Argentium en toch oxidevlekken

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Argentium en toch oxidevlekken

Bericht door Abo »

Met het "vroegere" argentium bedoel ik het argentium van de eerste generatie en dat was 935 (heb het net opgezocht voor je).
Alles wat boven 925/1000 is/kan of mag sterling genoemd worden uitgenomen puur zilver en Britania zilver 958 dan.

Argentium 960 is ontwikkeld om de specificaties van Britania zilver tegemoet te komen die minimun 958/1000 moet bedragen.
Met andere woorden, er mag een stempeltje meer geplaatst worden.

Wat het stempelen aangaat is er een speciale stempel gemaakt voor argentium en dat is de eenhoorn.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Argentium en toch oxidevlekken

Bericht door Briolet »

Abo schreef:Ook daar zit nog koper in omdat ..... en nu komt het...... koper de eigenschap heeft om te kunnen harden door een warmtebehandeling of koudbewerking.
Om een smeedbaar metaal goed te kunnen uitharden, moet de legering bij het smeltpunt homogeen kunnen mengen. Bij uithardingstemperatuur moet de legering instabiel zijn en willen ontmengen in twee fasen.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat dat dit niet bij elke bijmenging lukt en men bij de meeste zilverlegeringen op koper terugvalt.
Laatst gewijzigd door Briolet op maandag 19-10-2015, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Argentium en toch oxidevlekken

Bericht door Eljas »

Ondertussen is er heel veel gereageerd op Argentium. Voor mij is het ook allemaal vrij nieuw spul en ik wil dan ook graag weten hoe e.e.a. zit. Lang leven dit forum dus :thumbsup:

Toch was het mij nog niet allemaal duidelijk en heb nog even met Bijou gebeld voor wat meer info.

Het 935 Argentium is voor 3% gelegeerd met Germanium. De rest van de bijzet is Koper.
Het Germanium oxideert in een transparante kleur.
Omdat er nog gewoon koper in de legering zit kunnen er ook gewoon weer huidvlekken ontstaan.
Maar...... Argentium geleidt de warmte veel minder dan een klassieke zilverlegering. De geleiding is vergelijkbaar met die van goud. Daarom kun je Argentium plaatselijk verhitten om te solderen net als bij goud wat ook veel fijner is bij het pukken. Doordat je het hele werkstuk niet op hoeft te warmen ontstaan er ook geen of nauwelijks huidvlekken.
Ook kan Argentium iets minder ver vervormd worden nl. 70% i.p.v. 80 % bij het klassieke zilver max. voordat je moet gloeien voordat. Hoewel dit in de praktijk nauwelijks merkbaar is.
Weer gloeien om het zacht te krijgen. Wel na het gloeien niet meteen in het water aflessen maar heel even wachten tot de eerste hitte eruit is en dan aflessen. Doe je dat niet dan kan het breken.
Het aanwezige Germanium gedraagd zich in de zilverlegering hetzelfde als Koper. daarmee bedoel ik dus het vormen van Germaniumkristallen en/of mengkristallen met de andere aanwezige metalen.
Reparaties kunnen gewoon gedaan worden met Argentium hoewel het gerepareerde gedeelte natuurlijk met het dragen niet verkleurt wat het sieraad zelf verder dus nog steeds wel doet.
Restmateriaal mag en kan zonder problemen vermengd worden met het klassieke zilver hoewel je dan daarna natuurlijk geen Argentiumzilver meer hebt.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Argentium en toch oxidevlekken

Bericht door Abo »

Eljas, niet boos worden maar in feite kunnen er geen huidvlekken ontstaan vermits de germaniumoxidelaag tussen het zilver en je huid zit.

Een belangrijk onderdeel is je misschien niet verteld en dat is het opnieuw harden na een soldeerbeurt.
Wellicht hebben die mensen er niet aan gedacht om je dit mede te delen maar het is wel belangrijk omdat argentium heel erg zacht is van natuur.
Na een warmtebehandeling heeft het wel een hogere hardheid in vergelijk met sterling zilver.

Ik heb een link voor je waar je meer info vindt.
https://www.rondacoryell.com/files/Arge ... -guide.pdf
of
http://www.argentiumsilver.com/#!__abou ... fact-file-

Zelf heb ik er goede ervaringen mee maar zoals ik reeds zei is het anders werken.
Een staafje argentium gegoten materiaal van 4 mm buig je tussen twee vingers zonder enige moeite!
Je kan het gewoon met puur zilver of sterling zilver mengen maar dan heb je de voordelen van het product niet meer.
Nog een wetenswaardig punt is dat je het met argentiumsoldeer moet solderen. Indien niet krijg je naderhand op die plaats aanloop op je soldeernaad.
Een ander optie is fusioneren maar dat is niet altijd van toepassing.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Argentium en toch oxidevlekken

Bericht door Eljas »

Hoi Abo

Boos wordt ik (bijna) nooit. Ik ga er vanuit dat iedereen het goed bedoelt.

Even een toelichting op huidvlekken.....

Met huidvlekken in zilver wordt bij het goudsmeden niet bedoeld dat het zilver vlekken op de huid achterlaat.

Ook op dit forum is er al veel geschreven over huidvlekken. Er wordt mee bedoeld de grauw/blauwgrijze vlekken die soms in je zilver naar boven komen tijdens het polijsten. Het zijn koperoxidevlekken. Ga maar eens op het forum teruglezen. Dan hoeft niet weer de hele discussie opnieuw los te branden.

Wil je nog meer weten over huidvlekken en heb je niet voldoende aan de info op het forum. Stuur mij gerust je telefoonnummer middels een pers. bericht. Ik zal dan contact met je opnemen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie