Eigenschappen en bewerken van Titanium

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Verkleuring titanium verwijderen?

Bericht door Zilvermaan »

Via email kreeg ik de volgende vraag:
Ik had even een vraag: normaal bewerkte ik mijn titanium met vloeistof om de verkleuring te verwijderen. Helaas mag dit niet meer verkocht worden om milieutechnische redenen.
Heeft u wellicht een alternatieve tip?
Ik heb geen ervaring met titanium en wist het antwoord niet. Iemand anders misschien wel?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Verkleuring titanium verwijderen?

Bericht door Eljas »

Zilvermaan schreef:Via email kreeg ik de volgende vraag:
Ik had even een vraag: normaal bewerkte ik mijn titanium met vloeistof om de verkleuring te verwijderen. Helaas mag dit niet meer verkocht worden om milieutechnische redenen.
Heeft u wellicht een alternatieve tip?
Ik heb geen ervaring met titanium en wist het antwoord niet. Iemand anders misschien wel?
Titanium valt onder de lichtmetalen net zoals aluminium. Op zich is het niet hard echter wel de oxidelaag. Net zoals bij alluminium. Robijn en saffier bestaat uit Al2O3 en heeft hardheid 9!
Er zullen vele zuren zijn waar deze oxidelaag in op kan lossen. Als je dit speciaal wilt kun je dit gewoon uitproberen met wat proefstukjes (warm zuur gaat sneller).
Ik zou het zelf nooit zo doen. Uit veiligheidsoverwegingen heb ik helemaal geen gevaarlijk zuur in gebruik. Ik zou er voor kiezen om het titanium met een scherpe vijl af te vijlen, te schuren en dan weer te polijsten. Daarna ontvetten en weer kleuren met de vlam of electrolitisch.