Legeringsrekenen; legeringen van archaeologische vondsten

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Monogatari
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 04-03-2011, 22:57
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Herne, Duitsland

Legeringsrekenen; legeringen van archaeologische vondsten

Bericht door Monogatari »

Goedemiddag allemaal,

Ik ben hier niet zo actief geweest (helaas:)) maar wat niet is kan nog wel komen, aangezien ik van plan ben om na mijn master weer verder te gaan met goud& zilversmeden.

Ik studeer archeologie, en voor mijn afstudeerdscriptie schrijf ik over een speciale koperlegering die , vergelijkbaar met het latere Japanse Shakudo, via een speciaal proces werd gepatineerd (meestal zwart, violet-zwart). Deze werd vooral gebruikt in de midden tot late brons tijd (3000-1500 v Chr) in het Middellands zeegebied.

In de literatuur zijn de hoeveelheden in procenten vermeld. Door een oud docent in Schoonhoven werd aangeraden tenminste 20 gram koper te nemen.Ik wilde een gietvorm van 6 mm diameter kopen, en minimaal een lengte per legering van ca.80 mm maken (dat zou uitkomen op ca. 20 gram koper).
(berekening: pi *(3*3)*80=2261,9467 mm3/1000= 2,26 cm3
Dichtheid Koper ca. 8,9 cm3/g ----> x 2,26 cm3= 20,114 g.

Als koper het meest dominante element is, is het dan methodisch juist om omhoog te rekenen?

Hier een voorbeeld van 1 van de legeringen die ik ga maken (ik gebruik de chemische elementen):
-95% Cu, 1% Au, 1% Ag, 0,5% As, 2% Sn, 0,5 % Fe
Hierbij zou ik dus stellen dat 95% Cu, 20 gram is.
100% koper, zou dan 20/95= x 100=21,09 gram zijn.
1,09 gram is dan procentueel te verdelen over de andere elementen.
1,09 gram is 5% van de legering.
1,09/5= 0,218 gram per 1 %.

Dus, om deze legering te maken gebruik ik:
20 gram Cu
en
0,22 gram Au
0,22 gram Ag
0,11 gram As (Arseen)
0,44 gram Sn (Tin)
0,11 gram Fe (ijzer)
-----------