Titanium strips

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Titanium strips

Bericht door peterspanje »

Een link zou wel handing zijn, Merlin
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Re: Titanium strips

Bericht door Zilvermaan »

Link staat op onze links-pagina onder het kopje Metalen
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Titanium strips

Bericht door peterspanje »

Friedaaaaaa! Ik kreeg vorige week mijn titaan plaatjes binnen, duurde even mijn zus verzamelt mijn orders en stuurd ze dan door naar spanje, ik weet niet hoe hard jouw plaat is, maar ik heb grade vijf ontvangen, daar is dus geen land mee te bezeilen!
Ik ben bang dat jij dat ook hebt ontvangen :OB :OB :OB :schaam: :schaam: :schaam: dus ik heb je misschien op het verkeerde spoor gezet! Laar even weten of je er iets mee kon doen? :tandpasta:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Titanium strips

Bericht door Abo »

Titanium graad 1 t.e.m. 4 zijn puur titanium.

Titanium graad 5 is een legering, het is geen puur titanium.
Niet voor niets dat het "het werkpaard" onder de titanium genoemd wordt-)

Wat de legering inhoud weet ik niet zo juist, ik dacht dat het gelegeerd wordt met vanadium en nog andere metalen.t
Wat je zeker niet moet doen is er hoge snelheden gebruiken door te boren, slijpen of draaien.
In elke geval heel moeilijk te bewerken ja, veel plezier ermee Peter -))))
Gebruikersavatar
Frieda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 42
Lid geworden op: woensdag 09-11-2016, 13:53
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Titanium strips

Bericht door Frieda »

IMG_1092.JPG
Nu mijn plaatjes Titanium Grade 5 voor de clamps zijn eindelijk gezaagd of gelaseerd. Eerst de hoekjes eraf geslepen voor een model, dat ging ook best redelijk. Maar toen het buigen, daar had ik me op goed op verkeken. Het filmpje op YouTube gaat het buigen van de strips heel makkelijk, maar bij mij lukte het echt niet.
Ik ga ze in het weekend maar eens heet stoken, weet eigenlijk nog niet of Titanium dan ook buigzamer wordt, zoals zilver.
Ik heb aardig wat strips clamps als het klaar zou zijn. Zal er nu de foto bij doen in wat voor toestand de strips zich bevinden, ik kan vooruit wat het werk betreft. XX)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Titanium strips

Bericht door peterspanje »

Frieda, ik heb van alles geprobeerd inclusieve heet stoken, dat lukt enigszins in de bankschroef met de brander er op en dan voorzichtig buigen, ik had moeten controleren welke restanten grade ze verkopen, grade 1 of minder grade 2 is geen probleem.
Ik voel mij schuldig want ik had je die tip gegeven, ik zal eens kijken hoe ik de schade voor je kan compenseren, pas op met het buigen trouwens het breekt makkelijk en de splinters zijn bloedscherp! Wordt vervolgt........ :schaam: :think: :schaam: :schaam: :schaam:
Gebruikersavatar
Frieda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 42
Lid geworden op: woensdag 09-11-2016, 13:53
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Titanium strips

Bericht door Frieda »

Dat klopt Peter, Ik heb het net uitgeprobeerd, ze breken na het heet stoken, ook al buig je ze zo voorzichtig!
Jammer, maar ik denk dat ik deze strips maar weg doe. Je kunt er toch niet meer iets anders van maken hè?
Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor! Het proberen hoort bij het leren toch?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Titanium strips

Bericht door Cees »

Hoi Frieda, mogelijk kan je er niets anders meer mee maken, maar is het nog wel bruikbaar. Aan titanium hecht geen soldeer, ik gebruik het wel om dingen te positioneren of om delen af te schermen van mijn vlam als ik aan het solderen ben. Mogelijk is het daarvoor nog bruikbaar.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
MiekeManders
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vrijdag 09-12-2016, 18:19
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Rocamadour (Fr)

Re: Titanium strips

Bericht door MiekeManders »

Struos6zijn te koop bij Herens & Herens in Schoonhoven
Plaats reactie