Wit goud balletje

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: maandag 17-02-2014, 21:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Berlicum

Wit goud balletje

Bericht door Elo »

Hallo allemaal,
Ik heb een ontwerp waarbij ik kleine balletjes will gebruiken van 14K WITGOUD - PALLADIUM. Heeft iemand ervaring met het tot een bolletjes smelten van witgoud? Kan je een mooi strak bal krijgen of is het net als met 925 zilver moielijk om een bal zonder pitjes te maken? Zou het graag willen weten alvorens het goud te kopen.
Bij voorbaat dank,
Eloise
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Wit goud balletje

Bericht door Sinterklaas »

In je soldeer steen een met je bol frees tot de helft van je frees in frezen. Dan stukje goud smelten in het halfronde gaatje. Door dat gesmolten metaal de neiging heeft om als een balletje samen te trekken zal ook de bovenste helft rond worden.
Gebruik een beetje vloeimiddel. Als je pitjes krijgt heb je het metaal te heet gemaakt. Gewoon rustig verwarmen tot het smelt niet met een joekel van een vlam in 3sec alles willen doen. En als het gesmolten is heel ff vlam er op dat het echt goed is. En dan pas je vlam weg. Niet te lang gesmolten houden.

Geen houtskool gebruiken met witgoud is mij verteld. Maar misschien is dat alleen voor nikkel of palladium, of toch allebei :) Geen idee.
Plaats reactie