Legeringsrekenen; legeringen van archaeologische vondsten

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Monogatari
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 04-03-2011, 22:57
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Herne, Duitsland

Legeringsrekenen; legeringen van archaeologische vondsten

Bericht door Monogatari »

Goedemiddag allemaal,

Ik ben hier niet zo actief geweest (helaas:)) maar wat niet is kan nog wel komen, aangezien ik van plan ben om na mijn master weer verder te gaan met goud& zilversmeden.

Ik studeer archeologie, en voor mijn afstudeerdscriptie schrijf ik over een speciale koperlegering die , vergelijkbaar met het latere Japanse Shakudo, via een speciaal proces werd gepatineerd (meestal zwart, violet-zwart). Deze werd vooral gebruikt in de midden tot late brons tijd (3000-1500 v Chr) in het Middellands zeegebied.

In de literatuur zijn de hoeveelheden in procenten vermeld. Door een oud docent in Schoonhoven werd aangeraden tenminste 20 gram koper te nemen.Ik wilde een gietvorm van 6 mm diameter kopen, en minimaal een lengte per legering van ca.80 mm maken (dat zou uitkomen op ca. 20 gram koper).
(berekening: pi *(3*3)*80=2261,9467 mm3/1000= 2,26 cm3
Dichtheid Koper ca. 8,9 cm3/g ----> x 2,26 cm3= 20,114 g.

Als koper het meest dominante element is, is het dan methodisch juist om omhoog te rekenen?

Hier een voorbeeld van 1 van de legeringen die ik ga maken (ik gebruik de chemische elementen):
-95% Cu, 1% Au, 1% Ag, 0,5% As, 2% Sn, 0,5 % Fe
Hierbij zou ik dus stellen dat 95% Cu, 20 gram is.
100% koper, zou dan 20/95= x 100=21,09 gram zijn.
1,09 gram is dan procentueel te verdelen over de andere elementen.
1,09 gram is 5% van de legering.
1,09/5= 0,218 gram per 1 %.

Dus, om deze legering te maken gebruik ik:
20 gram Cu
en
0,22 gram Au
0,22 gram Ag
0,11 gram As (Arseen)
0,44 gram Sn (Tin)
0,11 gram Fe (ijzer)
-----------
1,10 gram (de kleine afwijking lijkt me ok).

Ik zal ook legeringen zonder Fe en As maken, om het effect te bepalen. De legeringen met As worden onder reduzerende atmosfeer in een oven met stikstof verhit en dan gegoten.


Ik wil weten of mijn manier van berekenen juist is, en als jullie nog evt. tips hebben waar ik op moet letten, die zijn welkom:))
(de bedoeling is om de metalen met lagere smelttemp eerst samen te smelten, afgezien van As enz. Is het nog een idee om iets meer toe te voegen, vanwege klein verlies wat ik kan verwachten?)

As schijnt een iridiserend effect op de legering gehad te hebben, en Fe het patinatieprocess te versnellen.

Hoeveel gietijzer pas ca. rond 1300 in zwang kwam, is het mogelijk dat de andere metalen het smelttemperatuur van ijzer verlaagden (zodat de minieme hoeveelheden toch gesmolten werd?).

Waarschijnlijk zat het er als bijproduct bij, van koper reductie uit mineralen, maar het is mogelijk dat men wel wist dat men 1 bepaald mineraal hebben moest voor de 'juiste' effecten.

Met vriendelijke groet,
Marianne Talma
Gebruikersavatar
Monogatari
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 04-03-2011, 22:57
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Herne, Duitsland

Bericht door Monogatari »

*facepalm* :roll:

Volgens mij kan ik het een hoop simpeler maken...gewoon wt%, gewichtspercentages.

ipv 100 gram neem ik 20...jemig, wat heb ik moeiijk lopen doen :shock:
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Hoi Marianne,

Ik zou maar goed uitkijken met het verwerken van arseen. Redelijk giftig goedje.

Bij bijoux moderne maar ook andere groothandels zijn elektrische smeltovens verkrijgbaar met een instelbare temperatuur, ik geloof tot 1200-1300 graden C. De metalen gaan in een grafieten smeltkroes waarbij je dus een reducerende atmosfeer hebt. Je kunt het mengsel, als het gesmolten is in de smeltkroes, roeren met een grafieten staaf om een goede menging te krijgen.

Ik heb onlangs een oude legering gemaakt, hepatison, een legering van zilver, goud en koper. Ik heb er een leuke plak van gemaakt:

185 G koper
8 G zilver (925 zilver)
7 G goud (23,5 crt.)

Het resultaat is een mooi stuk roodgoud kleurig metaal wat ook na het walsen een egale kleur heeft. Dat houdt in dat het goud en zilver goed vermengd is met het koper.

Met het plaatmateriaal wil ik mokume gane maken. Volgens de literatuur patineert het hepatison in een diepe zwarte kleur en dat wil ik wel eens zien in combinatie met zilver en shibuichi.

Mocht je in de buurt van Zoetermeer wonen, kom langs op de donderdagavond bij het CKC en dan kun je gebruik maken van de smeltoven.

Groeten,

Tom
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

O, ik zie net dat je in Duitsland woont, zoetermeer wordt wat lastig dan :)
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Ervaring komt in stapjes
Plaats reactie