruiken ik probeerde het een keer met een stalen gietlepel maar het brons ging na de derde keer gieten dwars door de lepel heen, wel mooi groene vlammen in het smeedvuur :mrgreen:
"Quality is a habit not an act"
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: Brons maken

Bericht door jakobaverhaeghe »

Hallo,
Ik reageer hier even op een oude post. Ik probeer een kleine hoeveelheid brons verhouding 90/10 te smelten in een keramieken kroesje maar dit lukt mij niet. Ik gebruik een zuurstof-propaanbrander. Het komt gewoonweg niet tot smelten. Tips?
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Brons maken

Bericht door joep »

Ik probeer een kleine hoeveelheid brons verhouding 90/10 te smelten in een keramieken kroesje maar dit lukt mij niet.
Ik gebruik een zuurstof-propaanbrander.
Het komt gewoonweg niet tot smelten.
Tips?



Te veel massa voor je vlam.
Te weinig hitte.
Advies is meer hitte,
grotere brander op je branderhandgreep schroeven.

Ik wil nog eens een smeltoventje maken en het hier laten zien.
Misschien moet dit niet langer uitstellen.
Ik kom morgen bij een keramisch bedrijf met grote ovens.
Kijken of ze ovencement hebben om zo'n ding te maken.
(Dit smeltoventje gaat werken op alleen propaan.)

Veel plezier,
Joep
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Brons maken

Bericht door joep »

Maar?
Waarom brons?

Als je toch wil smelten,
Waarom dan geen legering van koper, zilver en 1%tin.
Bijvoorbeeld naar de gewichtdelen:
Koper 89%
Zilver 10%
Tin 1%
Kopergranulaat, zilversnippers en puur soldeertin.

Zou ook leuk zijn.
Joep
Plaats reactie