Waar kan ik koperdraad vinden in Nederland

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Waar kan ik koperdraad vinden in Nederland

Bericht door Helina »

Hallo allemaal,

Mijn hobby is wirewrappen en ik gebruik goldfilldraad en zilverdraad.
Nu wil ik toch ook weer eens koperdraad hebben om wat meer met nieuwe vormen te kunnen oefenen zonder dat ik gelijk een hoop goud of zilver moet weggooien als het mislukt.
Nou hád ik een paar jaar terug koperdraad gekocht, weet helaas niet meer bij welke van de 2, firemountaingems of riogrande.
Ik heb dat lang geleden weer weggegooid omdat het raar spul was, het behield zijn vorm niet, ook niet na hameren en het leek wel elastisch te zijn ofzo (weet niet hoe het anders te omschrijven) waardoor je het niet strak kon wikkelen, het sprong dan gewoon weer terug.

Nu ben ik al maanden aan het zoeken op internet maar ik kan maar geen Nederlandse webshop vinden waar ze koperdraad hebben om sieraden te maken, althans, ik heb er eentje gevonden maar daar hebben ze maar 3 maten en daar heb ik ook niks aan.
Wie o wie weet waar ik koperdraad in allerlei maten kan vinden in een Nederlandse webshop.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Waar kan ik koperdraad vinden in Nederland

Bericht door Erika »

Kan het zijn dathet draad wat je had nog uitgegloeid moest worden en daarom dus wat veerkrachtiger is!
Ik gebruik het afval van mijn broer de electroinstallateur...


Maar hobbyhandels!? Of gewoon bijou moderne, almal findings, herens en herens is dat allemaal neits? ze hebben wel dat gekleurde koperdraad artistic wire, maar volens mij ook gewoon basismateriaal liggen

https://herens.nl/Products/Search?term= ... category=0
Geen idee hoe zacht dit is.. en of ht mss nog even gegloeid moet worden
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waar kan ik koperdraad vinden in Nederland

Bericht door Helina »

Erica, nee dan had dat er wel bijgestaan als het nog uitgegloeid had moeten worden en ik weet zeker dat dat er niet heeft bijgestaan aangezien ik alles altijd goed doorlees voordat ik het koop.
(Ik vermoed trouwens dat dat draad over het algemeen alleen voor wirewrappen wordt gebruikt en dan zullen ze geen draad gaan verkopen wat uitgegloeid moet worden, dat werkt zo niet)

Over dat afval wat je gebuikt, het schijnt dat je voor sieraden alleen koper dat speciaal voor sieraden is gemaakt mag gebruiken aangezien ander koper teveel gifstoffen in zich heeft om op de huid te mogen dragen.

Bijou moderne is alleen voor de groothandel en de andere 2 moet je eerst een account aanmaken voordat je prijzen kan zien, hmzzz dat vindt ik niks als je daartoe verplicht wordt.

Maar thanks vast voor het meedenken :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Waar kan ik koperdraad vinden in Nederland

Bericht door Erika »

Tja dan zal het moeilijk worden want veel internetwinkels willen toch dat je registreert , dus denk dat je dan beter fysiek een hobbywinkel/modelbouwwinkel moet gaan bezoeken?
Daarbij zijn Drijfhout en Herens (waar ik Url van gaf) ook voor studenten. Je had gewoon maandag een rondje schoonhoven moeten doen, zilverdag, Genoeg materiaal te koop. Dan had je bij Herens kunnen voelen of het koper wat is.
En dat er iets niet bijstaat...... meestal staat erbij dat iets hard is of juist zacht, Maar als iets terug veert, dan is het metaal al harder en veerkrachtiger en dan helpt uitgloeien, Even los of het er wel of niet bij staat. Het werkt gewoon. Het gewone koperdraad denk ik dat de groothandels toch meer richting het smeden denken en niet zozeer naar het wrapping Daar hebben ze het beadalon voor denk ik..

Ik zou dan toch bij hobbywinkels kijken als de kwast, hobbyklok, oid. of kralenwinkels. Al dan niet online.. Ben je iets duurder uit waarschijnlijk dan bij de groothandels,
Rio grande is een grote groopthandel die heel veel ook in Base metalen heeft, dus ook voor het wrappen, maar zoals ik je befgrijp is dat rotspul?!@


Koper oxideert en dat is giftig, dat groene spul . En gezien koperdraad uit electradraad als ik het goed heb geleerd gewoon 999.99Dz is deze dus puur koper. Niet anders dan het koper wat ik koop bij de groothandels.


Maar ik denk dat jij eerder spul in klosjes zoekt. Zoals van Beadalon, Artistic wire of Craftwire (te koop dus daar waar ik al had genoemd, maar vast ook bij de hobbywinkel)
Ik kan je verder dus ook niet helpen behalve mss is dit iets:
https://www.beadalon.com/prodcat/artistic_wire.asp (die is gemaakt voor wrapping e.d. en ja te koop bij de groothandels die ik eerder noemde maar waar je niet mee wil of kan . )
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waar kan ik koperdraad vinden in Nederland

Bericht door Helina »

Hoi Erica,
Het registreren vind ik geen probleem, dat moet inderdaad als je iets gaat bestellen, maar bij die websites moet je al registreren om alleen al de prijzen te kunnen zien en dát vind ik belachelijk. Moet je overal accounts aan gaan maken alleen om de kosten te vergelijken....

Bij riogrande staat er bij draad of het hard, half hard of zacht is, ook bij koper, bij de Nederlandse webshops/winkels, ook die jij hebt opgegeven, staat dat er helaas niet bij en dat is toch belangrijk om te weten.

Ik ben er zeker van dat zéker in Amerika (riogrande, firemountaingems) dat draad wel bestemd is voor wirewrappen aangezien dat daar een heel populair en bekend iets is om te doen, in Nederland is wirewrappen minder bekend.
Ik heb veel over koper gelezen en ik had toch op verschillende websites gelezen dat je voor sieraden toch ander koperdraad moet hebben dan hetgeen wat gebruikt wordt als electradraad enzo. Mijn informatie is dat daar dan minder van bepaalde dingen inzit die schadelijk voor je zijn als je de sieraden op je huid draagt.

Artistic wire heb ik ook eens gehad, dat is niks, daar kan je geen serieuze sieraden van maken, lijkt op een plasticachtig iets, werkt ook totaal anders dan zilver, goldfilldraad en koper.
Koperdraad wordt ook veel door de "grotere" wirewrappers gebruikt, die maken er echt kunststukjes van.
Moet je deze eens zien b:D
http://magazin-rukodel.ru

Ik zal dan nog maar eens verder zoeken, maar wordt toch lastig, ook degene die je opgaf, omdat ik ook geen student ben :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Waar kan ik koperdraad vinden in Nederland

Bericht door Erika »

aar als koper 999.99 DZ is dan is het puur koper. Er kan niets anders inzitten dan. Net als 999.99 dz zilver of goud is gewoon fijzilver en fijngoud. Ivm de geleiding moeten ze zo puur mogelijk koper gebruiken. ...
Uitgloeien, trekken tot de juiste maat, het kan zo snel zo simpel...
Als het gelegeerd is heet het al snel anders. Brons, messing, alpaca en nog meer soorten, maar ik weet electrodraad moet mininaal 99.9 % koper bevatten.
Maar misschien heb ik wel verkeerd geleerd tijdens metallurgie :)

En betreft dat beadalon spul, ik heb voor de grap van die klosjes liggen, en het lijkt niet op plastic, het is geverfd koperdraad , meer niet.
En zo hebben ze ook verguld en verzilverd koperdraad. dat is geen goldfilled.
Maar ik heb je geprobeerd te helpen en het lukt niet dus ik geef het op. :tandpasta:
Heeel veel succes met je zoektocht, misschien moet je dan toch via Rio Grande bestellen als ze het daar allemaal goed hebben en ook goed omschreven

Ik ben het wel met je eens dat het er goedkoop uitziet, maar persoonlijk vind ik dat met koper ook al snel want het oxideerd zo snel, gaat groen uitslaan.
Dus dan moet je weer met lakken of renascaincewax gaan werken.. Maar ik werk natuurlijk dagelijks met goud en zilver is koper mijn 'schets'materiaal en waar ik mijn leerlingen mee laat werken in het begin.
Alpaca, messing en koper werken ze mee in de eerste opdracht.


Betreft registreren snap ik je wel, maar ik ontkom er niet aan wil prijzen zien en bestellingen kunnen doen, en als zaak wil je daar best even voor registreren . En voor privé heb ik een spam adres, daar gooi ik die meuk altijd naar toe :)
Wie weet heb je hier nog wat aan (lang leven zoekfunctie op dit fourm)
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=5675
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=4746
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=5413
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=2851


Heel veel succes nogmaals, ik weet het niet meer
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waar kan ik koperdraad vinden in Nederland

Bericht door Helina »

Misschien is het wel bangmakerij van de websites waar ik het las, dat ze willen dat je "speciaal" koperdraad voor sieraden koopt. Het gekke is alleen dat ik het op meerdere websites las.
Maar nee joh, écht, uitgloeien en trekken kán niet als je aan het wirewrappen bent ;) Als je met een groot sieraad bezig bent is het mogelijk dat je "meters" draad áchter elkaar nodig hebt. En het is niet omdat ik eigenwijs ben ;) maar ik ben nu al sinds 2011 met wirewrappen bezig, heb hónderden ervaringen, beschrijvingen en tutorials en weet ik veel wat nog meer gelezen, uitgloeien komt gewoon niet aan de orde bij wirewrappen, dat hóórt er niet bij :)

Je hebt dan blijkbaar verschillende soorten artistic wire? Wat ik toen had, jaren geleden, leek echt net een beetje plasticachtig aan de buitenkant en Ik kon het niet zo strak draaien als goldfill en zilver.

