Draad laten maken, kan dat?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Tino
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: vrijdag 30-10-2020, 20:11
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Draad laten maken, kan dat?

Bericht door Tino »

Hi allemaal,

Ik ben lekker sieraden e.d. aan het maken, alleen nu is iemand naar mij toe gekomen met de vraag om het metaal van een oude ring te gebruiken om een ring te maken.
Alleen heb ik geen wals. smelten kan ik in principe wel, maar ik heb geen wals en zit er ook niet erg naar uit te kijken om 600+ neer te leggen voor een wals die ik in principe (nog) niet nodig heb.

Kan ik ergens een klompje goud inleveren en dat iemand daar draad van maakt voor een prijs? ik woon in de regio Den Haag.

andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Draad laten maken, kan dat?

Bericht door Erika »

Je zou naar katwijk kunnen sturen . Want langskomen en laten doen denk ik dat in corona tijd niet mag? Alleen reparaties m ogen worden gehaald en gebracht ?!

Maar in den haag zit er ook wel wat aan goudsmeden, misschien deze gewoon even een nette mail sturen met deze vraag

wals je zou je ook kunnen beginnen, als het vooral je hobby is, te beginnen met zo'n goedkope wals bij hbm,/bijou/drijfhout
of een mooie tweedehands zoeken, want zonder wals kun je als goudsmid eigenlijk niet en je zal merken hoeveel je er mee gaat doen
Als je tijd en geld hebt zou ik wel aanraadden duurder te gaan, dus tweedehands durston, dinkel of cavallin, Ze komen geregeld langs


Maar wat voor soort ring is het en welke dikte draad moet je eruit halen
Je zou ook kunen kiezen bijvoorbeeld, als het niet een te brede ring is en je voldoende dikte hebt, om de ring niet te smelten maar iets ronder te smeden en dan te trekken in je trekijzer
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Draad laten maken, kan dat?

Bericht door Eljas »

Gieten in sepia of Delfst gietzand is natuurlijk voor een ring ook een goed alternatief. Ik heb wel eens overwogen om commersieel goud voor college om te smelten en tot basismateriaal te verwerken. Ben het niet gaan doen. Er zitten teveel haken en ogen aan. Want......
Stel er komt 50 gram goud binnen. Er zit double tussen. Klant zegt van niet, alles is goud volgens de klant. Kan zelfs zeggen dat je hebt verwisseld. Of je smelt na goede check maar het goud is bros. Heb je niet altijd in de hand. Klant zegt dat er goed goud is ingeleverd. En hoe ga je om met smeltverlies.

Omsmelten voor andere..... Blijft een risico....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Draad laten maken, kan dat?

Bericht door Erika »

Je toetst het goud waar de klant bij is, of zoals nu na ophalen via een stream of filmpje
DAn heb je het al gekaderd, en het scheuren meldt je vooraf, risico van klant, evenals het zette van hun stenen
Hier is het gros van mijn werk en er komt wel eens wat voor dat het harder is of scheurt, maar ook dat is meestal goed te verhelpen door te gieten wat keukenzout en/of auropurifax

Wel haal ik , als het best wat is , het witgoud eruit
Als er met tin is gesoldeerd er ook uit halen . En meer van de logische dingen .

Tot nu heb ik denk in 20 jaar 3tot 5 keer goud gehad wat ik echt niets meer mee kon .
Meestal win ik wel, vaker uitgloeien tussendoor , niet aflessen na gloeien of in spiritus kan ook helpen

Maar ben met je eens dat ik het liefst zo min mogelijk ketting en soldeer werk versmelt . Maar ik heb dus tot 2 x gehad met een set trouwringen omgieten dat dit keihard was en wat brosser .
Gieten in sepia of delftse aarde kan bij oud goud ook wel bros blijven, uberhaup is dat het het geval bij gietwerk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tino
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: vrijdag 30-10-2020, 20:11
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Draad laten maken, kan dat?

