999 zilver Legeren naar 925

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Michel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: vrijdag 15-04-2016, 10:27
Ervaring: Overig

999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Michel »

Ik vind het een beetje raar maar op dit moment kan ik goedkoper aan 999 zilver komen dan aan 925.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dit moet legeren en waar ik de juiste materialen kan verkrijgen.
Ik zou graag naar 925 legeren dat niet snel zwart wordt!
:thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Erika »

Het kan zijn dat je bij een legering het Fatsoen betaald. Ik weet nu ook niet wat je met elkaar vergelijkt. Fijnzilver granules met al verwerkt zilver (oftewel de tijd dus die er al in zit om er plaat, draad e.d van te maken bij fabriek betaal je ook dat noem je Fatsoen) of dat je gietsnippers van sterling hebt.


Legeren moeten hier wel al wat topics over staan, zal straks zoeken voor je.
Aangezien je eerder richting argentium zilver wil , dat blijft iets witter slaat minder snel aan, zou je dan moeten zoeken naar het recept.
Je kan ook kant en klare bijzetmetalen kopen en dit bij je fijne zilver doen . Daar zijn verschillende bedrijven in. Argentium is trouwens 935
Sterling zilver, het 925 wat we allemaal wel kennen is 75% bijzet koper. (de sommen zijn ook te sommen, legeringsrekenen
http://www.bukowebshop.com/webshop/1396 ... legeringen
Bijvoorbeeld een bijzet


Ervanuitgaande dat je een goed goutilleerde werkplaats hebt met brander met gietkoop, gietijzer of gietloop, giettang, smeltkroes (smeltbakj), smeltpoeder etc.
Dan heb je natuurlijk om tot basismateriaal te komen ook nodig een wals voor plaat en octogoon te walsen en \trekijzers om draden te maken
En natuurlijk moet je materiaal goed uitgloeien tijdens het walsen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat je dat allemaal weet



Allerlei topics over legeren:
http://www.zilvermaan.com/search.php?ke ... ngsrekenen
Legerignsrekenen topic:
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... it=legeren
Stel dat je gaat gieten en je hebt scheuren tijdens het verwerken:
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... 213#p20213
het topic waar daar weer dingen over staan vermeld
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: 999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Abo »

Sterling zilver, het 925 wat we allemaal wel kennen is 75% bijzet koper. (de sommen zijn ook te sommen, legeringsrekenen
Dit is niet juist Erika.
op 1000 deeltjes metaal zijn er 925 fijn zilver 75 deeltjes ervan zijn koper of ander legeringsmetaal maar dat is geen 75%.
75% koper is meer koper dan zilver wat duidelijk geen zilver meer zijn kan.

In argentium heb je vier vershcillende legeringen.
Argentium 935 original, argentium 935 pro, argentium 960 pro en argentium 960 pure.
Buiten argentium heb je nog Silvadium, sterling super, sterling plus, trusilver, elite silver, sterillite sterling, S88, S57, S57NA, S D, SSU, S59 enz....
Allemaal in combinatie met aanloopvertraging en/of tegen vorming van cuproxide (grijze schijn in het zilver als gevolg van verbrandt koper)

Ik heb met veel verschillende zilver legeringen gewerkt en er zijn er heel wat!
Aanlopen doen ze allemaal, de één wat minder snel dan de ander.
De meest gekende -in Europa- is wel argentium.
Michel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: vrijdag 15-04-2016, 10:27
Ervaring: Overig

Re: 999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Michel »

Ik denk dat Erika een typ foutje heeft gemaakt en de komma verloren is gegaan.
Maar ik begrijp uit jou verhaal Abo dat het eigenlijk niet uit maakt waarmee je legeer?
Dus gewoon koper is dus prima?? (het verkleurd toch wel op den duur)
Of raden jullie me toch argentium aan en waar is dit te verkrijgen?

Op dit moment gebruik ik giet snippers/cilinders en oude sieraden
Als iemand een goedkoop adres weet voor 925 is dat ook mooi.
op dit moment betaal ik ongeveer de helft meer voor 925 dan 999 zilver
Maar ik begrijp uit het verhaal dat, dat altijd zo is vanwege "fatsoen"
:thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Erika »

Dat is het hoor ik heb de komma verzet 7.5 had moeten zijn. Ik was ook bezig met 75% goud (750) dus ik heb het verkeerd geschreven.


