8 of 9 karaat goud

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Myrjam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 22-09-2019, 10:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

8 of 9 karaat goud

Bericht door Myrjam »

Hoi, ik wil ringen maken van 8 of 9 karaat goud, weet iemand waar ik dit kan kopen. Ik vind het prima om zelf te gieten en walsen...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Erika »

8 en 9 kt is mogen we in Nederland niet als goud verkopen, dit omdat er minder dan 50 % goud in zit.
Je zult hier bij de groothandels dus ook niet zo snel vinden/ laat staan fournituren in dat gehalte.
Denk dat je beter bij de duitse en engelse groothandels kan kijken
zij mogen het wel als goud verkopen en daar moet het dan wel weer gekeurd worden ook

En natuurlijk gewoon zelf legeren, is zo gedaan.
Dus fijngoud zilver en koper in de juiste hoeveelheden mengen en dan walsen etc.


Maar waarom zo'n laag gehalte gebruiken?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Myrjam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 22-09-2019, 10:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Myrjam »

vanwege de kosten...
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Briolet »

Erika schreef:Denk dat je beter bij de duitse en engelse groothandels kan kijken
zij mogen het wel als goud verkopen en daar moet het dan wel weer gekeurd worden ook
Dat keuren geldt alleen in het VK. In Duitsland wordt er niet gekeurd. Daar is de fabrikant zelf verantwoordelijk.

In Duitsland zul je vooral 8kt zien. In het VK vooral 9kt. Overigens zijn er in Duitsland ook fabrikanten die naar 9kt overstappen omdat dit internationaal meer geaccepteerd is. Dat maakt het voor de export gemakkelijker.

En als je 9 kt gekeurd wilt hebben, dan kan dat wel bij de waarborg door er het internationale keur in te laten slaan. (zijn dan 3 stempels)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Erika »

Dank voor de aanvulling briolet.
Ik heb in Ierland gewerkt als goudsmid, en dus veel met 9 kt of meteen 18, doen weer minder met 14 kt .
Je ziet ook meteen dat het een laag gehalte is, als mensen met sloopgoud hier komen, pik je ze er al uit voor je uberhaupt hebt getoetst .
Meer aangeslagen zijn ze wel

En kosten snap ik wel, andere kant vind ik het zonde (ook in mijn bedrijf) dat men wil beknibbelen op materiaal terwijl er soms vooral kosten zijn aan het maken.De uren die gerekend moeten worden en dan scheelt het op het metaal niet mega veel. Soms sparen mijn klanten nog wel even door, gunnen ze zich net even meer, maar ook de tijd om dat te verkrijgen .

Maar simpel op een ring van 5 gram scheelt het 50 euro inkoop .
1 gram 9 kt geel is 24 euro ongeveer (in engeland dan 21.15 pond)
1 gram 14 kt geel is 33 euro (bijou moderne)
Plaatmateriaal.
Dus als je een marge van 2.5 hebt dat 125 euro verschil tussen 14 en 9 kt.
Best een bedrag maar ook niet onoverkomeijk voor unieke handgemaakte sieraden.


Maar dus duitse en engelse groothandels hebben veel meer in deze gehaltes, ook fournituren. Bij de nederlandse groothandels zul je misschien sporadisch een 8 of 9 kt geel karabijnhaakje tegenkomen .
Als het alleen om plaat en ander basismateriaal gaat, gieten, smeden en walsen geen probleem is zou ik voor de goedkoopste optie gaan en het zelf legeren !
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Briolet »

Je ziet ook meteen dat het een laag gehalte is, als mensen met sloopgoud hier komen, pik je ze er al uit voor je uberhaupt hebt getoetst .
Bij gedragen 8 kt zie je dat inderdaad direct. Sommige fabrikanten brachten een vergulding aan waardoor het in de winkel nog best lang mooi bleef.

Een minder bekend nadeel van 8 of 9 ct is dat er bij sterke vervormingen sneller haarscheurtjes vormen dan bij een hoger gehalte. Ik kan me een paar ringen herinneren die steeds bij het, te diep geslagen, fabrieksstempel doorbraken. Dat heb ik bij andere ringen nog nooit gezien.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Erika »

Ja dat heb ik ook al ervaren .

Als ik goud omsmelt van klanten, haal ik het er altijd uit, mits het die ene ring is die zo waardevol was.... want oma etcetc. Dan smelt ik ze apart of met het gezegd hebbende dat het hogere gehalte goud meer kans krijgt op scheuren end at dan weer kosten komen .


en ik zeg het, juist ook opgezocht, het verschil per gram zal bij marge van 2 a 2.5 uitkomen op 20/25 euro per gram
Dit kan oplopen bij grote stukken maar bij ringen zal dat wel meevallen en men betaald dan ook al voor handwerk..


