is het misschien geen zilver?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

is het misschien geen zilver?

Bericht door tinkywinky »

Ik heb een berg ringen te maken en zo heb ik gisteren 14 strookjes met dezelfde dikte en breedte en volgens de verkoper allemaal .925
met de plat/rond tang rond gebogen en met hard gesoldeerd.
Toch 5 ervan knapte direct bij de eerste hamertik om de tribulet open.
Opnieuw gesoldeerd, maar weer bij eerste tik open.
Het lijkt wel alsof het geen zilver is. Het smelt ook vlak nadat de hardsoldeer smelt. Uit de vitrex lijkt het iets wit/grijzer maar dat weet ik niet zeker.
Kan het zijn dat deze 5 reepjes helemaal geen .925 zilver waren? Maar wat dan wel?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ff toetsen?!

Kan het een ander soort legering zijn!?
En staat de verkoper bekend of heb je het 'ergens' vandaan?

Heb je nadat ze open zijn gebarsten de naden goed schoongevijld en daarna pas weer gesoldeerd? En hoe zit het met de wel goed gesoldeerde ringen?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Gewoon gekocht waar ik altijd koop ;-)
De andere strookjes is niks mis mre. Gewoon zoals altijd.
Voordat ik ga solderen moet ik eerst de juiste maat maken, dus laatste handeling is de uiteindjes kaarsrecht schuren, op elkaar aansluiten en met binddraad op zijn plek houden.
Zou het argentium kunnen zijn?

edit: weer met een aantal ringen bezig en voordat ik verder ga eerst eentje gesoldeerd en rond geslagen. Totaal geen probleem mee.
het verschil met de andere 5 (recht uit de vitrex dus nog niet afgewerkt) is de kleur.
Deze zilveren is 'glanzend' en gewoon zoals zilver er bij mij altijd uit zier. De andere 5 zijn 'dof' grijs. Het is dus echt niet hetzelfde.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Als het smeltpunt net boven dat van hard soldeer ligt, zou ik zeggen dat het toch een zilver legering is, maar dan met andere bijmenging. (Silitium of Germanium i.p.v. Koper?)

Een stukje aanvijlen en een druppel rood toetswater erop geeft direct uitsluitsel.

Je hebt het over stroken die je steeds koopt. Als die steeds gelijk van afmeting zijn, kun je ze op de weegschaal leggen en kijken of ook de gewichten overeenkomen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Als het wel zilver is:
Als een soldeernaad na ??n tik openknapt, is de soldering waarschijnlijk niet goed gelukt. Wat Erika zegt: zorgen dat de naad weer goed schoon is, dmv vijlen of makkelijer: zagen. De naad van een ring kun je doorzagen, dan wordt het een strakke naad. Vijltjes beweeg je (zeker als beginner) vaak een beetje heen en weer zodat je een soort afgeronde raakvlakken krijgt. Houd te solderen ring tegen een lichte achtergrond zoals een witte muur of het raam. Je ziet dan licht doorschijnen waar de naad nog niet goed aansluit.

Ps. Bij mij komt zilver soms ook anders van kleur uit de vitrex. Meestal mooi egaal wit, soms idd wat grijzig. Dus dat sluit denk ik nog niet uit, dat het toch om zilver kan gaan. Ik zou het toch even testen, dat is het gemakkelijkste en weet je waar je aan toe bent!

https://webshop.bijoumoderne.nl/websolu ... e=01&cpl=1
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Kan het zijn dat het niet helemaal goed is gegaan met afdekken, en ze dof zijn door oxidatie?

En ik bedoelde de naad Weer goed schoonmaken, vanwege die oxidatie. Al heb je dat in het begin voor de eerste soldering gedaan dat het nu niet vastzit kan daar ook mee te maken hebben en als je dat niet schoonmaakt zal het wrs weer niet goed gaan .


Argentium zou je zelfs zonder soldeer en afdekken aan elkaar moeten kunnen smelten en oxideert juist minder als sterling
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ben je al wat wijzer betrefd het zilver of niet zilver of de soldeernaden?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Nee nog niets verder. Ontzettend druk dus aan de kant gelegt tot ik tijd heb er even voor te gaan zitten.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Is het niet per ongeluk Argentium?
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Smelt dit lager als sterling? omdat het smelt vlak na hardsoldeer smelt?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Soldeer eens niet, maar fuse eens een ring. Gaat eenvoudig bij Argentium. Daarna rustig !! laten afkoelen voordat ze de vitrex in gaan. Verhaal kleur, smelt na hard soldeer etc. Ik zeg argentium
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Nee dat snap ik maar Tinkywinky schrijft:
Het smelt ook vlak nadat de hardsoldeer smelt.

dus vroeg ik me af of argentium dan lager smelttraject heeft
Dat wist ik niet, dat dat zo laag lag

En wat je schrijft is a eerder geschreven, dat het andere legering zou kunnen zijn :)
Maar argentium moet je toch ook nog steeds gewoon kunnen solderen ook al is, als je het toch hebt, fusen dan een must
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Erika schreef:Nee dat snap ik maar Tinkywinky schrijft:
Het smelt ook vlak nadat de hardsoldeer smelt.

dus vroeg ik me af of argentium dan lager smelttraject heeft
Dat wist ik niet, dat dat zo laag lag

En wat je schrijft is a eerder geschreven, dat het andere legering zou kunnen zijn :)
Maar argentium moet je toch ook nog steeds gewoon kunnen solderen ook al is, als je het toch hebt, fusen dan een must
Ja, argentium kan je gewoon solderen. Ook met hard, maar wordt niet aangeraden omdat het zo tegen het smeltpunt aan ligt. Verder is dat langzaam afkoelen een must, anders wordt het bros. Dat is nu de crux bij argentium. Heel veel mensen willen met argentium werken, maar weten niet hoe te behandelen. En bestempelen het dan als troep en onhandelbaar. Dus ook het fusen. Als je dat kan, dan ook zo doen en niet solderen.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Het zou argentium kunnen zijn omdat de lengte plaat die ik had besteld er niet was. Er werd mij gevraagt mag het anders argentium zijn. Ik heb toen gezegt dat de lengte niet uit maakt zolang ik er maar een aantal keer een x lengte uit kon halen. Ik kreeg toen alles geknipt in de lengtes die ik er uit wilde halen. Gewoon als zilver.
Het zijn ook echt alleen deze paar geweest die zo hebben gereageerd. Inmiddels tig andere ringen gesoldeerd en er ook geen problemen meer mee gehad.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Dan weet je nu ook hoe je argentium moet behandelen.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Plaats reactie