Eigenschappen en bewerken van Titanium

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Lapidee schreef: Vergelijkbaar zijn de apparaten niet. De mijne heeft zeker mindere punten vooral optisch. Maar het is te doen.
Een ? 3.- fressnel lens doet wonderen wat dat betreft.

Ruud
Wat zijn die optische verschil punten, Ruud? en zo'n fressnel lens, sorry, maar ik begrijp hem effies niet, je gaat weer veel te snel voor de oude hap. :D

ari
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

De puk 3 heeft een prachtige michroscoop erop wat een fantastisch beeld geeft.
Ik zit te klooien met een loupekap en door het vergrotings / beschermverlichting te turen.
Hierdoor is de werkafstand ook wat klein en zit je met de pen tegen de kap aan.
Moet ik nog een keer verbeteren. Geen tijd.

Een fressnel lens is zo'n super plat lensje die je in de boekhandel kan kopen om makkelijker een boek te lezen.
Zitten van die optischeringentjes is.
Ruud
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Maar jij hebt toch nog wel ergens een microscoop over Ruud?
Ik gebruik ook niet de orginele microscoop van de puk.
Ik heb eventueel wel die loupe voor je die bij de puk 2 hoort.
Gebruik ik toch niet en ligt bij mij op zolder.
Vond het een onding, oke je hebt de beschikking over een borduurloupe die dichtslaat tijdens de puk, maar zag daar de toegevoegde waarde niet echt van in. De Puk2 geeft van te voren een piep en dan weet ik precies wanneer ik even moet knipperen met de ogen.:D nergens last van.
Mocht je hem willen hebben, geef maar en gil. gratuit voor degene die hem echt gebruikt.
Weet niet hoe de stekker aansluiting werkt op die van Buitelaar, maar jij bent een electroneut, dus voor jou waarschijnlijk een koud kunstje.
Bereik je die 3 mm diepe laspunt alleen met argon? of is hij dan sterker?
Ik gebruik geen argon, zag er de voordelen niet direct van.
De Puk 3 kan niet zonder argon, vind ik wel een nadeel, is je fles leeg, kun je niks meer.
Heb hem net even van zolder gehaald, het snoer met stekker voor het antverblindingsglaasje zit er niet meer bij, ooit eens gekeken of het mogelijk was dit in te bouwen in m'n eigen microscoop, maar ben er niet toe gekomen. snoertje mist dus (nog) maar verder alles oke, ook de verlichting.

ari
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik vindt het zoals ik al schreef ook een onding.
Michroscopen zat, ik zal me eens verdiepen in zo'n afschermplaatje er in te zetten. Mag niet al te lastig zijn.

Voor de zware laspunten is argon niet noodzakelijk hoor. Alleen blijft het materiaal mooier blank. Vooral als je veel punten naast elkaar moet zetten is dat mooier.
Pas een tinnen theepot een naad van 2 cm 1 mm breed dichtgepukt Super makkelijk.

De mijne geeft pas de puls als ik op een pedaal druk dus kan ik ook even m'n ogen dichthouden.
Nuja sinds een jaar begin ik zo kippig te worden dat ik constant met een bril of kap op moet zitten.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Klaas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 10-12-2009, 17:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hellenthal BRD

Titaniumring

Bericht door Klaas »

Iemand gaf me onlangs een titaniumring (rechthoekige doorsnede), die aan de binnenzijde en de beide randen voorzien is van geelgoud. Zij wil de beide helften van de gouden trouwring van haar overleden moeder aan weerszijden aan haar ring gesoldeerd hebben. Hoewel dat goud op goud is, vraag ik me af wat er met de kleur van het titanium gebeurt. Ik heb nog nooit met titanium gewerkt. Bij de rubriek metalen heb ik gezien hoe je titanium kunt kleuren. Dat is echter niet mijn bedoeling, maar zal mogelijk optreden door het solderen. Mijn vraag is: kan een optredende verkleuring eenvoudig door polijsten teniet gedaan worden, of geeft dat complicaties. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden. Het zijn tenslotte trouwringen en ik zou niet graag het verwijt krijgen, dat ik iemands huwelijk verziekt heb. :cry: Een amateur goudsmid kan soms meer kapotmaken dan hem lief is.

Groeten, Klaas
Van baggeraar tot goudsmid is een hele lange weg.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Als het goed is moet je het titanium kunnen schuren en polijsten en dan is de laag van de oxide weer weg.

ik weet niet als je het inboraxt (of met welk vloeimiddel dan ook) je dan ook oxides krijgt...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Titanium verkleurt wel een beetje, maar als je genoeg speling hebt in materiaaldikte zou ik eerst een stukje grof schuren en daarna weer net afwerken. Het is erg taai materiaal, dus ik zou zelf tot polijstpapier door schuren en dan pas polijsten (mijn ervaring met het niet helemaal fijn schuren was geen succes)

Als je niet de speling hebt, zal het iets grijzer blijven opkleuren, maar dat is echt minimaal. Meesten mensen zien dat verschil niet.

Ik heb het zelf in de blanca gestopt en dat werkte enigsinds om het kleuren tegen te gaan. Volgens mij is er zelfs speciaal afdekmiddel voor.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Voor het opnieuw grijs maken kun je het ook in de Fluorwaterstof dompelen, dit is etsend en geeft een mooie egale kleur en structuur.(Bijou Moderne).
Ik neem aan dat je het aan de randen van het andere goud wilt solderen he, want er wordt hierboven niet gemeld dat titanium zelf niet soldeerbaar is. (voor het geval je dit niet bekend was)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

wat zou er gebeuren als je het titanium zou afdekken met Coolpasta? weet niet of dat ook vlekken geeft.

groetjes Louise
een mens is nooit te oud om te leren
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Door de hitte verkleurt het toch sowieso?
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Tijmen schreef:Door de hitte verkleurt het toch sowieso?
ook als je het afdekt????????????????
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Klaas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 10-12-2009, 17:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hellenthal BRD

Bericht door Klaas »

Dank voor alle tips. Een aantal tips ga ik zeker gebruiken. En, ja Willem, de randen van goud lopen door tot de uiterste "vezel". En ik wist inderdaad niet, dat titanium niet gesoldeerd kan worden. Dat had je goed ingeschat. In dit geval speelt het geen rol omdat ik uitsluitend goud op goud soldeer en de gehalveerde ring iets terugvalt van de uiterste vezel van de "basis" ring. Ik vraag me nu wel af hoe het goud op het titanium is aangebracht. Moet dan wel verguld zijn en daarna aan de oppervlakte weg gevijld? Of zijn er andere technieken? Zo blijkt dat veel antwoorden weer tot nieuwe vragen leiden. Ik word me steeds meer bewust van wat ik allemaal nog niet weet. Tjonge jonge wat heb ik nog veel te leren.

Groeten, Klaas
Van baggeraar tot goudsmid is een hele lange weg.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

geklonken, ingelegd, geperst met hitte en kou enzo?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

als je foto plaatst kunnen we mss wat meer zeggen over de techniek

Maar vergulden en dan vijlen lijkt me niet, omdat het kristalrooster toch net anders is en titanium vergulden is ook nog pittig, andere manieren zijn sneller en beter :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Nandaaah
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 150
Lid geworden op: woensdag 13-05-2009, 21:18
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Pijnacker
Contacteer:

Bericht door Nandaaah »

Fluorwaterstof

Advies van mij als chemicus: Doe het nooit in een glazen pot!! HF lost namelijk glas op!
Plaats reactie