Kleur goud

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
klinkhamer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 17-07-2012, 8:27
Ervaring: Professioneel goudsmid

Kleur goud

Bericht door klinkhamer »

Hallo allemaal,

Ik wil graag sieraden in een warme kleur goud maken 14 krt.
Het is de bedoeling dat het goud een bruinige tint heeft maar zeker niet rood. Heeft iemand een idee?
Groeten Sandra
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hallo Sandra,
Bedoel je gewoon warm geel? dat zit tussen bleekgeel en rose in.
In andere woorden, wat bedoel je precies met bruinige tint?
Als je alleen zilver en koper als bijzet gebruikt zou je deze legeringen eens kunnen bekijken.
Bleekgeel 1.000au 0.427ag 0,283cu
warmgeel 1.000 0.284 0,426
rose 1.000 0,178 0,532

Als ik op kleur moet legeren knoei ik vaak wat met de bijzet om de specifieke kleur te krijgen. Meestal voor restauraties of als iets bij een set gaat horen met een aparte kleur.
Meer koper hoe warmer tot rood aan toe en meer zilver tot bleekgeel en zelfs groenig.
Hopelijk kan je er wat mee.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Welkom hier.

Hier een topic, met zoekfunctie gevonden over goudkleuren
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... goud+kleur

staat deze site ook genoemd;'
http://www.froufrou.de/schmucklexikon/farbgold.html
Braungold hat derzeit in den USA eine gewisse Popularit?t. Es handelt sich dabei um schokoladenbraun oberfl?chenbehandeltes Gold. Die Braunf?rbung entsteht entweder durch Aufdampung von Zirkoniumnitrid, durch Behandlung mit Schwefelleber oder durch oberfl?chliche Oxidation eisen-, nickel-, mangan- oder kupferhaltiger Goldlegierungen. Ein japanisches Patent (2185934/90) beschreibt die Erzeugung hellbrauner Goldf?rbungen. Siehe Farbgold.
Maar spreken dus vooral van een oppervlakte bewerking.

niet alle goudlegeringen zijn even goed te bewerken. Helaas in oppi ook geen bruin recept
of je moet in engels gaan zoeken naar brown gold alloy mss dat je er verder uit komt

http://en.wikipedia.org/wiki/Colored_gold
http://www.preciousmetalswest.com/metal ... oc37657674 maar dat is 18 kt en iets met lood, dus niet te dragen

Of wie weet heeft iemand hier het recept :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
klinkhamer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 17-07-2012, 8:27
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door klinkhamer »

Hoi!

Dank voor jullie tips!
Met bruin bedoel ik echt een bruinige tint; ik heb het eens gezien en vond het mooi. Het is donkerder dan warmgeel goud maar zeker niet rood. Misschien moet ik dan toch meer koper bijzetten en juist minder zilver?
Ik zal de sites die me aanbevolen zijn even bekijken. Wie weet levert dat iets op!
Groeten Sandra
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Weet je of dat bruine goud in 14 kt echt door en door was?
Ik kom wel bruine recepten tegen maar dat is 18 kt, of giftig om te dragen ivm lood

ik zou engels en duits zoeken dan vind je vast meer

succes

Een goudlegering met een weinig zilver en veel koper zal rood goud opleveren, heb je niet ergens een oppi, vakboek van de vakschool, daar staan tabellen in met 'recepten'

legering 14 kt meet alleen koper bijzet is rood en met 60 ag en 355 Cu is bijvoor donkerrose
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
klinkhamer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 17-07-2012, 8:27
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door klinkhamer »

Hoi Erika,

Het goud was door en door bruin inderdaad.
Ik lees in het citaat dat je postte dat er een Japans patent op een lichtbruin goudlegering zit; het goud dat ik zag was ook van een Japanner...
Ik heb in mijn boeken gekeken en een recept gevonden dat me wel goed lijkt.
585 au- 138 ag- 277 cu dus iets meer koper dan in warmgeel en iets minder koper dan in roce. Het wordt omschreven als orangegelb.

Nu zit ik alleen met een volgend probleem!
Ik heb een aantal sieraden die ik zou willen laten gieten bij een slingergietbedrijf maar die maken geen speciale legering omdat ze dan met de rest niks kunnen!
Met gieten heb ik niet zoveel ervaring en er zitten modellen tussen die heel dun zijn en ik vermoed dat dat zonder die centrifugaalkracht niet goed doorloopt.

Wat ik ook nog aan het proberen ben is chemisch kleuren maar voor een ring is dat misschien weer niet duurzaam genoeg.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Slingergieten kan heel fijn hoor.
Ik denk dat je moet vragen wat het kost als ze een cuvette alleen voor jou maken en of je zelf je goud kan aanleveren aangezien het een speciale legering betreft. Je hebt dan een aantal gieterijen om uit te kiezen. Nova casting, bruining, de viking, argentor en vast nog wel een paar. Ik ken zelf geen commercieel slingergieter.
Ben wel nieuwsgierig naar hoe dat ''bruine'' goud eruit ziet.
Iemand de naam van die Japanner?
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

zou je niet kunnen importeren bij die japanner?

en oranje goud is niet bruinig he en is dat dan niet weer een vrij normale legering ?

@Daniel, zou je het niet kunnen opzoeken wie het is, met het patentnummer?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

klinkhamer schreef:Ik heb in mijn boeken gekeken en een recept gevonden dat me wel goed lijkt.
585 au- 138 ag- 277 cu dus iets meer koper dan in warmgeel en iets minder koper dan in roce. Het wordt omschreven als orangegelb..
Maar orangegelb is geen bruin. Op zijn engels noemen ze die kleur: Apricot.

Zit heel dicht bij de kleur ros?, maar dan net iets meer naar het oranje dan naar het rood. Zouden de oranje gezinde nederlanders eigenlijk meer moeten kopen. :lol:
Plaats reactie