Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door thinge »

Ik ben een beetje in de war geraakt door wat verschillende manieren om te berekenen hoeveel bijzet je nodig hebt om van 999 sterling te maken. Even het vroegere legeringsrekenen buitenspel gezet en gekeken naar wat Oppi Untracht aangeeft........per gram 999 geeft hij in de tabel op pagina 42 van zijn boek aan.. 0.08 gram koper. Op een troy ounce 999, dus 31,1 gram kom je dan op 2,488 gram koper.
In onderstaande link geeft een bekende US goudsmid een andere berekening aan nl......op een 999 munt van 31.2 gram voegt hij 3.3 gram bijzet toe. Hij deelt 31.2 door 925 en komt zo op die 3.337 gram uit.......maar is het gehalte dan wel 925?
Mijn vraag: als je op de laatste manier berekend, doe je er meer koper in dan Oppi aangeeft.......is Oppi dan heel voorzichtig geweest met de berekening of de ander heel royaal..........of snap ik het even niet meer.........

https://www.youtube.com/watch?v=AmaoT5a2OfY

Hoe berekenen jullie dit....het is voor mij te lang geleden ....en ik was al niet zo geweldig goed in legeringsrekenen, wat toen (1974) zelf een examenvak was.....Was er wel voor geslaagd maar weet nu nog steeds niet hoe.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door Herman »

Het is me toch een verhaal , ene oppi en een beetje troy plus nog een Us figuur en dat allemaal om een beetje koper dat toegevoegd moet worden .
Wel ik geef een voorbeeld hoe je kunt rekenen , je hebt een bepaald gewicht zuiver zilver 999 ( stel 20 gram ) en je wilt door toevoeging van zuiver koper naar een zilver toe met een gehalte van 925 .
Het eindgewicht van dit 925 dat weet je niet en dat stel je op Y ( de grote onbekende ) .
En nu de reken truc { 20 x 999 = Y x 925 } dus als je dit uit schrijft dan staat er Y = 20x999 : 925 , Y = 21.6
Wat wil dit zeggen je had 20 gr zuiver zilver en je hebt over na het smelten 21,6 gr , er is dus 21,6 gr -20 gr = 1,6 gram zuiver koper toegevoegd .
Dit is en methode ongetwijfeld zijn er nog meer ,ik heb deze in 1954 geleerd en deze was zo eenvoudig dat ik hem niet kon vergeten .
succes ,
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door Cees »

De basis is; 1000 gram sterling zilver is 925 gram zuiver zilver en 75 gram bijzet.
100 " " 92.5 gram " " 7,5 "
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door thinge »

Herman schreef:Het is me toch een verhaal , ene oppi en een beetje troy plus nog een Us figuur en dat allemaal om een beetje koper dat toegevoegd moet worden .
Wel ik geef een voorbeeld hoe je kunt rekenen , je hebt een bepaald gewicht zuiver zilver 999 ( stel 20 gram ) en je wilt door toevoeging van zuiver koper naar een zilver toe met een gehalte van 925 .
Het eindgewicht van dit 925 dat weet je niet en dat stel je op Y ( de grote onbekende ) .
En nu de reken truc { 20 x 999 = Y x 925 } dus als je dit uit schrijft dan staat er Y = 20x999 : 925 , Y = 21.6
Wat wil dit zeggen je had 20 gr zuiver zilver en je hebt over na het smelten 21,6 gr , er is dus 21,6 gr -20 gr = 1,6 gram zuiver koper toegevoegd .
Dit is en methode ongetwijfeld zijn er nog meer ,ik heb deze in 1954 geleerd en deze was zo eenvoudig dat ik hem niet kon vergeten .
succes ,
gr herman
Dank je Herman........dat is precies wat Oppi ook aangeeft dus.....overigens had ik de video van de Amerikaan verkeerd geïnterpreteerd. Cees gaf dat al aan.......
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door thinge »

Cees schreef:De basis is; 1000 gram sterling zilver is 925 gram zuiver zilver en 75 gram bijzet.
100 " " 92.5 gram " " 7,5 "

Dank je Cees. Ook voor het leuke gesprek van vanavond.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door Herman »

Toelichting .
In 1954 was ik 15 jaar en liep stage bij een Tikonal gieterij ,hier werden charges van ~1600 kg gegoten welke bestond uit 5 of 6 verschillende mineralen .
Mijn leer taak was de gewichts samenstelling te berekenen aan de hand van de analyses , als het toegevoegde gewicht van kobalt meer afweek dan 5 gram dan was ik mislukt in mijn opdracht .
Oja een hele school week bestond uit 43 uur , het was een pracht tijd .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door thinge »

Herman schreef:Toelichting .
In 1954 was ik 15 jaar en liep stage bij een Tikonal gieterij ,hier werden charges van ~1600 kg gegoten welke bestond uit 5 of 6 verschillende mineralen .
Mijn leer taak was de gewichts samenstelling te berekenen aan de hand van de analyses , als het toegevoegde gewicht van kobalt meer afweek dan 5 gram dan was ik mislukt in mijn opdracht .
Oja een hele school week bestond uit 43 uur , het was een pracht tijd .
Gr herman

Helder Herman. Ik ben ruim 10 jaar jonger en herintredend in de goudsmederij na bijna 45 jaar.....dus theorie is wat weggezakt en heb daarnaast nog een fulltime baan bij de spoorwegen tot mijn pensioen volgend jaar....Daarnaast ook nog persfotograaf, dus ben wat druk....maar beter wat te doen, dan vervelen........Nogmaals dank........
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door Herman »

Hay Tinge
er wordt wel eens gezegd , de oudjes hebben de toekomst ,maar daar twijfel ik tegenwoordig toch wel aan . Maar wat ik vragen wil is lukt het inmiddels wel met het berekenen van de gewenste samenstelling .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door thinge »

Hi Herman,

Ja hoor lukt prima. Valt me op dat er maar weinig reacties zijn op dit forum en waarschijnlijk ook steeds van dezelfde........maar ondanks dat........het lukt....ik heb uit de jaren 70 nog een hoeveelheid 835, wij kochten dat toen in de Koestraat in Schoonhoven bij Drijfhout.......maar tegenwoordig is alles 925. Dus ik wil dat tweede gehalte legeren naar 925. Daarnaast wil ik granules 999 kopen om zelf mijn 925 te legeren vanaf 999.......geen idee waarom, maar is wel iets goedkoper en leerzamer. Ik ben eigenlijk uitsluitend met gieten bezig. Met heel, heel veel problemen......niet door gebrek aan kennis, maar het te gieten ontwerp is erg lastig te gieten. En daar zit voor mij de uitdaging.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door Herman »

Hay thinge .
Dat je iets wil gieten van zilver en dat je daar grote problemen mee hebt dat had ik al begrepen .
Ik moet je zeggen dat ik je daar niet mee kan helpen want ik ben ook geen gieter , o ja ik weet precies hoe het moet ,maar ik mis iets .
Ik zou heel graag goed kunnen Cisileren en wat te denken van het beheersen van Plique-Á-jour emaille naast de andere emaille technieken die ik wel beheers .
Oja ik kan prima stenen verwerken , maar facet slijpen dat ken ik niet en waarom ken ik deze technieken niet ; wel omdat ik kennis mis en dat is niet het ergste .
Het ergste is dat wij op onze leeftijd geen tijd meer hebben om het te leren , maar met hetgeen dat ik wel kan vermaak ik mij dan ook heel goed .
Ps. met wat ik ooit heb geleerd kan je gemakkelijker met 835 Ag gieten dan met 925 Ag , gezien het hogere koper gehalte .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door jakobaverhaeghe »

Goedenavond,
Ik lees hierboven over zelf legeren van zilver 999 naar 925. Dat wil ik ook graag.
Mijn vraag is waar vind je zuiver koper? Ik dacht dat koper uit electriciteit zuiver koper was, maar daar is blkb aluminium aan toegevoegd. Of klopt dat niet? Iemand ervaring mee of kennis over?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door Herman »

Zo ver ik weet is electriciteits draad 100% koper , behalve hoog spannings leidingen die zijn van Aluminium.
koper plaatjes zijn ook te koop bij Bijoumoderne , ik verwacht dat dat ook 100 % is
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door jakobaverhaeghe »

Beste Herman, dankje voor je reactie! Groet, Jakoba
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door joep »

Elektrakabel/installatiedraad is 100% CU/koper.
Net als zoals de bekende koperen waterleiding.
Schoon en in stukjes gesnipperd is het goed te legeren in een smelt met zilver en goud.
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: Fijn zilver legeren naar 925 sterling

Bericht door jakobaverhaeghe »

Dankjewel Joep! Ik lees het hier nu pas vandaar mijn late reactie.
Plaats reactie