Wie (her)kent deze zilvermerken

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Nannie »

Omdat ik zilvergieten erg leuk vind en daar wat meer mee wil experimenteren ben ik eens gaan kijken naar oud zilveren voorwerpen die ik evt kan smelten. Nu heb ik wat "zilveren"voorwerpen op de kop getikt en ben benieuwd of dit inderdaad zilver is en of het niet echt antiek zilver is dat zonde is om te gaan smelten omdat het geld waard is. Ik heb heel wat sites bekeken met allerlei merken maar kom erniet uit. Kwam wel een N teken tegen wat verwees naar het jaar 1768, maar of dit klopt????
Dus mijn vraag aan jullie is: wie herkent deze merken.....

Alvast bedankt voor het meedenken b;)

gr. Nannie
Bijlagen
thumbnail_20170904_181303-1_resized.jpg
thumbnail_20170904_181303-1_resized.jpg (55.46 KiB) 8444 keer bekeken
thumbnail_20170904_181025-1_resized.jpg
thumbnail_20170904_181025-1_resized.jpg (41.21 KiB) 8444 keer bekeken
thumbnail_20170904_171720-1_resized.jpg
thumbnail_20170904_171720-1_resized.jpg (43.95 KiB) 8444 keer bekeken
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door @tjuh »

1ste is een engelse stempelreeks 1ste plaats van keurkantoor (dubbele toren aan zee) daarna komt de makers teken gevolgd door het jaarteken (elk jaar een letter van het alfabet, de reeks erop zelfde lettertype maar dan hoofdletters, reeks daarop ander lettertype etc)
2de dacht ik dat het geen keurtekens zijn, alleen maar hoofdletters (EPNS).
3de geen idee, maar krijg hetzelfde gevoel als bij de 2de.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door radiorobbie »

EPNS staat voor Electro Plated Nickel Silver.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door @tjuh »

dan is die 3de ook Electro Plated Nickle Silver, aangezien 4 van de 5 stempels die letters bevat. de ISG stempel is wellicht de fabrikant....of om het "echter" te laten lijken.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door radiorobbie »

Klopt zijn nog veel meer variaties.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Nannie »

Dank voor jullie antwoord, dan kan ik er dus van uit gaan dat de eerste wel echt zilver is en dus geschikt om te smelten?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Erika »

Ik wist niet dat engelsen torens als keurmerk hadden?
http://www.925-1000.com/british_marks.html


Je zou ook nog een zilver toetssetje kunnen aanschaffen, en bij twijfel een deel bij de vork bijvorbeeld, wegvijlen zodat je kan zien en voelen of het ander metaal is.
WAt wel vaak het geval is dat het 2e of 3 gehalte zilver is. Daar moeten de keurtekens duidelijkheid in geven, maar ik mis deze bij de foto's het zilvermerk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Nannie »

Ik had ook al op internet gezocht naar een keurmerk met 2 vuurtorens, maar nergens te vinden. Heb zojuist geprobeerd een deel van de steel te smelten, maar na 30 minuten met de brander erop en na zo nu en dan wat zwarte rookpluimpjes nog steeds niet gesmolten. Zag wel aan de oppervlakte dat het zilver wat begon te glimmen maar verder kwam het niet. Dus ws ook verzilverd.,,,,

Kan iemand mij vertellen of het lukt om met een brander zilveren tientjes te smelten ( en rijksdaalder)? Ik heb een brander met kop van ca 20 mm op propaan, zilversnippers enz lukt hier prima mee......
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Erika »

Heb je het in stukken of probeer je het geheel in 1 keer te smelten, want je weet van de geleiding en dat zilver dus in het geheel verwarmd moet worden (hench de in stukken is makkelijker want kleinere stukken smelten sneller) . Hoeveel ervaring met gieten heb je al, gietsnippers gaan goed dus je zal vast wel afdekken met borax of boorzuur etcetc.
Kan het zijn dat je de vlamafstand niet goed hebt, dus te cihtbij of te veraf.
Te groot stuk in 1 keer willen, te veel verlies van warmte omdat het te open is, (maak een soort oventje)
Maar ook een groot stuk van 50 gram smelten is wel wat anders dan een paar gietsnippers. Ik zou het in brokken zagen en dan die stukken eens smelten.
Voordeel van in brokken is dat je ook meteen zien of het basismetaal anders is of door en door hetzelfde :)

Als het verzilverd is en je verwarmd het goed krijg je vaak bellen in je opppervlakte. Dan laat het zilver zogezegd los van de onderlaag.
Munten zijn ook te smelten, maar bedenk dat dat een vaak een lager gehalte is dus 720 of 800.
Geen sterling, het wordt dus sneller zwart en ht zal wat anders werken, wat harder zijn enzo.

kijk eens bij de zoekfunctie naar gieten ofzo . Mss staan er daar nog dingen in die je niet weet.

