" goud " met aanduiding 8 k buigen?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

" goud " met aanduiding 8 k buigen?

Bericht door leen van dijk »

Het is een schot in het duister maar toch maar vragen. Mij is gevraagd de verlovingsring van een overleden echtgenoot tot een soort spiraal te verbuigen.
De ring is dus 8k en uit de beginjaren 70.
Loop ik risico de ring te breken door de niet bekende toevoegingen?
De bedoeling is dus de ring doorzagen, gloeien en om een 4mm as je tot een spiraal te buigen.

Hamvraag..... gaat die breken.

Een hartelijke groet
Leen
Laatst gewijzigd door leen van dijk op zaterdag 13-01-2018, 7:59, 1 keer totaal gewijzigd.
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: " goud " met aanduiding 8 k buigen?

Bericht door Erika »

Nee hoor, mits er in de basis al niets raars met de ring is ( ander gehaltes kunnen ook breken omdat ze bros zijn door wat dan ook)
In ierland, engeland, duitsland werkt men nog steeds met 8 of 9 karaat goud en mag het daar gewoon als goud verkocht worden.
In nederland niet omdat het onder de 50% goud zit, dus is het een goudhoudend metaal.

Maar het is gewoon te bewerken als ander metaal, goed uitgloeien e.d.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

Re: " goud " met aanduiding 8 k buigen?

Bericht door leen van dijk »

Hartelijk bedankt voor het snelle anrwoord!
Ik was een beetje bang dat bij zo'n lage goudwaarde er wel veel troep in kon zitten.

Ik ga er mee aan de slag met een wat beter gevoel.

Een hartelijke groet
Leen
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: " goud " met aanduiding 8 k buigen?

Bericht door Erika »

Het is niet zozeer het gehalte als de kleur goud waardoor je soms niet echt lekker kunt gieten (verder bewerken)
VEelal zijn de lagere legeringen alsnog met goud en zilver gelegeerd, maar bij witgoud van elk gehalte moet je oppassen omdat dit met nikkel kan zijn gelegeerd en dan wil het wel eens bros worden na het omgieten.
Maar dan kan 18 kt ook last geven.


Succes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: " goud " met aanduiding 8 k buigen?

Bericht door Briolet »

leen van dijk schreef:Ik was een beetje bang dat bij zo'n lage goudwaarde er wel veel troep in kon zitten.
In 8 kt zitten in principe de zelfde toevoegingen als in 14 ct. Alleen iets meer. b:D

8 kt is wel iets gevoeliger voor scheurvorming door sterke vervorming. Bij 8kt heb ik nog wel eens gezien dat een scheur vanuit een diep geslagen fabrieksstempel gevormd is.
Plaats reactie