Bericht door Tino »

Erika schreef: -in den haag zitten er ook goudsmeden, mail sturen met deze vraag -

- zo'n goedkope wals bij hbm,/bijou/drijfhout
of een mooie tweedehands zoeken-

-de ring niet te smelten maar iets ronder te smeden en dan te trekken in je trekijzer-
Dat zijn goede oplossingen, ik denk dat wat experimenteren met een trekijzer (en een soortgelijke ring) mijn keuze wel kan informeren.
Ik heb al een durston wals op het oog, alleen ik hoopte eerst een paar andere gereedschappen te halen. Misschien kan het niet anders, maar goede tip ook van die tweedehands.
Tino
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: vrijdag 30-10-2020, 20:11
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Draad laten maken, kan dat?

Bericht door Tino »

Eljas schreef:Gieten in sepia of Delfst gietzand is natuurlijk voor een ring ook een goed alternatief. Ik heb wel eens overwogen om commersieel goud voor college om te smelten en tot basismateriaal te verwerken. Ben het niet gaan doen. Er zitten teveel haken en ogen aan. Want......
Stel er komt 50 gram goud binnen. Er zit double tussen. Klant zegt van niet, alles is goud volgens de klant. Kan zelfs zeggen dat je hebt verwisseld. Of je smelt na goede check maar het goud is bros. Heb je niet altijd in de hand. Klant zegt dat er goed goud is ingeleverd. En hoe ga je om met smeltverlies.

Omsmelten voor andere..... Blijft een risico....
Dit is een toevallige klus van een kennis, die weet dat ik aan het beginnen ben en nog niet comfortabel ben met het werken met goud vanwege die redenen precies. Hebben het al gehad over eventueel verlies, dat het niet lukt etc.
Wel een mooi idee ook over evt sepia of zandgieten, kan ik ook even naar kijken!
Tino
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: vrijdag 30-10-2020, 20:11
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Draad laten maken, kan dat?

Bericht door Tino »

Erika schreef: -
Bedankt voor deze inzichten, dit zal geleerd zijn door een hoop ervaring!

Ik had begrepen dat bij gieten het altijd verstandig is om nieuw goud toe te voegen, wat is daar jouw mening over? werkt dat, of niet altijd?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Draad laten maken, kan dat?

Bericht door Eljas »

Je hoort dat wel eens zeggen maar ik zou echt niet weten waarom. Wat ik wel soms doe is er een klein beetje hoger gehalte meesmelten. Wanneer je vaak sloopgoud recycled kan de kleur ooit een beetje bleek worden. Je kunt soms iets aan de ondergrens van je gehalte komen. Dan een beetje hoger gehalte erbij en even toetsen.

Houdt bij de Delftse gietmethode rekening met min. 30 gram extra goud te gebruiken. Deze gietkop heb je nodig voor de druk. Bij het gieten in sepia zou ik ook uitgaan van iets meer dan nodig. Het mag dan wel iets minder zijn dan 30 gram.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Draad laten maken, kan dat?

Bericht door Erika »

Ik doe dat hoger gehalte meegieten alleen als het in eerste instantie scheurt en ik het schoon wil gieten (*auropurifax werkt goed, maar je kan al met een mespuntje keukenzout je smelt flink verbeteren , het knettert dan iets).Maar meestal is het al voldoende om het alleen schoon te gieten

Verder heb ik geleerd dat je als je zelf giet in sepia, delftste of brusselse aarde je een kop neemt van 50 % van het gewicht van het te gieten model (wasmodel gewicht x soortelijk gewicht van het metaal )
Wat eljas zegt , het is fijn om wat gewicht te hebben
Laten afgieten bij een gieter met eigen goud moet er minimaal 15 gram extra zijn, (goud) dit wordt voor de boom gebruikt, je krijgt het allemaal terug

Op school leerden we dat van begin tot eind, gieten tot eindproduct er zo'n 10% verlies max mag zijn
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie