Welk witmetaal is het meest duurzaam

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
simonejansen80
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 16-02-2014, 17:03
Ervaring: Geen ervaring

Welk witmetaal is het meest duurzaam

Bericht door simonejansen80 »

Wij gaan in juni trouwen en weten al hoe onze trouwringen eruit moeten zien alleen twijfelen we over het materiaal. Wij willen zilverkeurige ringen dus onze opties zijn
Witgoud 585
Witgoud 750
Palladium 950
Platina 600

Ik heb al veel gezocht op internet maar kan niet echt een antwoord vinden op onze vraag welk materiaal het meest duurzaam en hard is. Heeft misschien iemand ervaring met ??n van deze materialen. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Als je voor witgoud 750 gaat dan heb je niet helemaal een witte kleur want er zit dan gewoon een ondertoon aan geel in, want goud is geel en dan word er een blank metaal bij in gegooid 25% en die moet dus het gele laten verbleken. En het is in ieder geval zachter als 585 goud.

Als je voor 585 gaat heb je ook nog een lichte ondertoon geel maar is wel witter en kan zelfs een diepere glans hebben als 750. De sterkte en het slijtvast gebeuren is prima te doen zolang het maar niet met mangaan word gelegeerd.

Als je voor platina 600 gaat zou ik adviseren om 950 te nemen, dit is ook een iets zachter materiaal maar wel mooi en vrij slijtvast.

Ik heb geen ervaring met palladium.

Laat je niet voor de gek houden met gerhodineerde ringen want dat is gewoon een soort chroom laag die weer verdwijnt door slijtage.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Wat Freddy zegt.
Maar wat bedoel je met duurzaam.
Platina is het meest duurzame metaal van de 4 als je kijkt naar metaal dat afslijt, maar het minst duurzaam als het gaat om zijn hoogglans te behouden. Platina versmeerd snel maar zal niet snel slijten.

14kt is het langst duurzaam qua glans maar zal makkelijker materiaal verliezen. Sneller slijten dus.
Nu kunnen sommige platina legeringen gehard worden maar dat is in Amerika vrij normaal maar in Nederland vrij onbekend.

18kt pdwg is grijs en het normale wg is gelig en beiden relatief zacht alhoewel harder dan platina.

Palladium alleen heb ik ook geen ervaring mee.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

En witgoud is ook niet uit te harden.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

ik heb wel in de loop der jaren gemerkt dat het 14k wit octogone van alma beduidend witter is dan het 14 k wit octogone van bijou.
geen idee of de vraagsteller ze zelf wil vervaardigen dan wel laten maken dan wel kant-en-klaar bestellen.
platina 950 viel waarschijnlijk af vanwege de prijs.

ari
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Welk witmetaal is het meest duurzaam

Bericht door Karin13 »

simonejansen80 schreef: Wij willen zilverkeurige ringen dus onze opties zijn
Witgoud 585
Witgoud 750
Palladium 950
Platina 600
Of je kiest voor zilver.
Zilverkleuriger kan het niet. :mrgreen:
simonejansen80
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 16-02-2014, 17:03
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door simonejansen80 »

Bedankt voor jullie antwoorden tot nu. Wij willen de ringen niet zelf maken maar laten maken. Wij willen onze ring vrij hard en duurzaam omdat een deel van de ring gepolijst is en de andere helft geschuurd. Wij zijn bang dat het deel dat gepolijst is snel bekrast is en het verschil minder goed te zien is.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Dan moet je niet voor edelmetaal gaan maar voor wolfraamcarbide, oftewel hardmetaal. Daar krijg je zo goed als geen krassen op. je zou uit kunnen gaan van basisringen van dat materiaal, die zijn dus hoogglans en de mattering zal dan aangebracht moeten worden met diamant.
ook lekker zwaar, net als edelmetaal en het oxideert dus ook niet, net als edelmetaal en nog eens veel goedkoper.

succes
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Bij alle in het begin genoemde metalen is het een illusie dat er geen draagsporen op zullen komen.
Daarbij is meestal het gematteerde gedeelte kwetsbaarder dan het gepolijste.
Ik zou voor platina gaan, dat blijft altijd mooi wit en dan laat je het om de zoveel tijd even opmaken bij de goudsmid.
Mijn ervaring is dat die draagsporen op den duur als minder storend worden ervaren.
Het is als het huwelijk zelf, hier en daar komt een krasje..... :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ik snap nog steeds niet waarom ze trouwringen matteren, dat is er binnen 3 maand af naar intens dragen.
Het ziet er in het begin wel leuk uit maar het word weer glad, en dan kan je het wel weer 100x laten matteren maar dan is het merendeel van je ring ook weggesleten. En dat is dus niet duurzaam.

Dat worden andere ringen uitzoeken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Aspasia schreef:Ik snap nog steeds niet waarom ze trouwringen matteren
...omdat dat goed is voor de verkoop, het lijkt leuk, de telerustelling komt later maar dan is het geld binnen #-o
Overigens, ik vind de technieken die contrast genereren wel leuk maar je moet de klant wel vertellen waar de kwetsbaarheid zit.
Dan is er ook minder of geen teleurstelling, gewoon om de zoveel rijd even opnieuw laten doen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Als ik nou een vies witte trouwring zou maken en daar een laag rhodium op doe dan verkoop je toch iets wat het uiteindelijk niet is #-o

Die rodium lagen hebben zeker niet het langste leven, net zoals het gematteerde niet blijft zitten.


Laat ze het dan bewerken met een bolvrees, of laat het mooi graveren. Dat blijft wel zitten.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik zie rhodium vooral als een mooie oplossing voor zettingen, de stenen komen dan veel fraaier uit en tussen de poten slijt het niet.
Trouwringen rhodineren is vragen om teleurstelling.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Ari schreef:Dan moet je niet voor edelmetaal gaan maar voor wolfraamcarbide, oftewel hardmetaal.
Volgens mij is dat zwart van kleur. Het is ook het metaal wat op de punten van steenboren zit. Er zijn ook ringen van zuiver wolfraam. Die zijn veel witter en ook extreem hard. zoek maar eens op "thungstun carbide weddingrings".

Maar waarom niet direct edelstaal ringen. Die zijn ook slijtvaster dan goud of platina?

Ga je uit van het eerste rijtje van 4 metalen, dan is Palladium het meest wit en komt in mijn opinie het dichts bij de zilverkleur.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Palladium is ook mooi grijs van kleur, en in gebruik vergelijkbaar met witgoud.

In 14k witgoud heb je verschillende palladium percentages leverbaar. Naar in meen 12.5% en 18 ofzo, maar dat zou ik na moeten kijken. Ik heb het naast elkaar gezien, en is een wezenlijk verschil!
Plaats reactie