Eigenschappen en bewerken van Titanium

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Verkleuring titanium verwijderen?

Bericht door Zilvermaan »

Via email kreeg ik de volgende vraag:
Ik had even een vraag: normaal bewerkte ik mijn titanium met vloeistof om de verkleuring te verwijderen. Helaas mag dit niet meer verkocht worden om milieutechnische redenen.
Heeft u wellicht een alternatieve tip?
Ik heb geen ervaring met titanium en wist het antwoord niet. Iemand anders misschien wel?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Verkleuring titanium verwijderen?

Bericht door Eljas »

Zilvermaan schreef:Via email kreeg ik de volgende vraag:
Ik had even een vraag: normaal bewerkte ik mijn titanium met vloeistof om de verkleuring te verwijderen. Helaas mag dit niet meer verkocht worden om milieutechnische redenen.
Heeft u wellicht een alternatieve tip?
Ik heb geen ervaring met titanium en wist het antwoord niet. Iemand anders misschien wel?
Titanium valt onder de lichtmetalen net zoals aluminium. Op zich is het niet hard echter wel de oxidelaag. Net zoals bij alluminium. Robijn en saffier bestaat uit Al2O3 en heeft hardheid 9!
Er zullen vele zuren zijn waar deze oxidelaag in op kan lossen. Als je dit speciaal wilt kun je dit gewoon uitproberen met wat proefstukjes (warm zuur gaat sneller).
Ik zou het zelf nooit zo doen. Uit veiligheidsoverwegingen heb ik helemaal geen gevaarlijk zuur in gebruik. Ik zou er voor kiezen om het titanium met een scherpe vijl af te vijlen, te schuren en dan weer te polijsten. Daarna ontvetten en weer kleuren met de vlam of electrolitisch.
Zo blijft je werkstuk strakker. Schoonetsen gaat het al gauw te hard.

Eljas
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Verkleuring titanium verwijderen?

Bericht door Eljas »

Eljas schreef:
Zilvermaan schreef:Via email kreeg ik de volgende vraag:
Ik heb geen ervaring met titanium en wist het antwoord niet. Iemand anders misschien wel?
Titanium valt onder de lichtmetalen net zoals aluminium. Op zich is het niet hard echter wel de oxidelaag. Net zoals bij alluminium. Robijn en saffier bestaat uit Al2O3 en heeft hardheid 9!
Er zullen vele zuren zijn waar deze oxidelaag in op kan lossen. Als je dit speciaal wilt kun je dit gewoon uitproberen met wat proefstukjes (warm zuur gaat sneller).
Ik zou het zelf nooit zo doen. Uit veiligheidsoverwegingen heb ik helemaal geen gevaarlijk zuur in gebruik. Ik zou er voor kiezen om het titanium met een scherpe vijl af te vijlen, te schuren en dan weer te polijsten. Daarna ontvetten en weer kleuren met de vlam of electrolitisch.
Zo blijft je werkstuk strakker. Schoonetsen gaat het al gauw te hard.

Ook kwam ik nog de volgende tekst tegen in het boek goud, zilver en edelstenen (Ing. Hammes)

"Voor etsen van aluminium, aluminiumlegeringen, nikkel, Tin, messing, tombak en koper kan men een etsmiddel gebruiken, dat bestaat uit 100 gram ijzerchloride (het in de handel verkrijgbare zout in een ongeveer evengroot volume water oplossen), 40-70 gram zoutzuur en ongeveer 10 gram kaliumchloraat. "


Eljas
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Hoi

Bericht door Daniel Houwer »

Ik weet dat het onderwerp 2 weken oud is, maar wil toch nog een reactie geven.

Titanium op zich is inderdaad niet zo hard. Het oxide daarintegen is zo hard dat als je dat er met een vijl af wilt halen (hardheid vijl +- 7 mohs, titaanoxide +- 9 mohs) er toch wat mis gaat. Bij een mooi blauw, paars of groen kleurtje hoor je het al aan je vijl. Als je echt een goed doorbakken stuk titaanoxide tegenkomt, ben je in 1 strook van je vijl de tanden kwijt die met dat oxide in aanraking kwamen. Je ziet dan een glimmende lijn over je vijl. En titaniumvijlen zijn hier ook niet tegen bestand.
Wat zuur betrefd is waterstoffluoride (10%oplossing) het vriendelijkste zuur dat titanium te lijf gaat. Ook gelijk een zuur waar ik erg veel respect voor heb (dus pas op). En ik weet vrij zeker dat de zuren die Hammes beschrijft nagenoeg niets uithalen.

Dit oxide is bestendiger tegen het zuur dan het titanium zelf. Dus als je oxide wilt oplossen met zuur loop je de kans dat de kale plekken gaan ondervreten. Dus tegen de tijd dat je oxide is opgelost, heb je daarnaast deuken en putten zitten. (eigen ervaring).