Als het voor echt voor prijs is zou je nog kunnen kijken naar goldfilled schijnt dat je daar nog best wat me kunt aan solderen, en poliijsten, lagen van 20 micron dicht dacht ik ?
en nog geen 4.5 euro de gram. dan scheelt het wel veel per gram
Maar goed vakwerk, handwerk mag men best belonen toch
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Myrjam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 22-09-2019, 10:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Myrjam »

Dank voor jullie reacties!

Ik heb naar gold filled gekeken, maar heb niet de goede basismaterialen kunnen vinden om mee te werken. Als iemand goede adresjes weet?

Verder heb ik een groothandel in UK gevonden, maar heeft iemand ook nog een groothandel in duitsland voor me?

Valt me trouwens op dat het 14 k goud in de UK veel goedkoper is dan bij bijou...
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Kraai »

Bij Bijou moet je er BTW overheen betalen. Bij bv Amsterdam Gold niet als je 24 karaat koopt.
Met puur zilveren munten (ook BTW vrij) erbij kun je zelf elke legering maken.
Zolang je geen BTW nummer hebt of voldoende omzet dan is dit aantrekkelijk.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Briolet »

Kraai schreef:Met puur zilveren munten (ook BTW vrij) erbij kun je zelf elke legering maken.
Muntgoud en muntzilver gebruiken geeft altijd een risico. Deze zijn zelden gelegeerd uit zuivere componenten, maar kunnen nog de verontreinigingen uit het zilvererts bevatten.

Ik kan me een charge goud herinneren die ook uit fijngoud met muntzilver gemaakt was. Na een aantal jaren doken er plots allerlei sieraden met scheuren op, zie uit die charge goud kwamen. (Dat waren geen puur zilveren munten, maar munten met bekend zilver en kopergehalte)

Uit de tijd dat goudsmeden alles uit muntgoud maakten is het ook bekend dat de kwaliteit van gouden sieraden in sommige jaren slecht was omdat de geslagen munten uit dat jaar teveel sporen van 'foute' metalen bevatten.

In elk geval zou ik gewoon fijnzilver met btw betalen. Op het geheel stelt de prijs niet veel voor.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Kraai »

Zilveren Wiener Philharmoniker (Ag 999) zijn zuiver nooit problemen met legeren gehad. Helaas nu moeilijk verkrijgbaar.
Omdat het een wettig betaalmiddel is (1,50 euro) zijn ze BTW vrij.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Marja »

Via Almafindings kun je goldfilled bestellen bij Rio Grande in Amerika.

Marja
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Kraai »

Myrjam schreef: Ik heb naar gold filled gekeken, maar heb niet de goede basismaterialen kunnen vinden om mee te werken.

Wellicht ten overvloede: aan gold filled (double) kun je niet eenvoudig solderen
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Erika »

Aan verguld kun je niet solderen, Double en gold filled kom je een heel eind.
Alleen afwerken voorizichtig mee zijn want , ook al is de laag vele malen dikker dan een vergulding dmv electrolyse , het is een laagje.
Niet te heet maken, goede naad met capilaire werking en een boorzuur gebaseerde vloei/afdekmiddel .

https://www.riogrande.com/article?name= ... lledMetals
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: 8 of 9 karaat goud

Bericht door Briolet »

Kraai schreef:Zilveren Wiener Philharmoniker (Ag 999) zijn zuiver nooit problemen met legeren gehad. Helaas nu moeilijk verkrijgbaar.
Omdat het een wettig betaalmiddel is (1,50 euro) zijn ze BTW vrij.
Lijkt me sterk dat dit een wettig betaalmiddel is. Het is een Oostenrijkse munt en daar wordt ook al 18 jaar de Euro gebruikt. anden mogen nog steeds een eigen munt uitgeven, maar dan met de waarde van 5 Euro. Deze zilveren munten zijn gewoon fantasiemunten die pas sinds 2008 geslagen worden. Ik lees hier dat er wel zo'n 1800 ton van geslagen is.

Maar zelfs zilveren munten die wel een wettig betaalmiddel zijn, zijn niet btw vrij als je ze verhandelt boven de nominale waarde. Ze vallen dan onder de marge regeling waarbij je alleen over een deel btw betaalt. De btw mag dan niet op de factuur zelf staan, maar wordt binnen de administratie verrekend.

Over de verkrijgbaarheid: Je kunt ze nog gewoon kopen bij de uitgever van deze munten: www.muenzeoesterreich.at. En wel met 20% Oostenrijkse BTW.

Maar we dwalen af van het onderwerp. Een Duitse Firma die 8 kt in het assortiment heeft is C. Hafner. Vroeger verkochten ze alleen aan de industrie. (De minumum afnames waren te groot voor een goudsmid). Volgens mij kun je tegenwoordig ook kleinere hoeveelheden bestellen. Ze hebben ook gold plated zilver in hun assortiment. (Hoewel ik het nu even niet vind op hun website)
Plaats reactie