De wirewrappers die met koper werken behandelen het daarna meestal met een spulletje dan wordt het donkerder en slaat het ook niet meer uit dacht ik. Kijk zoals dit
https://www.etsy.com/nl/listing/5145642 ... ref=market

Ik heb trouwens net Marlies benaderd (hier van het forum) en ze heeft me laten weten waar zij het koopt, ik ben klaar dus :D
https://www.koper-draad.nl/product-cate ... erby=price

Thanks voor al je hulp :D

P.s. De persoon in het topic waar je naar linkt, die heeft het ook over "een soort van plastic coating" zie ik ineens.
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=5675
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Waar kan ik koperdraad vinden in Nederland

Bericht door Erika »

Fijn dat je nu wel weet waar het te krijgen is end at je er geen vooraf registratie voor nodig hebt. b:D Als iemand die vraag hier nog eens stelt hoop dat je dan antwoord kunt geven b;)
http://www.beadalon.com/Ik had altijd begrepen dat deze juist voor dat wire wrapping was gemaakt (naast het rijgwerk) en het metaaldraad wat ik heb liggen is geverfd koper, daar zit geen plastic op
Het is gewoon gevergfd koper en dat is omdat ik juist voor de kleurtjes ging en die in metalen niet bestaan .
Begrijp wel wat je bedoelt met het ziet er zo goedkoop uit, dat is ook zo.
Maar ze hebben toch ook 'normalere' kleuren en draden in verschill

Waarom ze op verschillende sites zeggen dat het electradraad heel slecht is weet ik niet. Ik weet alleen de droge theorie erachter en dat is:
het is 999.95 DZ koper wat er in de draden zitten, Dat houdt in op 1000 delen zijn er 999.95 koper en dan is die 0.05 % wat anders.
Zo is fijn goud en zilver altijd 999.99 DZ schoner als dat lukt niet, Dit noemen we dus puur goud of zilver (24 kt goud fijngoud of fijnzilver)
En dat gaat mijn brein denken, als koper in draad 999.95 is dan is dat dus puur zonder bijzet. Dus waarom is het dan slecht, behalve het kopergroen wat giftig is.
Maar dat is een patina , een oxidatie door vocht en zuurstof, dat is niet een legering een mengel van metalen.
Ik snap dat als je dat alleen maar leest dat je nooit meer met elctradraad wat durft te doen, maar ik heb er op mijn stage zelfs goud mee gelegeerd juist omdat het zo puur is



Dat draad trekken en uitgloeien niet hoort bij wirewrap snap ik, maar als er geen enkele winkel ter wereld is die het levert en waar je niet vooraf hoeft te registreren, dan als optie gaf ik het aan, moet je het zelf gaan gloeien en trekken, En echt geloof me maar, ik sta echt geen meters goud te trekken of zilver ook niet. Weet je wat het kost~!!!!!
b;)
Het zijn vaak kleine stukken, ik denk dat ik JUIST meer zou draad trekken als ik wire wrapping zou doen :) omdat ik dan echt meters nodig heb, anders als met goudsmeden, dan ligt het eraan wat je moet maken
Mijn cursisten trekken ook wel draad maar ook dat zijn halve meter al hele lange enden hoor, mits het voor een ontwerp moet .Maar dit zijn dignen die je wel thuis kunt doen, Creme brulee brander van de blokker, steen die tegen hitte kan en een bakje water met aluin.....
Ga je gieten en echt smeden, walsen en trekken is het een ander verhaal dat had ik je ook nooit gezegd., want dan heb je een flinke investering nog te doen.
Ik heb het dus echt alleen maar bedoelt als oplossing als je echt niets kunt vinden aan materiaal. Niet bij groothandels, niet bij hobbyhandels etc, dan ontkom je er mss niet aan om zelf draad te gloeien .
Maar dat is niet van orde want je hebt een adres gekregen :)

succes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Waar kan ik koperdraad vinden in Nederland

Bericht door @tjuh »

Conrad verkoopt (of verkocht) ook allerlei diktes koperdraad op klos, eventueel ook verzilverd.
Anders misschien nog ZuJeddeloh.de
Plaats reactie