Scheiden munten; zilver van koper.

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Silverlace
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 10-01-2019, 11:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Silverlace »

Beste forumleden,

Wij willen oude zilveren munten kopen met een 72% zilvergehalte. En zouden graag de metalen willen scheiden zodat we puur zilver overhouden. Nu heb ik wel een onderwerp op Zilvermaan gevonden over het werken met salpeterzuur. Maar verder is er weinig te vinden.
Weet iemand een bedrijf of instelling oid waar je het kan laten doen? Het zelf doen zou ook een optie zijn maar is toch een risico en lastiger zonder vergunning.

Of zijn er andere makkelijkere manieren om dit voor elkaar te krijgen?

Alvast heel erg bedankt!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Herman »

Hay Silverlace
Ik heb hier een verhaal waar je mogelijk iets aan hebt , ik heb op JouTube ook wel eens aardige info gevonden .

STAP 1: 108 gram zilver reageert met 63 gram salpeterzuur (100%). (Omdat je beter verdund salperzuur kunt gebruiken moet je 63 gram delen door de concentratie. Bijv. 20%: 63/0,20=315 gram) Voeg eventueel een beetje extra zuur toe om het laatste beetje zilver op te lossen. (Doe dit alles wel buiten want de nitreuze dampen die ervan af komen zijn slecht voor je.)

STAP 2: Voeg vervolgens in porties een oplossing van 58 gram natriumchloride in water toe en meng. Er ontstaat een witte neerslag.

- Zakt de neerslag uit en hou je een heldere oplossing over, dan kan de volgende portie erbij.
- Ontstaat er geen neerslag meer bij het toevoegen dan heb je genoeg toegevoegd.
- Blijft de oplossing troebel, dan heb je teveel toegevoegd.

Filtreer de oplossing en spoel na met veel water. Droog het zilverchloride.

STAP 3: Los 80 gram natriumhydroxide (100%) op in 100 ml water en voeg 143 gram zilverchloride toe en meng goed. (buiten uitvoeren: oplossing wordt heet en de ontwijkende nevel prikt.)

Houdt de oplossing rond 80°C, blijf roeren en voeg langzaam suiker toe tot de oplossing helder wordt. Ik schat ongeveer 85 gram.

STAP 4: Filtreer de oplossing en spoel na met veel water. Droog het zilver. Als je het netjes gedaan hebt, heb je weer 108 gram zilver.

Hierbij nog een filmpje van youtube ter illustratie:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... M-YsiFnJ1I (De blauwe kleur komt door koper in de oplossing.)

Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet , je speelt hier wel met de zuiverste vorm van de CHEMIE . Neem geen risico's en denk aan je veilgheid!

Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Erika »

Je kan het bij de diverse bedrijven laten verwerken. Kun je zowel in geld als op metaalrekening uit betaald krijgen vandaaruit kun je weer alles bestellen wat je wilt dus ook fijnzilveren granules
Dit kost wel geld natuurlijk
Edeletaalverwerking

Maar zoek eens kontact met WHES gouda, Drijfhout Amsterdam, Schone Amsterdam, van der meulen joure etcetcetc, als je googled op edelmetaalverwerking kom je nog meer bedrijven tegen
Bedenk wel dat het verwerken geld kost en fijnzilver per kg niet zo enorm duur is, dus dat het pas interessant wordt als je er veelv an hebt


Zeldf doen is natuurlijk ook een optie, maar zoals Herman al zegt: is het ZEER CHEMISCH
Dus zuurkast, handschoenen , bril , stofjas en heeeeeeeeeeeeel goed eerst lezen wat je moet doen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Silverlace
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 10-01-2019, 11:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Silverlace »

Beste Herman en Erika,

Heel erg bedankt voor jullie info! Verrijkend en duidelijk!
We zouden het inderdaad graag zelf doen, het is heel interessant en leerzaam, maar het werken met de zuren is inderdaad te gevaarlijk om zo mee te beginnen.

Maar met deze goede instructies kunnen we 't met voorzorgsmaatregelen ooit wel zelf doen dus heel dankbaar daarvoor.
Voor nu gaan we zeker even de professionals contacteren.

Nogmaals bedankt voor de moeite!
:tandpasta:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Briolet »

Als je alles zelf doet en het afval ook netjes ter verwerking aanbied, wordt het ook duur bij een kleinere hoeveelheid. Dan kun je de hele opwerking net zo goed uitbesteden. Bij een hoeveelheid van 10kg zijn de kosten misschien 6 à 10% van de waarde van het zilver.
Richard
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15-01-2016, 17:05
Ervaring: Overig

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Richard »

Herman schreef:Hay Silverlace
Ik heb hier een verhaal waar je mogelijk iets aan hebt , ik heb op JouTube ook wel eens aardige info gevonden .

STAP 1: 108 gram zilver reageert met 63 gram salpeterzuur (100%). (Omdat je beter verdund salpeterzuur kunt gebruiken moet je 63 gram delen door de concentratie. Bijv. 20%: 63/0,20=315 gram) Voeg eventueel een beetje extra zuur toe om het laatste beetje zilver op te lossen.
In theorie klopt dit (denk ik, niet berekend, moleculaire massa evenwichten berekenen werkt in de praktijk alleen als een benadering voor een theoretisch minimum dat nodig is.
Tevens dient men dan ook de molariteit van bijvoorbeeld het medium(chloor vrij water) er bij te berekenen), in de praktijk spelen er een hoop extra factoren mee, die er voor kunnen zorgen dat je bij wijze van nog niet de helft salpeterzuur nodig hebt.
Herman schreef: (Doe dit alles wel buiten want de nitreuze dampen die ervan af komen zijn slecht voor je.)

STAP 2: Voeg vervolgens in porties een oplossing van 58 gram natriumchloride in water toe en meng. Er ontstaat een witte neerslag.

- Zakt de neerslag uit en hou je een heldere oplossing over, dan kan de volgende portie erbij.
- Ontstaat er geen neerslag meer bij het toevoegen dan heb je genoeg toegevoegd.
- Blijft de oplossing troebel, dan heb je teveel toegevoegd.

Filtreer de oplossing en spoel na met veel water. Droog het zilverchloride.
Zilverchloride die gedroogd wordt, zal uitharden en kristalliseren en zodoende moeilijker te verwerken zijn. in de praktijk zul je het weer naar poedervorm moeten krijgen (denk aan talk) de stoffen dienen een intiem contact te hebben om een reactie te laten gebeuren.
De rede dat u het wil drogen is om een berekening te kunnen maken van de verhouding waarin chemische verbindingen met elkaar reageren in deze chemische reactie.
In de praktijk werk ik met overmaat van, met behulp van testen.
Herman schreef:
STAP 3: Los 80 gram natriumhydroxide (100%) op in 100 ml water en voeg 143 gram zilverchloride toe en meng goed. (buiten uitvoeren: oplossing wordt heet en de ontwijkende nevel prikt.)
exotherme reactie(het wordt heet/kan gaan koken en spatten, en als het kookt is de temperatuur al ver voorbij 100° Celsius.
En gebruik maken van visuele indicaties "testen"
Herman schreef:
Houdt de oplossing rond 80°C, blijf roeren en voeg langzaam suiker toe tot de oplossing helder wordt. Ik schat ongeveer 85 gram.
Opletten dit is ook een exotherme reactie(het wordt heet/kan gaan koken en spatten, net als bij voorgaande stappen: werk met testen!
Herman schreef:
STAP 4: Filtreer de oplossing en spoel na met veel water. Droog het zilver. Als je het netjes gedaan hebt, heb je weer 108 gram zilver.
Als dit niet zo is, waar je van uit kunt gaan als je je zilverchloride hebt laten drogen zal er bij het mengsel hoogstwaarschijnlijk zilverchloride zitten.
Aangezien de dampen bij sommige juweliers die metalen smelten niet altijd adequaat worden afgezogen zie ik hier toch een stukje veiligheid wat in het gedrang komt.
Zilverchloride zal verdampen en ook uiteenvallen in metallisch zilver en Chloor= ook dodelijk!
Of je moet bij het smelten gebruik maken van reductoren(houtskool, soda).
Herman schreef:
Hierbij nog een filmpje van youtube ter illustratie:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... M-YsiFnJ1I (De blauwe kleur komt door koper in de oplossing.)

Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet , je speelt hier wel met de zuiverste vorm van de CHEMIE . Neem geen risico's en denk aan je veiligheid!

Gr herman
Zelf geef ik de voorkeur aan een ander processen m.b.t. zilverchloride.
Hoofdzakelijk gebruik maken van de reactiviteit van metalen.
De grote voordelen voor mij zijn daarin: minder risico's, veel minder afvalvloeistoffen en makkelijker te verwerken afvalvloeistoffen, tijdswinst, hogere opbrengst.
Deze procedure hierboven beschreven heeft wel degelijk zijn plek in het zuiveren van metalen, maar mijn inziens niet van toepassing in het eenvoudig scheiden van het koper in zilveren munten.

Over het algemeen laat ik kleine foutjes in het chemische gedeelte met rust.
Alleen de gedachte dat er dadelijk een individu een onnodig risico loopt, en zijn of haar gezondheid schade aandoet met dit proces is voor mij de rede van deze post.
De disclaimer onderaan van uw post zal dan eerder averechts werken en de persoon er van weerhouden om de negatieve ervaring te melden"Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet"
Tevens heb ik hier niet alle "fouten" opgenoemd die ik tegenkwam, zodat die gene die dit wil proberen ook maar eerst zijn huiswerk moet doen!

Met vriendelijke groet,
Richard.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Herman »

hallo Richard
Je schrijft ( in theorie klopt het ) nou dan zal de praktijk ook wel kloppen als ik naar het bij gevoegde filmpje op YouTube kijk hoe ze hier volgens hun eigen en het zelfde recept te werk gaan .
Of het anders en misschien wel slimmer of zelfs misschien wel efficienter kan dat zal best kunnen , ik schreef al er is op internet veel kennis te vinden .
Zelf heb ik er met het terug winnen van zilver uit oude munten geen ervaring , ik heb een paar oude Euro munten liggen , maar zover ik weet zit daar niets edels in .
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Richard
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15-01-2016, 17:05
Ervaring: Overig

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Richard »

Hallo Herman,

Ik schreef inderdaad dat het in theorie klopt!
Alleen de praktijk is een heel ander verhaal.
Bij STAP 2 onderste regel staat bij jouw post "Droog het zilverchloride."
In het filmpje op YouTube wordt het niet gedroogd en daar zit een essentieel verschil in.
Neem maar aan van mij, dat je zilverchloride nooit moet laten opdrogen!
Bij het drogen van zilverchloride wordt de structuur van de atomen een kristalstructuur.
Daardoor wordt het voor de natriumhydroxide onmogelijk om in contact te komen met het binnenste van de klomp zilverchloride.
Het is dan zeker dat er zilverchloride aanwezig is als op het eind van het "recept" het zilver gesmolten zal worden.
Dit in combinatie met een niet goede afzuiging boven het smeltbad zal er in resulteren dat er behoorlijk wat giftige damp ingeademd wordt.

Het exact uitrekenen van de reagens werkt averechts: niet elke zilverchloride atoom zal in contact komen met de natriumhydroxide atoom en een nieuw evenwicht creëren op het eind van de balans, als er geen overmaat van is.

De enigste keer dat ik gedroogd zilverchloride binnen kreeg was het zo hardt dat het opgedroogde klei leek als hardheid.
Ik moest oppassen dat de stukjes niet weggeschoten werden bij het verpulveren.

De zilverchloride die ik in mijn zuurkast heb, wordt altijd onder vloeistof bewaard.
En regelmatig als het nodig is, gereduceerd tot metallisch zilver.

Met vriendelijke groet,
Richard.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Herman »

Hay Richard
Het drogen van Zilverchloride , dat moet toch geen probleem zijn , vroeger was elk foto rolletje voorzien van een dun laagje zeer fijn korrelig Zilverchloride .
Deze truc werd al in 1850 toegepast op glas platen , dus toen wisten die mensen al hoe je Zilverchloride fijn korrelig moest laten uit kristalliseren en drogen .
Wat je met het drogen wilt bereiken is dat het aanhangend water verwijderd wordt en dat doe je met behulp van een scheut Ethanol van zo'n 96 % , ( dat koste in mijn tijd 48 cent per liter en verbruikten we hiervoor zo'n 400 liter per week ) . Vervolgens wordt mbv een centifuge het poeder ontdaan van het mengsel alcohol en water , de enkele procenten alcohol die dan nog aanwezig zijn worden verwijderd bij 40 Gr celsius in een oven .
Fluitje van een cent .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Richard
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15-01-2016, 17:05
Ervaring: Overig

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Richard »

Hoi Herman,

We hebben het hier in dit topic over het scheiden van zilver en koper in munten, niet over een toepassing van zilverchloride in fotografie.
In dat perspectief moet je de waarschuwing zien.

Je hebt het over "zeer fijn korrelig" zilverchloride en niet over: 108 gram zilver, zilverchloride bevat ±75% zilver in gewichtsverhouding, komt neer op harde brok van ±135 gram zilverchloride na drogen, er zit ±5,55 gram zilverchloride in 1 cm3, het volume van uw voorbeeld is ±24,3 cm3
Kunt u mij vertellen, hoe dat de natriumhydroxide in het binnenste van die harde gekristalliseerde brok zilverchloride moet komen?

Wat is het voordeel volgens u om er eerst het water aan de zilverchloride te onttrekken (en zo doende een nagenoeg ondoordringbare brok te maken)?
En vervolgens weer er bij te voegen, door middel van de natriumhydroxide eerst op te lossen in water?
Waarbij in het filmpje de zilverchloride nat blijft en de natriumhydroxide droog wordt bijgevoegd!

Het is goed bedoelt om het onderwerp fotografie er bij te betrekken, maar we hebben het over over een proces wat verlangt dat de natriumhydroxide in intiem contact met de zilverchloride moet komen om een reactie te verkrijgen.

Bij het maken van een dun laagje zeer fijn korrelig zilverchloride in de foto-industrie kan men ook niet "er maar een dikke laag er op zetten", onder de noemer: "dat moet toch geen probleem zijn".
Buiten beschouwing gelaten de fysische, en financiële uitdagingen zal de dikke laag zilverchloride alleen op de buitenste kristallen waar licht op komt, uiteenvallen in elementair chloor en metallisch zilver.
Passivatie treed op, de donker gekleurde kristal zal licht absorberen en daar door het licht voor de volgende kristal tegen houden.

Met vriendelijke groet,
Richard.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Briolet »

Richard schreef:In theorie klopt dit (denk ik, niet berekend,
Ja en nee. Er wordt in elk geval vergeten dat er nog 30% koper in de munten zit en dit reageert ook met salpertzuur. Dus er is ruim meer zuur nodig.

Verder onstaat er koper nitraat in stap 1 en nergens in het verhaal lees ik hoe dit verwerkt wordt. Normaliter laat je dat ook als een vaste stof neerslaan zodat het kompakter wordt om door een afval verwerkend bedrijf op te laten halen. Koper is een giftig metaal dat zeker niet door de gootsteen moet.
Richard
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15-01-2016, 17:05
Ervaring: Overig

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Richard »

Briolet schreef:
Richard schreef:In theorie klopt dit (denk ik, niet berekend,
Ja en nee. Er wordt in elk geval vergeten dat er nog 30% koper in de munten zit en dit reageert ook met salpeterzuur. Dus er is ruim meer zuur nodig.
Bij het oplossen van de basismetalen ga ik er ook van uit dat ik een factor ±2X meer salpeterzuur nodig zal hebben dan met zilver.
Briolet schreef:
Verder ontstaat er koper nitraat in stap 1 en nergens in het verhaal lees ik hoe dit verwerkt wordt. Normaliter laat je dat ook als een vaste stof neerslaan zodat het compacter wordt om door een afval verwerkend bedrijf op te laten halen. Koper is een giftig metaal dat zeker niet door de gootsteen moet.
Ik weet wel hoe ik het doe, en daar komt geen afvalverwerkend bedrijf bij kijken.
En inderdaad 100% mee eens dat giftige metalen absoluut niet moedwillig door de gootsteen mogen gaan!

