Determinatie hulp

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Marcel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 23-11-2019, 22:36
Ervaring: Professioneel goudsmid

Determinatie hulp

Bericht door Marcel »

Hallo,

Ik heb van een oud werkgever deze soeplepel gekregen maar ik kan er geen wijs uit opmaken of dit echt zilver is. Het ontbreekt aan de gebruikelijke zilvermerken maar ik heb het al zeker 2x gepolijsd en de kleur en structuur zijn als dat van zilver.

De fabrikant is Clarfeld & Springmeyer maar verder zou ik het echt niet weten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,

Marcel
Bijlagen
20191117_144747.jpg
20191117_144717.jpg
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Determinatie hulp

Bericht door Briolet »

Ik verwacht dat hij verzilverd is met 3 gram zilver. (Een gok mijnerzijds)

Ik ken deze keuren niet, maar er bestaat ook een teken van het getal 90 in een cirkel of vierkant, wat betekent dat er in één couvert van 12 lepels en vorken, 90 gram zilver verwerkt is. (Dat is dus 3,75 gram per artikel). 60, 80, 100 etc is ook mogelijk als waarde. (link) Een dikte aanduiding doen ze niet omdat die variabel kan zijn. Bij een vork zit er b.v. meer zilver op de punten dan op de rest.

3 gram bij een soeplepel lijkt me dan weer mager. Anderzijds slijt een soeplepel niet zo snel als een vork en hoeft de laag ook minder dik te zijn.

Edit: Ik heb even snel gerekend. Neen aan dat de lepel een oppervlak heeft van 2 dm^2, dan zal de laagdikte in cm bedragen:

3 gram / 10,5 gram/cm^3 / 200 cm^2 = 0,0014 cm (ca 14 micron)
Marcel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 23-11-2019, 22:36
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Determinatie hulp

Bericht door Marcel »

Bedankt Briolet,

Ik heb aan de ene kant ook wel een vermoeden dat het verzilverd is gezien er geen gehalte teken of andere merken in staan kenmerkend voor zilverwerk. Het gekke is inderdaad dat ik niet weet waar 3 en GRAMM voor staan mits het letterlijk 3 gramm is zoals je al zei. Wel gek dat deze vrij dunne verzilverde laag al 2 grondige polijstbeurten heeft overleefd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Determinatie hulp

Bericht door Erika »

Als ik google op de naam kom ik uit op een neusilber fabrik, alpaca.

Zal verzilverd zijn en ik dan ipv 90 gram over een heel cassette is het 3 gram over de hele lepel
Dat is mijngedachte
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Determinatie hulp

Bericht door Briolet »

Als ik op CHS google kom ik ook op "Clarfeld & Springmeyer" uit. De volgende pagina toont een paar goede stempels van deze firma:

Clarfeld & Springmeyer. Er staat ook stempels met 6 gramm en 90 gramm tussen. Waarschijnlijk geven ze bij een couvert het gewicht voor de hele set op en bij losse dingen, zoals opscheplepels, het gewicht per stuk.

Op die site staat ook nergens dat ze zilveren bestek maakten. Alleen dat ze bestek in nickel silver (lijkt alleen op ziver), alpacca en paktong maakten en vanaf 1890 ook verzilverd bestek maakten.
Wel gek dat deze vrij dunne verzilverde laag al 2 grondige polijstbeurten heeft overleefd.
Geluk gehad. Het zal dan geen ± 14 micron meer zijn. b:D
Plaats reactie