Zilver polijsten

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Erik
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 26-08-2015, 22:34
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Tilburg

Zilver polijsten

Bericht door Erik »

Beste,

Een vraag van een amateur, ik hoop dat jullie me verder kunnen maken.
Ik ben van plan een ring in zilver te laten 3dprinten. Dat kan op de site van Shapeways. Zoals je kan zien betaal je een stuk minder voor ongepolijst zilver. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar de mooiste kwaliteit zilver, maar ik heb hier ook nog een Dremel liggen met oa polijstschijven en -pasta(?). Misschien is het een domme vraag, maar is er een kans dat ik hiermee hetzelfde resultaat bereik of moet ik gewoon die paar extra centen aan Shapeways betalen en hun laten doen waar ze goed in zijn?

Bedankt voor het meedenken!

Erik
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik zou zeker voor de premium polish gaan aangezien je met een giethuid blijft zitten en ik denk niet (ligt natuurlijk ook aan je ontwerp) dat iemand zonder ervaring dat strak kan wegpolijsten.

ik vraag mij alleen wel af of dit bedrijf niet erg prijzig is?
procedee is:
3d printen in was
gieten via de verloren wasmethode
polijsten

misschien dat iemand anders daar meer van weet?

ik vond iig de prijsstelling per cm3 erg vreemd, lijkt mij met een ring toch een erg onvoordelige berekening.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Interessante vraag. Heb je de tekening van de ring zelf op de computer gemaakt? Of kunnen zij dat ook aan de hand van schetsen?

Het is een buitenlands bedrijf. Er zal toch ook wel zoiets in Nederland zijn. Ik weet dat er ergens in Den Haag en in Amsterdam een bedrijfje is waar je zelf op hun 3d printers iets kan laten uit printen. Dan kan het daarna naar een gieter. Zit je dus nog met de afwerking. Misschien zij er gieters die de afwerking ook doen.


Ik lees in ieder geval mee, want vind het interessant onderwerp.

Groetjes
Precious.
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Precious Art schreef:Het is een buitenlands bedrijf.
Hoe kom je daar nu bij? Het is een spinoff van een bedrijf dat door Eindhovense studenten gestart is. Er zit nog steeds een productie vestiging in Eindhoven. Ik zie wel dat ze nu ook een kantoor in New York hebben. :D

Zie hun About us

5 Jaar geleden hebben een paar Engelse computerkennissen daar modelletjes in plastic besteld. Die kennissen waren allemaal fanaten die op de PC 3D modellen van ruimteschepen ontwierpen voor een computerspel. Dan was het plots gaaf toen je de datafile ook naar shapeways kon sturen en je ontwerp 'tastbaar' in handen had.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Hoi,
Ik dacht dat ik prijzen in dollars zag, of heb ik de verkeerde link gebruikt?

groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilver polijsten

Bericht door Abo »

Het polijsten kun je zelf maar ik raad je niet aan om het mechanisch te doen. De reden daarvoor is dat je te print gaat beschadigen en gaat vervagen, vervormen. Het polijsten hangt af van het eindresultaat waarmee je begint (oef, moeilijke zin!). De bewerking heeft een volgorde en die gaat van zagen, vijlen, schuren naar polijsten. Schrapen wordt zeer weinig gedaan. Je kan geen enkele stap overslaan, hou dat in je achterhoofd. Bij het schuren heb je ook verschillende grof- of fijnheden van schuurpapier. Ik veronderstel dat je werkstuk wel mooi bewerkt is maar geen glans bevat, daar ga ik dan ook vanuit. Mochten er nog fijne krasjes in zitten dan met een 400 of 600 schuurvelletje op een plankje lijmen en krasjes verwijderen. Dan met een plankje met vilt erop en een fijn polijstmiddel mooi polijsten in de zin van rouge. VERWISSEL regelmatig van richting! Anders ga je je print uitsmeren -als ik dat woord mag gebruiken- in één richting. Als er met het blote oog geen krasjes meer te zien zijn je werkstuk afwassen (ultrasoon of met water, zeep en een zacht lapje) om dan met een wollen doekje de laatste hoogglans naar voor te brengen. Het is veel uitleg maar het gaat wel sneller, geen motor gedreven gereedschap gebruiken.
Plaats reactie