En toetssetje zilver is misschien geen gek idee :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door @tjuh »

ik dacht (schots kan ook) dat er wel een keurkantoor teken was met iig 1 toren....dus dacht ik dat er wellicht ook een dubbele toren zou bestaan...aangezien het mij engels aan deed....
dat 2de teken lijkt mij dpa als initialen.
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Nannie »

--> Erika, ik ben niet heel ervaren, heb 4 winter seizoenen cursussen gehad bij een edelsmid.

Heb een deel van de steel proberen te smelten, wel constant alles incl gietbakje verwarmd, van chamotte-stenen een oventje gecreëerd. Nadat het niet lukte te smelten en het was afgekoeld kon je duidelijk een rood materiaal zien, dus ik denk dat dit koper is. Inderdaad glom er zo nu en dan een belletje zilver wat het buitenste laagje was denk ik.

Jammer dus ik zal toch gietsnippers moeten gaan bestellen, dacht op een iets voordeliger manier te kunnen gaan hobbyen. In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden en wijze raad.

groetjes Nannie :thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Erika »

Alleen de steel smelten is moeilijk, omdat zilver makkelijker warmte wegtrekt van de te solderen of te smelten plek
Beter is het dus als je grote stukken in kleinere stukken verdeeld, het smelt sneller en heb je ook weer minder kans op oververhitting. Goed afdekken is ook een must natuurlijk.
Als ik een vork zou omsmelten dan gaat er eerst de zaag in .
Misschien zou je de bak eens moeten proberen

Na het afkoken was het rood geworden, kan het ook nog zijn dat het een ferrometaal was, Dan etst het koper uit het zilver naar de buitenlaag.
Maar gezien de stempels lijkt me dat toch niet. viewtopic.php?f=42&t=1516
geen plaatjes meer helaas, maar misschien heb je nog iets aan de tekst :)



Succes met het maken van je basisimateriaal! :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Nannie »

Erika schreef:Alleen de steel smelten is moeilijk, omdat zilver makkelijker warmte wegtrekt van de te solderen of te smelten plek
Beter is het dus als je grote stukken in kleinere stukken verdeeld, het smelt sneller en heb je ook weer minder kans op oververhitting. Goed afdekken is ook een must natuurlijk.
Als ik een vork zou omsmelten dan gaat er eerst de zaag in .
Misschien zou je de bak eens moeten proberen

Na het afkoken was het rood geworden, kan het ook nog zijn dat het een ferrometaal was, Dan etst het koper uit het zilver naar de buitenlaag.
Maar gezien de stempels lijkt me dat toch niet. viewtopic.php?f=42&t=1516
geen plaatjes meer helaas, maar misschien heb je nog iets aan de tekst :)



Succes met het maken van je basisimateriaal! :)

Ik ga de bak in stukken zagen en opnieuw proberen om te smelten, kan je een indicatie geven hoeveel afstand ik moet houden, ik denk dat ik zo'n 10 cm a 12 cm hou tussen zilver en kop brander, zodat de blauwe punt in de vlam het zilver en bakje verhit.Inderdaad gebruik ik een speciaal smeltpoeder om af te dekken.

De aanhouder wint b:D
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Erika »

nee zo werkt dat niet, De vlamafstand zal per brander verschillend zijn
Wat ik wel altijd als tip geef aan mijn cursisten is de brander op de soldeersteen te houden en dan te kijken.
Wordt de plek oranje maar zit er een zwarte vlek in het midden dan zit je te dichtbij, dan heb je niet het heetste deel van de vlam te pakken.
Wordt het amper oranje(gloeiens) dan zit je te veraf, heb je een mooie gloeiende plek dan is dat de afstand
Met een grote gietkop zal het anders zijn dan met de kleine soldeerkop
Dus wat je zegt, het likken met het blauwe hete deel van de vlam.

En ook is een sievert weer anders als een little torch etcec


Oefening baart kunst en dat geldt zeker in dit vak. De aanhouder wint ook nog eens.
Je zal ook wel voelen als het een ander metaal is dat het zagen anders voelt, dat kan ook een indicatie zijn voor het metaalsoort
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Marja »

Bijou heeft deze maand zilverrestanten voor kg prijs. Misschien is dat iets?

Marja
Plaats reactie