werken met Palladium

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
goudsmidleontine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 01-09-2018, 19:53
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

werken met Palladium

Bericht door goudsmidleontine »

Ik kan bij Drijfhout Palladium ringen bestellen. Dus geen legering maar enkel Palladium. Ik zie dat er ook Pd soldeer te koop is, en nu zou ik er graag mee willen gaan experimenteren. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben met het werken met Palladium. Solderen, vijlen, polijsten etcetera.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: werken met Palladium

Bericht door Erika »

Hoi Zo ik heb geleerd op de vakschool werk je met de platina metalen zo dat je vooral de sieraden last, niet werken op houtskool, (nooit met platina en hun legeringen)
Het walsen doe je met schone rollen (maar dat is net als bij Au en AG)
Uitgloeien bij 50% vervorming
Afkoknen in 20% salpeterzuur bad op 70 graden voor 5 minuten (maar volgens mij kom je met vitrex ook gewoon weg)
Zagen met was, de zaag wordt sneller bot
Vijlen doe je met een mooie scherpe schone set
Je kan het solderen, niet op houtskool of gips, met zuurstof of elektrolyse branders Soldeer heb je kleurverschil bij, dus vandaar veel beter om te lassen, maar dat is niet altij haalbaar.
Zo'n didynium bril wat ze met glaskralen gebruiken wil ik nog wel eens voor tijdens het lassen. Lasmateriaal ongeveer 0.1mm dik materiaal wat je er tussen stopt en dan flinkt stoken met spitse vlam

Schuren tot minimal korrel 1000 in minstens 7 stappen, zo goed mogelijk voorbewerken voor het polijsten .
Je hebt verschillende polijstpasta's voor palladium ik vind zelf luxor erg fijn

Uit vaktheroie van de vakschool

Ik wist niet dat Drijfhout 999.99 Pd leverde dacht dat ze altijd wel rond een legering van 955 zaten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie