Niet de juiste maat metaal

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Niet de juiste maat metaal

Bericht door mimaatjes »

Hoi allen,

Voor een projectje waar ik mee bezig ben heb ik bepaalde maten zilver nodig, maar de juiste maat is niet te koop bij BMW of dezilverwinkel.

Het gaat om meerdere stukjes van ongeveer 40x4x7mm. (Lbh)

Nu heb ik wel rechthoekdraad gezien van 4x4mm, maar dus niet van 7mm. Ook bij plaat materiaal wat verkocht wordt zie ik niet de juiste hoogte.

Zelf beschik ik nog niet over gietmateriaal en een wals, dus kan het ook niet smelten en walsen naar de juiste maat.

Mijn vraag is dan ook of je bijvoorbeeld een stuk rechthoekdraad 4x4mm plus een stuk 4x3mm gewoon op elkaar kun solderen zodat je dan als het ware wel de maat 4x7mm krijgt? Of is de kans dan te groot dat je de naad op den duur gaat zien? (Als dit niet al direct is) :schaam:

Of weet iemand misschien waar je nog andere grotere, dikkere maten zilver kunt bestellen?

Groetjes Miranda
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door Abo »

Het eenvoudigste is als je wat delftse klei koopt.
Het is goedkoop, eenvoudig en je hebt zilver met een heel goede structuur.
Maak het staafje iets langer dan nodig zodat je het gietkanaal mooi recht kunt afzagen.

Een tweede optie is als iemand van dit forum je effe kan helpen.

Let wel, als je met een pletwals werkt zullen de zijkanten nooit recht zijn.
Het weggedrukt materiaal puilt uit en je zult je vaardigheid met de vijl naar boven moeten halen.

Een laatste optie is dat je een groter stuk koopt en daar met de zaag de nodige kleinere juiste maten uitzaagt.
Ook daar moet je rekenen met een nabewerking met de vijl en schuurwerk.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door Erika »

kun je niet walsen of trekken daar waar je les hebt?!?!

Herens en herens in schoonhoven, geen idee wat die leveren, maar wel aan studenten etc.
Net als Drijfhout amsterdam
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door mimaatjes »

De lessen zijn nu tijdelijk gestopt ivm feestdagen, maar ik wil graag in de vakantie wel verder bezig gaan en thuis heb ik helaas nog geen wals of smelt mogelijkheden.

Zal ook eens kijken bij herens.

Delfste klei ben ik niet bekend mee. Moet je dat gieten? Heb thuis ook nog geen mogelijkheden om te gieten.

En grotere stuk kopen en daar de juiste maten uitzagen dat zou ik dus wel willen doen, maar helaas heb ik dus nog niet kunnen vinden waar je grotere, vooral dikkere stukken kunt kopen.

Misschien toch bij herens en herens, zal snel even kijken. :tandpasta:
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door ErwinG »

Wat je voorstelt kan gewoon hoor; twee stripjes tegen elkaar aan solderen. Liefst iets groter dan je nodig hebt, dan kun je daarna op maat vijlen en schuren, zodat je niets meer van de naad ziet.

Maar het hangt er een beetje van af wat je er na het vijlen/ schuren mee gaat doen; als je weer aan dat metaal gaat solderen loop je het risico dat er soldeer uit je naad wegloopt. Als je het sterk gaat vervormen, kan het zijn dat de soldeernaad zich anders gedraagt dan de rest van het materiaal, en heb je kans op bijvoorbeeld barsten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door Erika »

Tja als je geen mogelijkheden hebt tot gieten, walsen of delftse aarde gieten (moeten svs hier op het forum staan)
En je hebt ook geen kvk nummer, dan kan het moeilijk worden . maar dan nog maken we veelal zelf ons eigen materiaal
drijfhout doet geloof ik voor studenten ook verkopen, https://shop.drijfhoutnl.com/webwinkel- ... 11-mm.html


Rekening houdend met het verlies omdat je nog moet vijlen etc.
Of bij voldoende materiaal kun je de groothandels ook nog laten werken voor je, maar kost altijd wel
Zelfde dat je bij meer als 5 of 10 stukjes knipkosten gaat betalen..


Maar mss moet je iets ontwerpen naar de middelen en het kunnen wat je wel hebt en dan na de vakantie op school gieten en walsen etc.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door Erika »

Stukjes op elkaar solderen kan ook, maar je gaat naden zien en als je enorm moet gaan buigen of nog meer solderen maakt dat het niet makkelijker

En het is een beetje amateuristisch , waar niets mis mee is natuurlijk want je bent nog in de leer.
Maar het is mijn werk en ik denk daarin dus net even anders.
Zeker omdat het verkocht wordt en door klanten worden gedragen ..

er zijn gewoon vele wegen naar rome
Welke jouw weg is kun je alleen zelf bedenken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door ErwinG »

Erika schreef:drijfhout doet geloof ik voor studenten ook verkopen, https://shop.drijfhoutnl.com/webwinkel- ... 11-mm.html
Ik kan dat bevestigen. Je hoeft geen KvK nummer te hebben of student te zijn voor gereedschap en halffabricaten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door mimaatjes »

Dank je wel voor de reacties.

Het moet uiteindelijk een rand worden van een driehoek hanger, dus ik moet dan inderdaad nog meerdere keren solderen. Wat erika zegt lijkt het mij achteraf dan toch niet handig om te veel te solderen, omdat de kans dan inderdaad groot is dat je de naden ziet.

Ik heb inmiddels een account aangevraagd bij Drijfhout, ze moeten deze nog goedkeuren. Dus dat is even afwachten. Hopen dat zij dan de juiste maten hebben. ;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door Erika »

Hopelijk lukt het nog voor nieuw jaar....
Maar die link die ik gaf naar drijfhout was naar materiaal :
Standaard leverbaar in de diktes: 0,20 mm – 0,25 mm – 0,30 mm – 0,35 mm – 0,40 mm – 0,45 mm – 0,50 mm – 0,60 mm – 0,70 mm – 0,80 mm – 0,90 mm – 1,00 mm – 1,20 mm – 1,50 mm – 2,00 mm – 2,50 mm – 3,00 mm – 4,00 mm – 5,00 mm – 11,00 mm.
Afwijkende maten zijn op bestelling leverbaar: info@drijfhoutnl.com.

dus ik hoop dat het nog lujkt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door mimaatjes »

Daar zit de juiste maat inderdaad wel tussen.

Nu nog hopen dat ik een account kan krijgen en dat ze volgende week wel reageren, zodat ik lekker verder kan werken. :tandpasta:

Nog wel een vraagje trouwens. Ik moet dus een driehoek maken. Nu zag ik ooit ergens een uitleg (volgens mij ook op deze forum, maar kan het zo niet vinden) dat je op een bepaalde manier van 1 lange rechthoekdraad ook de hoeken kunt uitzagen, zodat je dan op een rechte manier de driekhoek kunt vormen. Op welke manier kun je berekenen hoeveel er dan uitgezaagd moet worden, zodat je een bepaalde hoek krijgt? (de driehoek die ik moet maken heeft niet allemaal gelijke hoeken)

Of kun je dan gewoon beter 3 stukjes zagen en dan deze aan elkaar solderen? En hoe kun je dan bij deze 3 losse stukjes het beste berekenen wat de hoeken moeten worden voor de uiteindes, zodat deze goed op elkaar passen?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door Cees »

Hoi minimaatje voor berekeningen met betrekking tot een driehoek kan je op de volgende site terecht

http://www.driehoekberekenen.nl/

Je rechte materiaal vormt een hoek van 180 graden, wil je dit buigen naar een hoek van 90 graden, dan zal je er een hoek van 90 graden uit moeten zagen / vijlen.

180 -/- 90 = 90 graden.

Gezamelijk vormen als ik het me goed herrinner alle hoeken van de driehoek opgeteld 180 graden.

Ik hoop dat bovenstaande je een beetje op weg helpt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door Erika »

Ik denk dat je bedoelt dat je van een rechte draad een driehoekige vorm wilt maken.
Dit doe je door met een driehoeknaaldvijl een hoek uit te vijlen op de juiste lengte. Rekening houdend met je materiaal dikte en iets meer lengte dan nodig
Je vilt driekwart in en door de vorm van je vijl krijg je de juiste hoek, als je de ingevijlde zijden naar elkaar toe brengt.
Je soldeert die hoek en vijlt de volgende hoek in. Op de juiste afstand voor de maat je die je nodig hebt. Weer buigen eb solderen en de derde hoek heb je dan de overlappende eindstukken, die zaag Je door, in midden en die soldeer je ook en dan heb je je driehoek. Een gelijkzijdige

Rechthoek maak je door vierkante naaldvijl., die geeft een haakse hoek, te gebruiken.
En zou je ook kunnen maken door twee L vormen te maken en die aan elkaar te maken


Ik hoop dat het een beetje duidelijk overkomt, in mijn hoofd doe ik het je voor, maar opschrijven is toch net anders
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door mimaatjes »

Hoi,

Bedankt voor de link Cees. Hiermee kan ik inderdaad de juiste hoeken berekenen. Ik zie dat ik dan 2 hoeken van 40 graden moet hebben en 1 van 110 graden.

Het gaat mij er om hoe ik dan kan berekenen hoe ik met een vijl of door zagen de hoeken goed kan wegvijlen/zagen uit een rechte draad, dus zoals Erika beschrijft. Hoe weet ik hoeveel ik moet wegvijlen/zagen om de draad in de juiste hoek te krijgen?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Niet de juiste maat metaal

Bericht door Cees »

Een rechte draad maakt een hoek van 180 graden, als je 40 graden over wil houden moet er dis 140 graden uit.

Probleem wordt hoe ga je dat meten, driehoeks vijl heeft een hoek van 60 graden en een vierkante vijl heeft een hoek van 90 graden.

Mogelijk kan je een en ander met hele dunne lijntjes met je kraspen een stuk koper de hoeken tekenen tov een rechte basis lijn.
Door je draad tegen die basis lijn aan te houden kan je dan zien hoever het materiaal weggenomen moet worden.
Methode van invijlen wordt veel gebruikt bij het maken van vierkanten en gelijkzijdige driehoeken, daar lenen de vierkant en driehoeks vijl zich uitstekend voor.
Mijn ervaring is dat je vaak toch iets meer weg vijlt met een driehoeks vijl dan 60 graden als je niet heel voorzichtig vijlt.

Anders misschien toch de driehoek maar uit 3 losse benen aan elkaar solderen, persoonlijk lijkt mij dit een makkelijkere weg.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie