welke legering

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Johny
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: donderdag 29-10-2015, 11:06
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

welke legering

Bericht door Johny »

Dag allemaal ,

Zou graag een zeer witte (zilverkleurig) en krasbestendige ring willen maken van edelmetaal (zonder goud), maar weet niet van waar beginnen en welke legeringen ik zou moeten gebruiken .
iemand ervaring ?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: welke legering

Bericht door Willem Parel »

Ik dacht dat ik eerst nog de titel platina las, en daarmee gaf jezelf al het antwoord.
Hangt een prijskaartje aan maar het voldoet wel aan je wensen hoewel alles krasbaar is hoor.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Johny
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: donderdag 29-10-2015, 11:06
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: welke legering

Bericht door Johny »

idd Willem, maar dacht er verschillende witte /grijs metalen waren zoals palladium enz..., en de legering is het dan puur ?
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: welke legering

Bericht door Briolet »

Palladium 950/- komt qua kleur dichter bij zilver dan platina 950/-. Platina heeft meer de kleur van rvs.

Maar krasbestendig? Ik ken geen enkel metaal dat krasbestendig is. Voor een beetje krasbestendigheid moet je al boven de hardheid van kwartz zitten.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: welke legering

Bericht door Abo »

Platina is trouwens ook nog erg duur maar dat is eigen keuze.
Platina is wel erg slijtvast en ook erg wit van kleur.
Palladium (Pd) is de volgende in de rij en daar kun je verschillende legeringen in hebben.
Pd is wel erg grijs en niet zo makkelijk te smelten. Het reageert eigenaardig met teveel zuurstof.
Bijmengingen met zilver zijn bekent en geven goede resultaten.
Gieten is ook zo'n ding. Pd is nogal stroperig en giet niet goed.
Het is wel erg fijn om ermee te werken.
Elite silver en Silvadium zijn zilverlegeringen die weinig tot niet aanlopen en bevatten enkele procenten Pd.

Verder heb je Sterilite dat gehard kan worden tot 152 HV
Argentium kan gehard worden tot 180HV als ik me niet vergis waar gewoon zilver ergens rond de 70 of 80HV zit.

Wolfraam is niet te doen vanwege de hoge smelttemperatuur.
Titanium kun je niet smelten maar wel goed bewerken op een draaibank.
Kleur is dan wel grijs. Het materiaal is enorm stevig maar kan je niet zelf legeren.

Meer weet ik ook niet of je moet met nikkel gaan werken maar daar wil ik het niet over hebben b;)
Misschien dat anderen nog wat weten.

Groetjes
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: welke legering

Bericht door Briolet »

Ik heb zelf nog even gekeken, maar bij wat ik heb, is het Palladium toch een fractie witter dan het Platina. Dat jij Platina als witter herkent dan Palladium zal aan de gebruikte legeringen liggen.

Platina 950/- kan o.a. Koper, Wolfraam of Kobalt als bijmenging hebben. Koper is van oudsher het meest gebruikt. Hafner geeft voor koper een VH aan van 110 terwijl het Platina met Wolfraam of Kobalt een hardheid van 150 haalt. Vroeger had Hafner zelfs een Platina 950/- in hun catalogus staan met een VH van 220. Die had een bijmenging van Indium & Gallium.

Bij hafner in de katalogus zie ik ook twee 950/- Palladium legeringen. Een grijze met een VH van 85 en een zilvergrijze met een VH van 100.

Ik ken ook een Pd 500/- legering die zelfs zeer donkergrijs is.