Als je zelf gaat bedenken wat je aan tijd kwijt bent : gietens, voorsmeden, walsen (en eventueel trekken) dan zit daar ook nog tijd in en tijd is geld.Dus dan is het niet vreemd dat het iets duurder is (ivm zilverprijs niet zo hoog is.
Geen idee waar jij je metalen haalt, ik ga uit van de standaard groothandels als Bijou moderne, Alma findings, Drijfhout, Herens,Schone (en kijk maar eens bij de rest van de bedrijven in de linken lijst)'
Over het algemeen betaal je bij zilver de dagprijs + kosten (bij bijou is dat dagprijs + 7.50 € dat is tot 100 gram .)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: 999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Abo »

Ik giet en legeer mijn zilver zelf, tenslotte ben je goud- zilversmid voor iets.
Als ik al mijn materiaal als plaat, draad of buis moet kopen vind ik het niks meer.
Wel gemakkelijk maar je leert er niks mee...... en dat vind ik spijtig.
Er zijn altijd situaties waarbij je iets "apart" moet maken waarbij je moet smelten, walsen, trekken enz.
Als je alles moet kopen heb je snel een grote stock liggen van veel verschillende dingen....dat kost ook geld.

Het voordeel als je zelf legeert is dat je je materiaal leert kennen en weet waar je mee bezig bent. Je kent je materiaal.
Het is al gebeurd dat mensen problemen hadden met argentium dat gekocht is.
Gewone koperdraad van elektrische leidingen is puur koper. Wel erop letten dat je pas gaat strippen op het moment dat je het nodig hebt om oxidatie te voorkomen.
Het puntje waar het voordien afgeknipt was nijp je af vermits het bloot stond aan de lucht en al geoxideerd is.
Beter is het om het uiteinde telkens met een laagje nagellak of was te voorzien zodat het niet kan oxideren.

Bij het legeren reken ik op 930 i.p.v. 925 om zeker te zijn met het gehalten.
Die 0.5 procent meer zilver zal de prijs niet maken en je hebt geen problemen met keuring.

Als je je zilver koopt in plaat of whatever zit je altijd met restjes en ook dat kost geld.
Je kan die restjes inleveren maar ook dat kost geld vermits je porto moet betalen.
Met andere woorden, je wacht tot je genoeg hebt en levert het dan pas in.
Hoe dan ook, kosten heb je altijd.

Ieder doet zoals het hem/haar uitkomt.
Vind je weg en leer ervan b;)
Michel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: vrijdag 15-04-2016, 10:27
Ervaring: Overig

Re: 999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Michel »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik koop inderdaad bij 1 van de genoemde leveranciers.

Ik ga zelf maar legeren want het bespaard ongeveer 20 euro de 100 gram.
Maar nu lees ik dat je eerst het koper moet smelten en dan pas het zilver moet toevoegen.
Is dit juist of maakt het helemaal niet uit?
En ik neem aan dat goed schudden voldoende is om de koper op te mengen met het zilver.

Op het gebied van sieraden maken ben ik echt een leek.
Ik maak microscoopjes van zilver.
En wel van de Nederlandse uitvinder "Antoni van Leeuwenhoek".
Een simpel microscoopje die heel veel nagemaakt wordt van messing en daar zag ik geen uitdaging in omdat de gebruikte materialen kant en klaar te verkrijgen zijn voor heel weinig.
En gezien ik al heel veel met machines werk wordt dit veel te mooi voor een replica.
Ik wilde hem graag namaken van zilver zoals hij dat ook ooit gedaan heeft.
En ik wil hem ook de oude handgemaakte look geven en dat is ook al aardig gelukt.
Ik heb eerst malletjes en deze gebruikt met de Delftse gietmethode.(waarschijnlijk heeft hij dit ook gedaan)
Het resultaat mag er zijn als zeg ik het zelf.
Voor de echte vaklui onder jullie is het om te huilen zoals hij eruit ziet qua afwerking :OB
Maar dat is de originele ook :LOLtear:
Voor de mensen die willen weten wat ik maak: http://www.nationalgeographic.nl/artike ... microscoop
De link hier boven is de originele van de meester zelf.
Hieronder mijn eerst werkstuk dat ik ooit van zilver gemaakt heb.
Weegt maar 1 OZ en past makkelijk in de handpalm, alle onderdelen zijn gemaakt met de Delftse gietmethode.
IMG_4021.JPG
IMG_4020.JPG
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: 999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Karin13 »

Ziet er goed uit!
Giet je het in één keer? Of alle deeltjes apart?
Zitten er bewegende delen aan?
Fungeert het als microscoop?
Zou je willen vertellen waarom je microscoopjes maakt?
Dat is niet een alledaagse keuze.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Erika »

Supermooi en Gaaf. Hier maak je mij blij mee.



Als je er hier meer van wil maken is de verloren was methode (slinger of vacuum gieten) ook nog een optie!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: 999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Abo »

Helemaal niks verkeerd met je werkstuk man, ziet er echt goed uit! **)
Zelfs de schroefdraad die je getrokken hebt lijkt me heel keurig. :thumbsup:

Eerst je kroesje geleidelijk aan verhitten en dan pas het zilver erin.
Werk met een gereduceerde vlam, dat is vlam met een geel puntje vooraan.
Het is een indicatie dat je zuurstof opgebruikt is en je geen extra zuurstof in je zilver brengt.
Zilver kan 20 maal zijn volume in zuurstof opnemen wat dan nadien voor problemen kan zorgen (kopermonoxide).
je zilver afdekken met kleine brokjes houtskool helpt. Een flinke laag borax helpt ook maar dan zie je haast je smelt niet meer.
Je zilver op een blokje houtskool smelten is ook een oplossing en het gemakkelijkste naar mijn mening.

Ga niet in de fout door met je vlam snel heen en weer te bewegen.
Hou hem op de plaats van het metaal en beweeg langzaam zodat al je zilver gelijkmatig verhit wordt.

Bij het smelten doe je eerst de edelste metalen smelten.
Sommigen leggen het koper onderaan in het kroesje en daarop het zilver. Daar ben ik niet zo'n voorstander van maar goed. :|
Als het gesmolten zilver een mooi glad oppervlakte vertoont doe je het koper erbij.
Verdeel het koper over de smelt zodat het letterlijk in de smelt ligt en er niet bovenuit komt.
Nog even met een grafietstaafje omroeren zodat je een homogene smelt krijgt en dan direct (met de vlam op het zilver) uitgieten in een metalen kommetje of emmer.
Je hebt dan allemaal kleine bolletjes of schilfertjes zilver.
Haal het zilver uit het water en droog het.
Smelt het opnieuw en je hebt mooi bewerkbaar zilver dat je dan kan voorsmeden.

Belangrijk is om je zilver niet te overhitten en de smeltprocedure zo kort mogelijk te houden.
Het vergt wat oefening in het begin maar je leert het snel. b;)

Succes!
Michel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: vrijdag 15-04-2016, 10:27
Ervaring: Overig

Re: 999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Michel »

Het bestaat allemaal uit losse onderdelen die ik ook allemaal apart giet. (14 onderdelen van zilver en een lens)
Ook de lens is handgemaakt door mij zelf.
En de microscoop is volledig instelbaar (beweegbare delen) waardoor je hem ook echt kan gebruiken als microscoop.
Vergroting is ongeveer 90x met 1 enkele lens.
Mijn doel op dit moment is, microscoopjes maken met verschillende vergrotingen.
Microscopie is een hobby van me en om die redenen heb ik hem ook gemaakt.
Maar nu ik een beetje van het zilver geproefd heb smaakt het naar meer.
Gezien ik een leek ben op het gebied van zilver, probeer ik hier wat wijzer te worden.
En ik moet heel eerlijk bekennen, het lukt aardig!
Bedankt voor alle tips en uitvoerige beschrijvingen :thx:
Ik ga ermee aan de slag! (maar eerst nog even zilver bestellen)
Maar waarom moet je het na het legeren eerst kleine bolletjes van maken door middel van ik het water te gieten en waarom niet gelijk in je gietmal?
Ik heb zelf een "stookoven" gemaakt voor grafiet bekertjes. (voor propaan brander)
Ik heb hem nog niet uitgeprobeerd maar is dit ook wat mee te gaan legeren?
Daarmee komt het zilver niet direct in contact met de vlam....
Ben opzoek naar een alternatief voor het hout want ik doe dit in mijn garage en die heeft een open verbinding met het huis.
Ik kan en mag een hoop maar als ze elke keer moet komen kijken omdat ze denkt dat ik het huis aan het afbranden ben gaat het niet goed komen denk ik.
Naar buiten is de makkelijkste oplossing natuurlijk maar dat wordt weer zo`n gesleep met de flessen. (en de rest)

Ik heb ook gekeken naar de was technieken en heb het afgewogen om het daarmee te doen.
Maar bij nader inzien heb ik toch maar gekozen voor de Delftse omdat het een stuk eenvoudiger is qua materialen.
Je maakt een mal die je elke keer weer kan gebruiken voor je zand gietmal zonder was, gips, oven, slinger, etc.
Alleen het afwerken ben je denk ik veel meer tijd kwijt dan bij de was.
Maar goed, ik hoef er ook niet mijn brood mee te verdienen. b;)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: 999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Abo »

Zo'n oventje is perfect om zilver te smelten, niks mis mee, simpel gaat ook.
Zolang je het smeltpunt maar bereikt waar beide metalen in mekaar volledig vervloeien.

De bedoeling van zilver eerst in water te gieten en dan opnieuw te smelten is om een volledig homogeen legering te bekomen.
Net omdat je met zo'n heleboel kleine zilverlegering schilvers of bolletjes zit, krijg je bij je tweede smelt een volkomen gemengde zilverlegering, dat is de bedoeling.
Als je je smelt goed hebt geroerd, kan je het ook zo gieten..... tuurlijk.
Michel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: vrijdag 15-04-2016, 10:27
Ervaring: Overig

Re: 999 zilver Legeren naar 925

Bericht door Michel »

Bedankt voor de aanvulling Abo :thx:
Plaats reactie