De methode die mij is geleerd i.v.m. het verwerken van afvalwater wat vrij komt bij het nat chemisch verwerken van metalen, en die ook op deze manier in de Nederlandse industrie gebruikt wordt om vergelijkbaar afvalwater vrij te krijgen van schadelijke metalen d.m.v. cementeren van metalen, en er dan geïmmobiliseerd hydroxides van te maken.

Benodigdheden: plastic emmers of plastic opslagtanks, Ph-papier of Ph meter, stukken koper, stukken ijzer, aquarium pompje+slang, ammonia, nikkel test/dimethylglyoxime, pvc slang binnenmaat ±8mm lengte ±120cm, cement, cement mixer boormachine, een plek waar het kan staan met wat ventilatie.
Als eerste waar het afvalwater in komt zit bij mij gecementeerd koper(recycling) uit de emmer met ijzer.
Als die voor ± 80% vol is met vloeistof gaat de vloeistof(en soms ook de neerslag) naar de eerste emmer met stukken koper.
In deze emmer zit ook meestal de aquariumslang en zorgt met lichte luchtdruk dat de vloeistof goed in contact komt met het koper.
In deze emmer is het bezinksel wat bestaat uit het goud, zilver, p.g.m. wat als achtergrondwaarde nog in de vloeistoffen zat.
Na minimaal 24 uur (meestal enkele dagen) kun je er van uit gaan dat de vloeistof erg donker er uit ziet en verzadigd is met koper(testen tin(II)chloride, beluchting afzetten en de volgende dag de vloeistof overhevelen met slang naar de emmer met ijzer.
In deze emmer die gedeeltelijk is gevuld met stukken ijzer wordt het koper en andere metalen neergeslagen als sediment (zie:reactive series of metals wiki).
Ook hier weer de aquariumslang met lichte luchtdruk dat de vloeistof goed circuleert en in contact komt met het ijzer.
Om te controleren of al het koper is neergeslagen testen met ±1cc vloeistof in reageerbuisje de (desgewenst de Ph eerst verhogen met natronloog) en ammonia bijvoegen en kijken of er een kleurverandering plaatsvindt.
Een nog delicatere test is het gebruik van de nikkel test met poreus papier.
Deze gaat tot enkele ppm, maar dan moet er wel nikkel in de afvalvloeistoffen zitten, controleer bij de emmer met kopper of er nikkel in zit.
Vervolgens wordt de vloeistof overgeheveld naar de emmer waar de Ph verhoging plaats vindt, naar +±Ph 9.
Dit gebeurt met soda of natriumhydroxide en met incidenteel roeren en eventueel bijvoegen van soda of natriumhydroxide en eventueel weer nikkel test.
Laten bezinken en nog eens testen (nikkel) kan de heldere vloeistof(waar geen nikkel in is opgelost dus ook geen andere zware metalen) zonder problemen op het riool geloosd worden.
Als het bezinksel (hoofdzakelijk ijzerhydroxide) te veel wordt in de emmer doe ik het goed mengen met cement en laten uitharden en bij de gemeentelijke milieustraat inleveren als bruikbare grondstof (puin)i.p.v. een milieugevaar.

In de praktijk doe ik beginnen met te controleren en te testen.
Ik werk tegen de "stroming in"d.w.z. beginnen bij de hydroxides en eindig bij de inname van vloeistoffen.
Dit zodat ik met het overhevelen v.d. vloeistoffen altijd ruimte heb in de emmer die gevuld moet worden.

Deze manier van verwerken heb ik met de nodige milieudeskundige overlegd en ze gebruikte bedrijfsmatig vaak (of gedeeltelijk) de zelfde oplossingen.

