gouden 10-tje, omsmelten?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
angelloveeinstein
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 8:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

gouden 10-tje, omsmelten?

Bericht door angelloveeinstein »

Hoi,

Ik heb 2 tientjes, uit 1911 en 1912 (beide Wilhelmina met opgestoken haar) 1 is beschadigd, de ander niet zichtbaar maar zeker geen FDC. En ik heb goud nodig! zal ik of zal ik niet? per munt zit er 6.03 gram fijn goud in en de bijzet is koper.
wat mij aan het twijfelen bracht is dat ik op het laatste moment mijn vader belde voor advies en die bijna boos werd hoe ik dat in mijn hoofd kon halen??
nou lees ik overal dat er 3 mljn van geslagen zijn en ze nu alleen goudwaarde hebben.
doen of niet?
dank!
het wordt altijd weer morgen
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Doen!!!
Goudkoperij
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: woensdag 01-07-2009, 11:44
Ervaring: Professioneel goudsmid

Munt

Bericht door Goudkoperij »

Idd alleen goudwaarde. Dus smelten. Koop je voor je vader maar een keer andere.
Smeden is ons brood,smelten het beleg.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Of je breit een mooie trui voor hem met Wilhelmina erop, voor kerst! ;)

3 miljoen klinkt idd niet als een zeldzame munt. Dan heeft ??n op de 5 Nederlanders er eentje. Ik zou hem ook lekker omsmelten. Beter een mooi sieraad dan een saaie munt! (mijn persoonlijke mening)

Wat is trouwens FDC?
Hoe weet je hoeveel fijngoud (en bijzet) er in een bepaalde munt zit? Is daar soms een handige website voor?
angelloveeinstein
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 8:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door angelloveeinstein »

Hey janna! Ik ben t! Sonja. :)
Zo'n trui daar zou hij heel blij van worden denk ik , kun jij breien? :p

FDC is fleur de coin, als ik het goed zeg. Een munt wordt dan onder de pers opgevangen op een doekje en direct verpakt in een doorkijk plastickje. Dus onbeschadigd, onaangeroerd zelfs, beste kwaliteit. En dat gehalte is ook gewoon bekend en bijzet ook las ik op www.goudentientje.info tsja en dan is het heel veel hoofdrekenen en narekenen om uit te vinden hoeveel puur goud er dan in zit om het om te rekenen naar 18 kt! Damn, ben echt geen wiskundige, zoiets blijft niet in mijn hoofd zitten en moet ik telkens opnieuw uitvinden..... Sukkel!

Inmiddels heeft t muntje het leven gelaten en liggen er al wat zetkastjes op mn werkbankje.
het wordt altijd weer morgen
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Verkoop je m aan je pa voor de prijs van het goud en bestel je zelf nieuw goud als je vader het zoooooooo erg vind.
Vertel m maar voorzichtig dat er wel heel wat tientjes omgesmolten zijn, oogjes aangesoldeerd en randjes afgevijld.

Alleen goed opletten dat je niet 1892 en 1895 in de smelt gooit
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ha ja, Sonja, ik weet dat jij het bent! ;) Goed dat je eruit bent gekomen met het legeringsrekenen, vast een lekkere puzzel idd. Maar als het klopt, klopt het. ;) Ik zou er ook even de Vakschool boekjes bij moeten pakken, want ik loop er nauwelijks tegenaan in de praktijk!
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Als je je vader laat zien wat voor moois je er uiteindelijk van hebt gemaakt zal hij het niet meer zo erg vinden :)

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Aan een gouden 10tje valt gewoon niet zoveel te verdienen, maar als je er iets van kan maken dan kun je er wel aan verdienen.

Goede keus, er zijn munten zat.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

angelloveeinstein schreef:FDC is fleur de coin, als ik het goed zeg. Een munt wordt dan onder de pers opgevangen op een doekje en direct verpakt in een doorkijk plastickje.
Volgens mij gaat het zelf verder en moet de matrijs tussendoor ook vaker weer 'opgepoets' worden dan bij de reguliere munten die van de pers komen.

Die twee jaartallen zou ik ook gewoon insmelten. Mocht je ze nodig hebben, dan zijn ze zo weer terug te kopen tegen niet veel meer dan de goudprijs.
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Karin13 »

Briolet schreef:
Die twee jaartallen zou ik ook gewoon insmelten. Mocht je ze nodig hebben, dan zijn ze zo weer terug te kopen tegen niet veel meer dan de goudprijs.
Misschien moet je toch eens kijken bij die jaartallen in de link die gegeven is.
http://www.goudentientje.info/10-gulden/
Dan smelt je die jaartallen niet om denk ik. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Karin13 schreef:[Dan smelt je die jaartallen niet om denk ik. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Die zie ik even niet. Daar worden verkoopprijzen met datum genoemd die precies waarde op basis van de goudprijs van dat moment zijn. Daar zit geen enkele opslag in.

Ik smelt zo ook altijd in, want ik wil niet leuren met die dingen als ik er toch geen meerprijs voor krijg.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Neee wat is het 1892 en 1894 of 95 zou ik noooooit omsmelten! Daar zijn er zo weinig van die zijn teveeel waard.

Veel meer dan de goudprijs.
8 en 12000 euro...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Die 3 jaartallen zul je ook niet snel tegenkomen. Ik heb er in de loop der jaren vast wel honderden omgesmolten. Ik kijk altijd naar de jaartallen en van elk jaartal heb ik er wel een paar bewaard. Maar de 'interessante jaartallen' ben ik nog nooit tegengekomen. :?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja maar je smelt ze dus zo om geef je eerder aan, want je koopt ze terug voor de goudprijs... maar dat is dus bij deze jaartallen absoluut niet zo
Het is truwens 1892 en 1895

En tuurlijk kom je ze niet vaak tegen ze zijn 61 en 149 keer geslagen.
ik let er altijd op, wetend dat het bijna nooit voorkomt, maar als je niet kijkt kun je zomaar wel iets unieks omsmelten, Even los van de waarde is eht ook geschiedenis en dat vind ik iets heel waardevols.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie