Bewerken van vergulde armband

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Bewerken van vergulde armband

Bericht door jokekuiper »

Een klant van mij heeft interesse voor een aantal zilveren armbanden uit mijn collectie, maar heeft een zilverallergie. Ze vraagt nu of ze ook verguld kunnen worden. Nou heb ik zelf nogal een afkeer van alles wat met een 'laagje erop' te maken heeft, maar de klant is koning en volledig goud voor een flinke armband wordt te duur voor haar. Ik heb een mail naar Haveman gestuurd ivm de mogelijkheden/prijzen. Nu is het zo dat de armbanden waar het om gaat met een ijskristaleffect zijn afgewerkt, dus behandeld zijn met een diamantspons. Het lijkt me niet handig om dit op een verguld sieraad te doen, alhoewel ik in mijn offerte-aanvraag wel heb aangegeven dat het een flinke laag zou moeten zijn. Aan de andere kant, als ik hem met een ijskristaleffect aanlever, dan verdwijnt dat effect natuurlijk als er een laag overheen gaat. Heeft iemand van jullie ervaring met het bewerken van een verguld sieraad? Of moet zo'n sieraad standaard hoogglanzend worden afgewerkt? Het gaat om met name deze armband:
Afbeelding

Alvast hartelijk bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Groetjes,

Joke
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Zou het een oplossing zijn om enkel de binnenkant plus de randen van de armband te vergulden of gaat dit nogsteeds problemen geven met de allergie ?
"Quality is a habit not an act"
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door jokekuiper »

Hoi Smidje,

Ja, dan zijn de directe contactgebieden met goud bedekt. Ik heb geen idee of dat voldoende zou zijn. Dat wordt waarschijnlijk uitproberen. Op die manier kan het ijskristaleffect iig in tact blijven..

Groetjes,

Joke
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

is rhodineren geen oplossing ? lijkt mij het meest op het orgineel.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door jokekuiper »

Hoi Jules,

Daar heb je helemaal gelijk in, maar , afgezien van de zilverallergie, schijnt mijn klant nu toch ook een voorkeur te hebben voor de kleur van geelgoud. Ik houd je tip zeker in gedachten.

Groetjes,

Joke
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Het zilver zal wel allergisch zijn voor de klant :lol:

Gewoon in goud maken dus....
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door jokekuiper »

Ja, dat is de beste oplossing, maar wel minimaal 30 keer zo duur...
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

Hmm misschien moet de klant doorsparen voor een gouden:P daar heb je op de langer termijn een stuk meer aan dan een vergulde armband waar de laag er snel afslijt bij intensief dragen...(meld even dat het niet tuin bestendig is :lol: ) en dan komt het zilver er zo weer. gouden binnenring geen mogelijkheid? 0,5 plaat ofzo.

groetjes :lol:
Laatst gewijzigd door jules-66 op maandag 08-12-2014, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door jokekuiper »

Ja, dat advies kan ik iig geven... Het is weer het korte en het langertermijn verhaal..
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

jokekuiper schreef: Het is weer het korte en het langertermijn verhaal..
...inderdaad, het korte termijn direct kopen of het lange termijn sparen..... :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Bericht door Kraai »

Aspasia schreef:Het zilver zal wel allergisch zijn voor de klant :lol:

Gewoon in goud maken dus....
Als je in google zoekt op zilverallergie vind je weinig.
De vraag is in hoeverre die zilverallergie bewezen is. Zeepresten onder een ring geeft irritatie, maar dat is geen zilverallergie.

Geelgoud is gelegeerd met zilver dus dat schiet niet op.
Op google vind je wel allergie voor (fijn)goud.

Platina is het meest veilig, maar iets moeilijker te solderen en iets duurder.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door jokekuiper »

Hoi Kraai,

Ja, klopt. Het is mij eerder ook al opgevallen dat er weinig te vinden is over een allergie voor zilver op zich en iid in gelegeerd goud zit ook een percentage zilver. Meestal lees je dat het uiteindelijk toch om een nikkelallergie gaat. Ik heb mijn klant ook gevraagd of ze weet voor welke stof ze nu precies allergisch is, maar heb hierop nog geen antwoord ontvangen. Ze weet iig wel uit de praktijk dat ze goud goed verdraagt. Ik heb m'n oude schoolboeken er nog even op nageslagen en las dat in gedegen zilver meestal ook kwik zit. Bij goud wordt dat niet genoemd.

Als ik het goed begrepen heb, dan is het zuivere goudpercentage bij vergulding wel heel hoog (volgens de site van Haveman nooit minder dan 99%). Wat dat betreft zou vergulding, mits het een flinke laag is, dan toch niet zo gek zijn... Ik houd niet van laagjes, maar eerlijk gezegd heb ik in het verleden jarenlang een verguld horloge van Danish Design gedragen (laag is electrolytisch aangebracht) en die bleef er wel heel goed opzitten. De hechting is natuurlijk heel belangrijk.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Om het te vergulden zou ik zelf niet adviseren. Ik denk dat de dikte van de laag onvoldoende afdekt tegen allergiereactie. Misschien nog om te overwegen en iets dat je zelf kunt.....
Bladgoud aanbrengen. Is ook heel dun maar bladgoud wordt op een superdun laagje lijm aangebracht. Dan heb je dus en de lijm, en het bladgoud. dan pas weer het zilver....

Laat de klant het met 1 armband uittesten. daarna kun je gemakkelijk de rest ook van bladgoud voorzien.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

geelgoud mag dan gelegeerd zijn met zilver, ik heb vaak klanten in de winkel die niet tegen zilver kunnen maar wel tegen goud.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Is het echt een allergie, dus met huidirritatie? of is het dat het zilver heel snel zwart wordt?

Want als dat alleen het geval is, dus mevrouw verder geen wonden krijgt, is het dan een idee met argentium te werken, gezien dat wit oxideerd?


Ik zat ook te denken aan een binnenplaat van 0.3mm goud ofzo, Want het moet geelgoud worden toch. Dikkere laag dan alleen een verguldlaadje van 3 micron of meer.
Maar als het voor puur bescherming is zou ik voor rhodineren gaan
Laatst gewijzigd door Erika op dinsdag 09-12-2014, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie