Smeden met Alpaca

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Smeden met Alpaca

Bericht door lucskepc »

Ik heb vorig jaar een curus Zilversmeden gevolg, en wou dat thuis nog een beetje verder uitdiepen.
Dus ik nar een metaalgroothandel een plaat Tombak gaan bestellen...
Hebben die pippo's me een plat Alpaca geleverd.
De plaat terugdoen is geen optie, maar ik heb dus volgende vraag :
Ik weet dat jullie in Nederland toch wel meer ervaring hebben met het werken met Alpaca dan wij hier.

- Is Alpaca evengoed smeedbaar (ik bedoel dus DRIJVEN)? want ik wil een setje maken met verschillende potjes
- Hoe uitgloeien? (Kleur, al-dan-niet lessen)

Alvast hertelijk dank
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Alpaca is, net als messing, brons en tombac, een koperlegering. 58-67% koper, 11-26% nikkel en 12-26% zink. Hoe meer nikkel hoe beter bestand tegen oxidatie echter neemt ook de hardheid en trekvastheid toe. Rek wordt minder. Het zink heeft een goede invloed op gietbaarheid, smeedbaarheid trekvastheid en hardheid. Is prima met zilversoldeer te solderen. Wel goed het vloeimiddel gebruiken. Uiteraard is het geen zilver. Zilver heeft betere eigenschappen om sieraden van te maken. Je kunt zilver veel langer doorsmeden en langer achter elkaar draden van trekken voordat je moet gloeien. Gevoelsmatig ligt de smeedbaarheid van Alpaca in de buurt van de smeedbaarheid van 14 krt. geelgoud.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Eljas,

Dank u, dat antwoord al een deel van mijn vragen.
Kan je mij ook zeggen of ik Alpaca moet afschrikken? En Roodgleiend gloeien of 'aanlopend gloeien'?
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Ik schrik het na het gloeien af. Volgens mij moet dat altijd bij koper(legeringen). Gloeien net als zilver.....

Ik lees dat je ermee wilt gaan drijven (ciseleren). Op http://www.goud-smeden.nl/fotos/ kun je zien staan dat ik uit koperen plaat bezig ben geweest om kikker te ciseleren. Vervolgens heb ik zo'n kikker uit een 1e gehalte zilveren munt gehaald.

Wil je over het ciseleren meer weten of zien dan mag je gerust eens bij mij aankomen om te komen kijken.
Verder verzorg ik de masterclass edelsmeden in februari bij SYNTRA in Tongeren (Belgie). Misschien heb je interesse om die te komen volgen. Alles op gebied van het goudsmeden wordt daar naar behoefte behandeld, dus ook het ciseleren. Iedereen die de opleiding heeft afgerond mag er aan deelnemen, zowel Belgen als Nederlanders. Misschien iets voor jou.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Wow Eljas, die kikkers! Fantastisch! =D> :D

Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Dank je wel. Het ciseleren is een techniek die veel tijd vraagt maar is zeer dankbaar om te gaan doen. Een techniek die ik iedereen wil aanraden eens uit te proberen. Zelf ben ik aan het proberen hoe ver ik de kop van de kikker los kan krijgen van de plaat. Op dit moment ben ik er eentje aan het maken die alweer wat rechter zit dus meer met de kop omhoog. De kikkertjes die ik nu aan het maken ben worden allemaal uit een 50 gulden muntstuk van 1e gehalte zilver gemaakt. Prima basismateriaal.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Tjonge, wel; kostbare kikkertjes dan? :shock:
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Plaats reactie