Dus als je gekleurd titanium weer blank wil maken, maak of koop dan wat grove schuurlatten en ga daarmee aan de gang. Ik heb altijd goede resultaten gehad met 220 schuurlinnen.
Je kan ook met een schotchbright borstel op de polijst machine aan de gang, maar maak het werkstuk dan niet te heet.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Florian
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 23-11-2006, 13:23
Ervaring: Overig
Woonplaats: Zwolle

Waterstoffluoride 10%

Bericht door Florian »

:!: Waterstoffluoride is echt heel gevaarlijk.
Behalve dat veroorzaakte wonden heel erg slecht genezen is het ook gevaarlijk in de zin dat het hartfalen kan veroorzaken.
Lees het zelf even na op:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrofluoric_acid
daar staat meer dan op
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstoffluoride
.
Dit betekend niet dat je het niet moet gebruiken, maar wel dat je eerst goed moeten weten waar je mee werkt ?n hoe je het na gebruik opruimt etc. :!:
Groeten, Florian.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Brrrrr,

Heb dit jaren geleden al eens gelzezen (niet bij wikipedia) maar goed er weer eens aan herinnerd te worden. Puur gif dus. Zelfs mijn 10% oplossing.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
jenj
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 13-12-2006, 20:26
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door jenj »

Hoi,

Ik werk zo nu en dan een beetje met titanium, wel altijd in combinatie met bijvoorbeeld zilver, zodat ik het titanium kan klemmen, klinken etc. Bij mij kleurt het titanium vaak doordat ik het zilver bijv. soldeer. Indien de kleur niet gewenst is, schuur ik dit er gewoon af met bijv. schuurpapier.

Groetjes,
Jenny
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Jenny,

En wat als je nu met gekleurd titanium wilt werken?
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
jenj
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 13-12-2006, 20:26
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door jenj »

Hoi Daniel,

De vraag was: verkleuring titanium verwijderen, maar bij deze heb ik eigenlijk inderdaad ook een vraag. Ik vind gekleurd titanium ook erg mooi. Als ik het wil kleuren heb ik echter alleen beschikking over een brander. Hierbij is het best wel moeilijk om een egale kleur te krijgen, met name vind ik blauw en paars tinten wel mooi. Nu kun je titanium ook elektrolytisch kleuren. Vraag 1: kun je zo'n apparaat thuis zelf in elkaar knutselen? Vraag 2: stel ik heb een sieraad gemaakt van zilver en titanium. Vervolgens verwijder ik de mengelmoes aan kleuren op het titanium, is het dan mogelijk om het complete sieraad (zilver + titanium) is zo'n elektrolytisch badje te doen om vervolgens het titanium de gewenste kleur te geven? Of is dit niet zo goed voor het zilver (incl. soldeersel).

Groetjes Jenny.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Jenny

Zo'n apparaat is inderdaad zelf te bouwen.
Weet nu even de gegevens niet, maar zal eens navragen als je wilt.
Wel handig als je iemand kent, of zelf electrisch geschoold bent.
Heb zelf met zo'n apparaat gewerkt, maar vind de kleuren te pastel en te mat. Ik kleur liever al mijn titaan met de vlam. Een beetje oefening en vlamcontrole doet wonderen.

Door zo'n anodiseer apparaat word je zilver niet aangetast dus dat moet geen probleem zijn. (tenzij iemand anders andere ervaringen heeft)

Als je gekleurd titanium met zilver gebruikt is mijn aanpak dat ik alles afwerk en het titanium kleur. Daarbij zorg ik ervoor dat alle verbindingen mechanisch zijn. Dus na het kleuren en afwerken klink ik de delen op elkaar. Titanium oxides in verdiepte delen glad en egaal wegschuren en dan polijsten werkt niet zo goed. (niet egaal)
Als je je sieraad dan in elkaar hebt zitten hoef je alleen af te klinken en de klinken af te werken. Dit is soms wat puzlewerk, maar geeft in mijn ogen het mooiste resultaat.
Als je geen klinken wilt zien, zorg dan dat je verzonken klinkt en goed en strak kan afwerken. Maar soms is het ook leuk om juist de klinken te laten zien en te gebruiken als ornament.
Zeker als je b.v.een ander metaal als klink gebruikt.

Heb een stukje gepost over titanium kleuren met de vlam.
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=78
Misschien heb je daar wat aan. De kleuren die jij zo mooi vind, paars en blauw, krijg je het beste met de vlam.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
nnicolini
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: vrijdag 23-03-2007, 14:05
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Zaandam
Contacteer:

Bericht door nnicolini »

Petra9 schreef:Mooie hanger en armband.
Kun je iets vertellen over titanium?
Moeilijk te bewerken? Blijft het matriaal mooi? Is het duur?
Voor/nadelen ten opzichte van zilver?
Tuurlijk kan ik iets vertellen over titanium:

Ja, het is redelijk lastig te verwerken, grootste nadeel is dat je titanium zonder ingewikkelde apparatuur niet kan solderen. Maar dat vind ik tegelijkertijd een uitdaging (alhoewel ik vaak redelijk plat en ??ndimensionaal werk maak). Nee, het is niet duur, heb even geen prijs bij de hand dat zal ik later eens doorgeven.

Je moet met titanium geen haast hebben, want bij snel zagen, wordt je zaagje heet (titanium geleidt nauwelijks) en breekt deze snel.

Titanium is ook vrij taai, even een hoekje om zagen, zoals bij zilver, lukt niet. Je moet dus bij een scherpere hoek van twee kanten aanzagen.

Als je gaat smeden en walsen, moet je tussendoor uitgloeien, anders gaat het scheuren. Titanium kan minder vervorming hebben dan zilver. Nadeel is dat je door het uitgloeien een oxidehuidje (kleur) krijgt die je, voordat je verder kan, er weer af moet schuren.

Titanium is vormvaster dan zilver, een armband zoals die van mij zou in zilver al snel vervormen. Mijn titanium armband heb ik al vaak gedragen en is nog niet vervormd.

Toevallig heb ik de armband laatst nog eens gemaakt en gezien dat die nieuwe armband wat lichter grijs van kleur is dan de oude. Het verkleurt dus kennelijk iets, maar vlekken en echte aanslag zoals op zilver heb ik nog nooit gezien.

Titanium kan je kleuren, de kleur is redelijk slijtvast, maar bij bijvoorbeeld een ring kan je het beter verdiept aanbrengen. Hangers enzo blijven wel mooi.

Als je met de vlam kleurt (ik kan thuis en op cursus niet anodiseren), krijg je een grillig effect. Als je het kleurenschema eenmaal weet, weet je ook welke kleur gaat volgen. De bladwijzer 'Met vlag en wimpel' (de blauw - roze kleuren) heeft kleuren uit het begin van het kleurenschema, de bladwijzer 'Blad' heeft kleuren aan het eind van het kleurenschema. Net na deze kleuren wordt titanium weer grijs (wel donkerder dan kaal titanium).

Voor het kleuren moet je je werkstuk wel goed ontvetten, want vingerafdrukken blijf je zien! Doordat de vlam weinig effect heeft op de achterkant, heb je wel altijd een mooie en een minder mooie kant. Bij kleuren dmv annodiseren is dat niet het geval, dit gaat heel gelijkmatig.

Titanium is anti-allergisch, licht van gewicht en neemt bij het dragen snel de temperatuur van je lichaam aan. Het draagt dus heel comfortabel.

Groetjes,
Nathalie
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Nicoline
Als je met de vlam kleurt (ik kan thuis en op cursus niet anodiseren), krijg je een grillig effect.
Dit ben ik niet helemaal met je eens.
Als je titanium kleurt met een net oxiderende vlam (net geen gele punt meer, maar zeker niet vel blauw of hou de vlam verder van je werkstuk) en je werkstuk gelijkmatig op temperatuur brengt is met enige oefening zeker een egale kleur te behalen. Neem een minuut de tijd en zorg dat het werkstuk niet gaat gloeien. Probeer niet in 10 seconden je werkstuk te kleuren want dan word het idd grillig.

De kleuren komen 2 keer langs. Het begint bij strogeel, donker geel, bruin, violet, donkerblauw, lichtblauw, grijs en dan weer geel etc, maar vele korter.
de extra kleuren groen en roze zijn erg erg moeilijk egaal te krijgen.

Heb het hier beschreven http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=78

Succes
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Titanium

Bericht door Erika »

Even een vraag voor ik me er aan waag daadwerkelijk te maken

Ik heb met clienten gesproken over een beweegRing, deze heb ik al meer gemaakt. De buitenring die om de binnenring draait.
De draaiende buitenring moet van titanium zijn.
Liefst Blauw titanium

Hoe ga ik dan te werk:

maak zilveren ring met 2 4kante ringen die daar strak om heem passen, 1 van de vierkante ringen zet ik vast en dan gaat de draaiende ring eromheen en de 2e vierkante ring erop gesoldeerd.

Hoe houd ik het titanium ontkleur en hoe krijg ik het na in elkaar zetten goed blauw en hoe lang blijft die kleur?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Voor ringen is geblauwd titanium geen langdurig verhaal.
Deze zal na een paar dagen al opvallende beschadigingen vertonen bij gewoon draaggedrag. Tenzij je het blauw verdiept gebruikt. Maar brede stroken blauw zijn dan geen optie.

Over hoe de ringen niet te hoeven solderen lijkt klinken me een goede oplossing. Of iemand met een puklas apparaat opzoeken en het klinken overslaan.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ff kijken of ik fotootje kan plaatsen van de ring die aanleiding is

Afbeelding

Het gaat er dus vooral om dat de buiten ring net zo is als deze ring en de binnenste (waar hier de gaatjes in zitten) moet dan van titanium zijn.

Ik hoef dus niet te klinken, kan toch gewoon opbouwen en solderen alleen hoe krijg de titanium ring niet gekleurd tijdens het solderen....

De kleur zal snel verdwijnen, lakken heeft weinig nut he?!

ik ieder geval bedankt alvast

Ik hoop dat het zo duidelijker is.


Oprekken zou een optie kunnen zijn, de titanium ring over het zilveren frame schuiven en dan oprekken, maar blijft dit bij een ring van 8 mm wel strak recht of gaat dit omkrullen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie