plaat dik genoeg? En hoe graveren?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
ellement
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: zondag 30-05-2010, 17:30
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Leuven

plaat dik genoeg? En hoe graveren?

Bericht door ellement »

Hallo,

Ik heb een vraag ivm dikte van een plaat die ik wil bewerken tot armband. Het moet een open ovale armband worden

Omdat ik nogal beperkt zit in budget en die persoon tog wel een armband wil van 1.5 cm heb ik gekozen voor een plaat van 0.5 mm. Nu vraag ik me af of dit wel stevig genoeg is?

Ze vraagt ook om een gravure. Ik weet dat dit een vak apart is, maar ik heb nu zo een gravureapparaatje gekocht bij Davtools in Antwerpen voor iets van een goede 30?. En wil het dus zelf proberen.
Ik zou de tekst eerst schrijven met watervaste stift. En het dan graveren. Mooi een strookje afplakken van boven en onder zodat ik er tussen kan graveren. Iemand nog tips om dit toch een beetje goed aan te pakken? En ik zal eerst maar oefenen op een koperplaatje! :)

Bedankt alvast
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Persoonlijk zou ik eerder 0,8 nemen voor de stevigheid. Heb al eens een (te dunne) armand gemolesteerd door ergens achter te blijven haken: knik! Maar die was niet open, dat scheelt natuurlijk ook iets.
Succes,
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Allereerst, welk materiaal kies je voor en ten tweede, wordt het een vlakke armband of ga je hem bol zetten.
Voor een vlakke armband van zilver ben je al gauw 1 mm. nodig 1.3 mm. is dan nog mooier.
Als je hem bol maakt kun je met dunnere plaat volstaan omdat de vorm hem sterker en veerkrachtiger maakt.
Als je koper neemt als materiaal zou ik gaan voor 1.5mm. dikte, Titanium is weer wat sterker en veerkrachtiger en kun je met 1 mm. dikte ook wel volstaan.
Wat je gravering betreft, zo'n Davtools ding is mij onbekent, is dat een soort Dremel ( rotary tool) waar freesjes in moeten?
Voor een tekst kun je hier in de zoekfunktie even " transfereren" intoetsen, dan krijg je veel informatie over hoe je teksten en plaatjes op je metaal over kunt brengen.
Maar als je een goed handschrift hebt is optekenen ook een goede en gemakkelijke methode, misschien handig om voor zulke werkzaamheden een blokje " chinese white" te bestellen.
Dit breng je met je wijsvinger en een beetje spuug aan op je plaat en je kunt er dan heel goed met een potlood op tekenen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

Van wat voor materiaal moet die armband gemaakt worden? Als je zelf krap bij kas zit, zou ik aan de klant vragen om alvast de materiaalkosten te betalen, zodat je in staat bent om het juiste materiaal te kopen. Mijn armbanden (ook open) zijn minimaal 2cm breed en 1 a 1,5 mm dik, zeker als je moet graveren en vooral bij zilver. Als je ander materiaal neemt zou ik toch echt niet dunner gaan dan als 1mm dikte, en wat de gravering betreft, zou echt eerst eens even oefenen, het lijkt allemaal makkelijker dan dat het is. Het is n.l niet schrijven, maar steken en met een graveersteker moet je leren om bochten te maken . Als je in 0.5mm nog gaat steken en je haalt dan +/- 0,1mm weg, dan houd je dus nog maar 0,4mm over, als je die daarna nog moet gaan buigen vervormt waarschijnlijk ook je gravering en wordt het wel een erg zwakke armband.Wens je veel succes ermee, en mocht je nog vragen hebben dan horen we dat wel.gr Caty.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Als de jij of de klant niet meer wil uitgeven dan zou je de armband gewoon op 0,5 kunnen maken, maar dan zou ik tegen de klant zeggen dat ze ergens anders voor de gravure naar toe moet die er meer ervaring in heeft.

Ondertussen zou je wel kunnen oefenen met graveren want dat ga je vast en zeker vaker tegen komen in dit vak, en niets is mooier als je echt een mooie gravure kan zetten in je eigen werk.
ellement
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: zondag 30-05-2010, 17:30
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Leuven

Bericht door ellement »

Hartelijk dank allemaal voor de hulp.

Ik zie nu pas jullie berichten, en heb hem reeds gemaakt.

Het moest een zilveren armband zijn. En ik heb plaat genomen van 1 mm dikte. Het werd een platte armband met aan de uiteindes een hartje uitgezaagd.

Willem parel: het is een elektrisch apparaatje om te graveren. Je kan de toerentallen instellen zodat je zacht of diep kan graveren. Er zit een freesje in dat je kan vervangen.

Ik heb uiteindelijk de tekst in words gemaakt. Handgeschreven tekstje. Die tekst heb ik op de armband gekleefd en daar over gegraveerd. Eerst geoefend op messing. Het is toch wel redelijk gelukt voor een eerste keer. Waarschijnlijk niet perfect, maar de klant was er tevreden mee. Gravure zat ook aan de binnenkant van de armband.

Ik zal me er toch eens moeten in verdiepen in dat graveren, want ze hebben dat nu al enkele keren gevraagd en ik moest het altijd uitbesteden. Terwijl ik eigenlijk niet zo tevreden was over het werk van die graveur.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Kijk hier maar eens rond en verbaas je...

http://www.engravingforum.com/forumdisplay.php?f=2

na wat jaartjes kom je tot dit

http://www.jlgohn.com
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Het is maar goed dat mijn vrouw niet meeleest op dit forum anders was ik de sjaak geweest met dat laatste linkje, lekker Willem.
Niet duur ook voor die armbanden dat red je toch niet in een dag om te maken lijkt me.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

....och Harm, ik schud ze er zo uit.... :^o

Je hebt helemaal gelijk, ik wilde deze prijs eigenlijk al van de juwelier beuren.
Ik vind dit voor een dergelijk handvervaardigd sieraad van toch hoog niveau gewoon heel goedkoop, maar wat zijn ze mooi he!!!

Qua tijd.... als je eerst eens jaren hebt geoefend in graveren dan zou je zo'n armband denk ik wel in zo'n 3 uur maken schat ik in, maar dan nog...
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
ellement
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: zondag 30-05-2010, 17:30
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Leuven

Bericht door ellement »

Dag Willem,

Hartelijk dank voor de links! :) Heel erg interresant! :)

Die 2de, dat is ongelooflijk mooi gedaan die armbanden.

Ik weet er blijkbaar te weinig van af en iemand is hier zo lief geweest om me priv? een berichtje te sturen met een goed adresje van een graveur in Belgi? die ook les geeft. Dit staat dus nog op mijn verlanglijstje. Voor mij is het voldoende dat ik al tekst zou kunnen graveren. Die kunstwerkjes laat ik aan de echte vakman over! :D
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Heb je het dan over alleen het graveren of ook het maken en afwerken van de band.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

smidje schreef:Heb je het dan over alleen het graveren of ook het maken en afwerken van de band.
Ik denk alleen de gravure :wink:

Er zitten genoeg mensen hier op het forum die wel met een graveersteker over weg kunnen, dan wel met een Lindsay of GRS graveer apparaat. En daar komen ook hele mooie gravures vandaan.
dentstu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 18-02-2015, 14:36
Ervaring: Overig

Re: plaat dik genoeg? En hoe graveren?

Bericht door dentstu »

Hee,

Even een vraag over de Electric Engraver 220V van Davtools. Werkt ie prima?
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

Hee,
Wat ben je van plan om hiermee te gaan doen? Is een apparaat waarmee je een cijfer of letter in een plaatje of voorwerp kunt krassen om herkenbaar te maken dat het van jou is. Maar je kunt er niet echt mee graveren, daar komt heel wat anders voor aan te pas. gr Caty.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
dentstu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 18-02-2015, 14:36
Ervaring: Overig

Bericht door dentstu »

Ooh balen, ik wilde voor een goede prijs zelf sierletters gaan graveren in een zilveren ring, maar dat lijkt me dan niet mogelijk helaas.
Plaats reactie