welke plaatdikte gebruik je?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
EricaV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 25-12-2014, 13:14
Ervaring: Overig
Woonplaats: Boskoop
Contacteer:

welke plaatdikte gebruik je?

Bericht door EricaV »

Hallo,

Ik wil van zilverklei overstappen op plaatzilver. Nou kan ik al voor tips vinden over hoe te zagen en welke zaagjes ik het beste kan gebruiken etc.
Maar ik kan helaas niets vinden over welke dikte zilveren plaat je het beste kan gebruiken voor hanger, oorbellen, armbanden etc.
Ik wil in eerste instantie vrij simpele platte hangers maken. Ik heb nog maar weinig gereedschappen en nog geen ervaring hierin.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

De gewenste plaatdikte heeft ook een beetje met je ontwerp te maken Erica.
Wil je bijvoorbeeld een eenvoudig glad plaatonwerp dan zou je wat dikkere plaat moeten nemen als wanneer je er ornamentjes op vast gaat solderen.
In het eerste geval zal je plaat wat buigzamer zijn dan in het laatste, de ornamentjes verstevigen het model.
En bij hangers kun je volstaan met dunnere plaat dan bijvoorbeeld een armband.
Maak je het ontwerp bol is het ook alweer sterker.
Bij hangers, oorknoppen etc, kun je vanaf 0.5 mm. wel volstaan terwijl je bij een armband van 1.0 tot 1.3 mm moet rekenen.
Maar als je van plan bent een bepaald sieraad te maken kun je vooraf hier ook wel even een balletje opgooien zodat je specifiek voor dat item advies krijgt.
Voor vrij simpele platte hangers is 0.8 wel een mooie dikte.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Op de vakschool zijn de zaagjes maat 2 en 4 in het pakket opgenomen. Tot op heden heb ik nog geen behoefte gehad om andere aan te schaffen.

Met betrekking tot dikte van plaat, ja dat is zoals Willem schrijft afhankelijk van wat je wil maken. Zelf ben ik ooit een begonnen met 1 mm dik. en wat vierkant draad van 1 mm en wat rond draad van 1 mm.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

En ik werk het meeste met 0,6 (bv voor een onderplaat bij een ring) maar dat is eigenlijk erg zuinig, en ik ga nu proberen over die zunigheid heen te stappen en met wat dikker plaat werken.
:roll:
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Plaats reactie