Platina is inderdaad heel veel duurder. De prijs van het fijnmetaal is tegenwoordig vergelijkbaar met goud, maar de legering is veel hoger dan 14 kt goud en ook is de dichtheid veel hoger waardoor er meer gewicht in een artikel zit. Je product in platina is dan al gauw 2 tot 3 keer zo duur t.o.v. de uitvoering in goud.
Palladium is daarentegen lichter dan goud. Het fijnmetaal is veel goedkope dan goud, maar wordt doorgaans hoger gelegeerd zodat het in legering maar iets voordeliger dan goud is.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: welke legering

Bericht door Abo »

In een ander onderwerp is er aangehaald geworden dat Haffner in de problemen zit.
Het bedrijf zou zijn boeken gaan dichtdoen volgens recente artikels.
Daar nu wat gaan bestellen om later dezelfde legering niet meer te kunnen aanhouden lijkt me geen wijsheid.
Daar doet iedereen echter mee wat hij of zij wil.

Daarbij is de originele vraag om zelf een legering te maken uit het oog verloren.
Wolfraam, Kobalt, Indium, Iridium zijn nu niet de metalen waar je gemakkelijk mee kunt omspringen, gallium trouwens ook niet (laag smeltpunt).
Dan zijn er nog firma's die chroom en vanadium gebruiken, daar wil ik het nog niet eens over hebben. :ohno:

Palladium is wel lichter dan goud maar wel bijna 2 maal harder dan goud in het voordeel van de duurzaamheidg

Platina en palladium is er in zoveel verschillende soorten legeringen dat je het haast niet meer kunt bijhouden.
Iedere firma heeft zo zijn eigen samenstelling waarbij ze allemaal wel specifieke eigenschappen hebben.
Het kan best zijn dat jouw samenstelling een ander kleur heeft en de samenstelling op zich heeft daar ook nog invloed op.
Puur platina is wel witter dan palladium dat van oorsprong grijzer is al zijn vorige.
Een wit metaal is de kleur waarmee je begint terwijl je grijs eerst nog wit moet maken door toevoegingen.

Op zich is dit een heel interessant onderwerp maar ik denk dat de originele vraag er geen oplossing op vindt.
Fijn om er zo met je over te kunnen schrijven Briolet.
Meningen delen is ook heel leerzaam voor me. b;)
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: welke legering

Bericht door Briolet »

Ik ben ooit begonnen met een opleiding in de Chemie. Materiaalkunde was daar ook een belangrijk onderdeel van. Vandaar dat dit soort vragen mijn aandacht trekt. Het woord 'zelf maken', uit de vraag gaat over de ring, niet over de legering. b;)

Vanuit chemisch perspectief is zilver ook geen edel metaal, maar een half-edel metaal. Bij een wit edelmetaal dat geen goud bevat, blijven dan alleen de metalen uit de platina-groep over.

Dat Hafner problemen heeft, verwissel je waarschijnlijk met hun concurrent Schäfer. Hafner is net een paar maand geleden naar een volledig nieuwe locatie verhuist, net buiten Pforzheim. Ze zaten pal in het centrum van de stad.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: welke legering

Bericht door Abo »

Als je het echt op chemisch vlak bekijkt is platina zelf ook geen heel echt edelmetaal vermits het in verhitte toestand -en dan hoeft het nog niet gesmolten te zijn- erg snel vervuilt geraakt.
Niet voor niets dat men speciale uitrusting nodig heeft om met platina te werken en flux laat je ook best achterwege.
Niet voor niets dat men aanraad om platinawerken compleet gescheiden te houden van andere.
Duidelijk is dat het edeler is dan zilver.

Ik heb het met veel lezen en domme dingen te doen moeten leren.
Chemie was nooit mijn ding en daar heb ik nu wel spijt van.
Nu kan ik het wel heel goed gebruiken. Daarom dat ik zulke dingen ook graag bespreek.
Er valt wel altijd wat te leren b;)

Het gaat h'm inderdaad over Schäfer die in de problemen zit, dus niet Hafner ..... my bad b;)
Johny
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: donderdag 29-10-2015, 11:06
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: welke legering

Bericht door Johny »

ok dannn, zal ik maar eerst met palladium proberen , kijken wat het zal geven en bedankt voor jullie reacties b;)
Plaats reactie