Het klinkt als een hoop extra werk maar in de praktijk valt het wel mee.
En ik heb nog altijd de verantwoordelijkheid tegen over mens en milieu om deze niet, of zo min mogelijk te belasten.
Van mij mogen ze komen controleren, ik weet dat ik goed zit en ruim binnen de limieten blijf.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Herman »

Beste Richard
Met grote interesse heb ik kennis genomen van je uitvoerige beschrijving van je werkwijze bij het scheiden van metalen en de verantwoordelijkheid die je voelt ten aanzien van het milieu .
Ik ben zeker van plan dit proces zoals je beschreven hebt te gaan herhalen en daarvoor heb ik eens bij mij thuis rondgekeken en zag ik dat de benodigde apparatuur voldoende aanwezig is .
Gelukkig heb ik net voldoende koper om er een emmer mee te vullen , maar aan ijzer heb ik meer dan voor 2 emmers liggen , dus dat komt wel goed , alleen een zak cement die moet ik nog even bij de Gamma halen .
Ik stel voor Richard dat we de discussie hier voorlopig even staken , mochten er na het experiment dat ik wil gaan doen nog vragen zijn ; dan kom ik er wel mee .Voorlopig is het alleen nog even wachten op de zilveren munten die moet ik nog gaan krijgen .
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Richard
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15-01-2016, 17:05
Ervaring: Overig

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Bericht door Richard »

Beste Herman,

Bedankt voor het mooie compliment van een Chemisch-Technicus.

Lege witte emmers met deksel waar je het etiket van af kunt halen zijn bij de nodige cafetaria gratis af te halen enkel nog goed schoonmaken.
De emmer met koper (en die voor ijzer) maar voor ±⅓ vullen en zorgen dat je alles schuin omhoog aan een zijde hebt, dit i.v.m. dat je dan met de slang bij het overhevelen wel haast tot de bodem alle vloeistof er uit kunt halen, zonder het sediment te beroeren.
Bij slang op het eind een smal stevige gekleurde stuk plakband draaien, dan zie je een stuk beter onder de vloeistof hoe diep en waar je bent.
Door de doorzichtigheid van de pvc slang zie je ook duidelijker wat je opzuigt.
Overhevelen met slang: van te voren de te legen emmer hoge zetten dan de te vullen emmer.
Beide uiteinde van de slang even hoog, en vul 1 zijde met kraanwater.
Als de slang vol met water is de zijde van de te vullen emmer, die zijde van de slang met 1 vinger dicht houden en de slang in de te legen emmer in positie brengen dan bij de te vullen emmer de slang in positie brengen dan pas de vinger rustig van de slang af.
Na het overhevelen de buitenzijde van de slang eventueel met plantenspuit met water schoon sproeien in de te vullen emmer daar na de slang half vullen met water en leeg laten lopen in de te vullen emmer.

Veiligheid: veiligheidsbril, handschoenen latex, genoeg water, gsm binnen bereik, enz...
En met handelingen met logen:"eerst water de rest komt later" en een fles met verdund azijn.
Ik heb nu net mijn fles verdund azijn leeggegoten en een nieuwe geplaatst, stond er al vanaf 2014.:bloos:

Onbeschilderd ijzer en geen rvs in de emmer met ijzer.
Verders geen ammonia/ammoniakverbindingen en cyanide(verbindingen) zeep of afwasmiddelen of biologisch materiaal in afvalwater.
En als het afvalwater alleen uit zilver komt geen chloride er bij, dus ook geen gechloreerd water.

Het zal in het begin nagenoeg niks zijn in de koperemmer, maar na verloop van tijd verzamelt zich hier toch het gene wat je anders kwijt zou zijn.
Herman schreef:Ik stel voor Richard dat we de discussie hier voorlopig even staken
Ik begon er net plezier in te krijgen, jammer maar wel in orde!
Herman schreef:mochten er na het experiment dat ik wil gaan doen nog vragen zijn ; dan kom ik er wel mee
graag!

Groeten Richard en succes er mee,
Plaats reactie