Bewerken van vergulde armband

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Zilver allergie was vroeger vaak een nikkel allergie. Dat omdat je nikkel heel goed electrochemisch kunt polijsten. Vooral goedkope zilveren sierraden werden dan vernikkeld, electrochemisch gepolijst en vervolgens weer verzilverd.

Als je als goudsmid aan zo'n sieraad moet solderen trekt de nikkellaag blaasjes en krijg je het nooit meer goed. :?

Dus, heeft de klant misschien "zilver"-ervaring met dergelijk zilver?

Mij lijkt rhodineren ook een betere oplossing omdat dat veel beter slijtvast is t.o.v. goud.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Waar men wel allergisch voor kan zijn is de koper die gelegeerd word met het zilver. Misschien is het een idee om het in puur zilver te maken.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

diamantspons

Bericht door Marja »

Beetje off topic: Joke waar koop je zo'n diamantspons? Leuk effect!

Marja
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Bladgoud is wel makkelijk aan te brengen maar ook heel kwetsbaar.
Ik doe over het bladgoud nog een laag parketlak.
"Quality is a habit not an act"
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door jokekuiper »

Fijn dat jullie zo meedenken! Ik kreeg een uur geleden een mail van mijn klant waarin ze zei dat ze nog nooit zilver gedragen had!!! Terwijl ze van het begin af aan sprak over het vergulden van de zilveren sieraden, omdat ze allergisch was. Echt niet te geloven.. Ik had al wel doorgevraagd om erachter te komen of het niet om een bijzetmetaal ging. Ze mailde nu dat ze alleen geel- en witgoud draagt, omdat ze anders last krijgt van zwerende oorlellen. Maar ja, als je steeds onedel metaal in je oren gedragen hebt, dan is dat toch wat anders dan zilver... Ik doe haar wel een leuk voorstel voor een armband en oorbellen (in het zilver dus..). Ik heb wel ontzettend veel geleerd van jullie tips! Bedankt!

En Marja, die diamantspons koop je gewoon bij Bijou ('schuurspons M.diamant N250 Groen'). Ik gebruik dus de meest grove. Hij kost momenteel ? 31,11. Je doet er echt jaren mee en ik merk dat veel mensen deze bewerking mooi vinden.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Zal niet de laatste keer zijn dat je ontzettend veel inspanningen pleegt om een klant te behagen en er vervolgens of niks van weer hoort of dat het allemaal toch anders zat, het komt me bekend voor.
Hoeveel schetsen ik al niet gemaakt heb en vervolgens niks meer hoor.... kan ook aan mijn schetsen liggen natuurlijk.. :mrgreen:
Ik dacht, ik vul het alvast maar even in voor jullie.... :fluiten:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door jokekuiper »

Hoi Willem,

Ja, ik loop nog niet zo lang mee, maar ik heb ook al diverse keren meegemaakt dat ik van alles voor iemand heb uitgezocht en me in allerlei bochten gewrongen heb om een klant zo goed mogelijk van dienst te zijn en dat ik dan gewoon niet eens een reactie kreeg... Het zal dus ongetwijfeld niet aan jouw schetsen liggen..
Plaats reactie