XRF scanner - testen metaal

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Habore
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 27-03-2013, 11:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)

XRF scanner - testen metaal

Bericht door Habore »

Ik maak sieraden uit zuivere tin. Zo koop ik hem aan bij de gieterij.

Nu zou ik graag wat testen op bepaalde tinnen blokjes willen doen om er zeker van te zijn dat er absoluut geen loodsporen inzitten.

Als je zo een test bij een erkend bureau wil laten uitvoeren kost dat echt wel veel.

Iemand die zo een scanner heeft en voor mij wilt testen. Ik wil enkel de samenstelling weten van mijn tin.

Groetjes
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: XRF scanner - testen metaal

Bericht door Erika »

Waarborg holland
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: XRF scanner - testen metaal

Bericht door Briolet »

Zo'n scanner is duur. Een goudsmid zal hem niet hebben en de waarborg zal er ook het nodige voor vragen.

Je zou kunnen denken aan een nat-chemische test. De eerste de beste test die ik tegenkwam is deze site: Link. Er wordt een druppel testvloeistof op het voorwerp gebracht dat een sterke roodkleuring met lood geeft. (Vergelijk het met de werking van rood zilvertoetswater)

Ik heb geen idee van de prijs, maar de kit is voldoende voor 50 tests. De detectiegrens is 5 µg. Deze test is bedoeld voor verflagen, maar zat vast ook voor tin werken. Of zoek anders verder op dat thema.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: XRF scanner - testen metaal

Bericht door Herman »

Hallo Habore
Tin gebruiken voor sieraden , en je wil niet hebben dat er lood inzit .
Heb je een reden waarom je er geen lood in wil hebben , geeft de aanwezigheid van lood moeilijkheden bij de verwerking of treed er verkleuring op of ander zinds .
Wat ik ook graag zou willen weten , heb je ook een grens waarde bv .in procenten of in ppm tav het lood gehalte .
Ik weet dat er ook andere andere metalen aanwezig kunnen zijn zoals Antimoon en Koper , deze metalen worden vaak speciaal toegevoegd aan tin om het materiaal steviger te maken en om prettiger te kunnen doen verwerken .
Ik neem aan dat je deze metalen niet in je tin wilt hebben zitten .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Habore
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 27-03-2013, 11:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: XRF scanner - testen metaal

Bericht door Habore »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik koop mijn tin aan bij gieterij. De tin is geschikt voor juwelen maken en is loodvrij.
Dit is 95% tin, 4% antimoon, en 1% koper.

Helemaal veilig volgens hun om sieraden mee te maken.
En zij leveren ook aan klanten die er sieraden mee maken.
Alleen heb ik gelezen dat er sowieso nog sporen van lood in kunnen zitten omdat tin in de aarde dichtbij lood gewonnen wordt uit de grond.

Dat gaat dus waarschijnlijk om maximum 0.1% lood gaan. Maar ik zou het graag willen weten.
Voor de gezondheid absoluut geen probleem.

Zo een test met aanduiding van vloeistof gaat zo lage percentages lood niet detecteren vrees ik.
Daarom dat ik op zoek ben naar iemand met een scanner.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: XRF scanner - testen metaal

Bericht door Herman »

Hallo Habore
Ik ben 40 uit het vak , er zal dus wel iets veranderd zijn ,maar ik denk niet dat een scanner een nauwkeurigheid heeft in de vorm van 1 ppm waarde ofwel het detecteren van 1 deeltje lood op 1milloen deeltjes materiaal , de waarde die waarschijnlijk gehaald kan worden zal waarschijnlijk zo rond de 0,01tot 0,05 % liggen ofwel ~10000 tot ~50000 ppm .
Een lood analyse nat uitgevoerd , dus vanuit een oplossing kon ik ~ 40 jaar geleden geven in de orde grootte van 2 ppm ofwel 0,000002 % ; kosten voor deze analyse zal toen der tijd ongeveer 250 gulden zijn geweest.
De vraag is , wat is het je waard om precies te weten hoeveel lood er in de Tin zit .
PS , er is geen enkel erts dat ooit ergens gewonnen wordt dat 100 % zuiver is , het is al heel bijzonder als er gehaltes van 20 % gehaald worden , er wordt altijd gezuiverd .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: XRF scanner - testen metaal

Bericht door joep »

Mogelijk kan de gieterij met een "gun" zelf vrij nauwkeurig meten wat de legering is.
Ik laat dit soort metingen vaker doen bij een metaalboer.
Moet het nog preciezer dan in een laboratorium.
Belangrijk de meetplek moet metaalblank schoon zijn.

Succes Joep,
Plaats reactie