Kant en klaar Mokume

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Kant en klaar Mokume

Bericht door Gadiena »

Vandaag was ik op rio grande aan het surfen en ik zag dat ze kant en klaar mokume hebben in plaat en in octogoon materiaal. Zelfs in twee patronen (koper zilver) en 1 in 14Kt witgoud en zilver.

Heeft iemant hier dit toevallig al eens besteld/mee gewerkt?
Werkt het prettig?
en zouden jullie het bestellen of maken jullie het liever zelf?

Qua kosten viel het mij niet tegen en ik vind het moeilijk in te schatten of het waard is om het te bestellen of het zelf te maken.
Nu snap ik dat je vast zit aan hun patronen, maar ik zou wel eens kleine stukken willen gebruiken als toevoeging bij een sieraad.
(ik vind het altijd zo'n klus om aan te beginnen voor als je een keer een klein stukje nodig hebt)
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb er zelf geen ervaring mee en kan je dus niks vertellen op dat gebied.
Ik heb nog wel een ander adresje met ook hele mooie mogelijkheden, browse de catalogus maar eens door.

http://www.reactivemetals.com/http___ww ... /Home.html
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Ha Hanneke,

Ja, het is ook in Duitsland te koop. Ken wel iemand die het eens heeft gekocht voor een enkele opdracht. Maar die kreeg er toch wel problemen mee, waarschijnlijk door gebrek aan ervaring met de techniek. Het is een complex gebeuren, met allemaal verschillende metalen die weer verschillend op elkaar kunnen reageren. Het kopen is het probleem dus niet, maar als je gaat buigen, smeden verhitten en dergelijke, moet je goed weten wat je doet.

Ik persoonlijk vind het een beetje nep, en zo ongeveer valsspelen, maar dat ben ik :mrgreen:
Ik maak ieder pakket zelf voor de klant met een specifieke wens. Hierdoor kun je met kleuren, diktes en aantal lagen spelen. Factoren die bij kant en klare pakketten vast liggen.
En ja, het is veel werk om te maken.
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Willem, wat hebben die prachtige spullen zeg! Wel een prijscatagorie hoger als Rio grande, maar ook nog niet zo belachelijk.
Heb je daar al eens eerder besteld?


Tijmen, Heb zelf al eerder gewerkt met Mokume en het inderdaad technisch complexer vormen dan een enkele plaat. Voor mij is de bedenking of het qua kwaliteit wel in orde is. Geeft het niet meer complicaties?

Het is ook wel een beetje valsspelen. Alleen kost het mij veel tijd omdat ik gewoon nog niet alle handige dingen in huis heb om het te maken. en als het mij in die zin voor kleine stukjes kan helpen dan weegt dat voor mij wel door.
Voor een heel project zal ik dat ook niet zo snel doen.
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Nee,ik heb daar nog nooit besteld maar dat zal niet veel moeilijker zijn dan bij Rio Grande neem ik aan.
En inderdaad, ze hebben heel mooi spul.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Hoi Gadiena,

Ik sluit me helemaal aan bij Tijmen.

Maak het vooral zelf, zo leer je wat het materiaal wel en niet kan hebben obv van het proces om het te maken. Het kost je wel wat tijd (in mijn geval met een avond in de week drie jaar) maar dan is het maken van het basismateriaal ook beter stuurbaar geworden. En ook heel leuk om te doen :)

De basisvraag: wat wil je doen met mokume?

Als je materiaal zoekt, ik heb nog wel wat liggen wat je kunt overnemen. Zilver-alpaca, koper-zilver, shibuichi-zilver, schibuichi-zilver-shakudo-brons, zilver-brons.
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Ga binnenkort eens kijken met een stukje van Exotic metals.
Ben wel benieuwd of het zo anders is qua kwaliteit en bewerking.

Tomtom, ik snap dat het maken een voordeel heeft. Voor mij is dit alleen geen toegevoegde waarde voor kleine hoeveelheden. Als ik een groot stuk moet maken met mokume (ringen etc.) dan maak ik het zelf. Het proces heb ik onder de knie, ben geen wereldwonder erin, maar voldoende om er een mooi pakket mee te maken.

Voor mij is het voor kleine stukken puur tijdsbesparing. en ja, dan wil ik soms wel eens valsspelen. Zelfde geld voor chatons. Die ga ik voor klein spul ook niet elke keer maken. Ik weet hoe het moet(en vind ik ook essentieel om te weten) alleen ga ik ze niet elke keer maken als er mooie kant en klare te halen zijn. Vandaar mijn vraag. :mrgreen:
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

volgens mij kun je niet hele kleine stukjes kopen trouwens. Maar weet ik niet zeker
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Tijmen schreef:Ja, het is ook in Duitsland te koop.
B.V. bij Hafner GmbH
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Ga daar ook eff neuzen Briolet.
Dank je!
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Plaats reactie