18K geelgoud + 9K witgoud omvormen tot roodgoud of witgoud

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
els.louwette
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 14-12-2015, 14:52
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper

18K geelgoud + 9K witgoud omvormen tot roodgoud of witgoud

Bericht door els.louwette »

Dag collega's

Ik hoop hier hulp en expertise te vinden :thumbsup:

Een klant heeft emotionele waarde voor 2 ringen die ze graag samen wilt versmelten tot een witgoude of roodgoude ring.
Geelgoud draagt ze namelijk niet graag en de goudwaarde is voor haar niet van belang. Ze is al erg blij als ze een witgoude of roodgoude ring hieraan overhoud.

Maar hoe kan ik dit tot een goed einde brengen?

ring 9K witgoud = 1,8 gram
ring 18K geelgoud = 2,8 gram

Groetjes!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 18K geelgoud + 9K witgoud omvormen tot roodgoud of witgoud

Bericht door Erika »

Witgoud van geelgoud maken dat gaat niet omdat het twee totaal verschillende legeringen zijn
De geel, rose, roodgouden legeringen zijn met diverse verhoudingen koper en zilver voor de kleur
Bij withgouden legeringen is het anders, de oude legeringen bevatten veelal nikkel en zink, waardoor ze bij omsmelten ook kunnen scheuren. Bij 8 of 9 karaat is het goud maar 33.3 of 37.5 % is en de rest dus de bijzet . Geen idee hoe dat helemaal zit met 9 karaat gezien wij dat niet als goud mogen verkopen, Maar ik neem aan dat dat redelijk gelijk licht aan 14 kt

Het is dus niet zo dat meer zilver erbij doen maakt witgoud, dan wordt het eerder bleker/groener
Meer koper maakt wel roder.
Bij 2.8 gram 18 karaat moet er 0.79 gram bijzet bij om naar 14 karaat te gaan : dus dat is niet heel veel koper, maar het zal wel een warmere kleur krijgen

Als je het witgouden ringetje zou kunnen hergebruiken in om te gieten dan heb je dat risico al ingekaderd
Je zou ook kunnen kijken of je naar 3 kleurige kan, dan moet je alleen wat nieuw rood of rosegoud bijbestellen

Of het goud innemen en nieuw goud leveren, dan 'betaald ' degene van wie de emotionele sieraden zijn ook een beetje mee en komt het toch weer samen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: 18K geelgoud + 9K witgoud omvormen tot roodgoud of witgoud

Bericht door Sinterklaas »

Er is een mogelijkheid dat als je het samen smelt je een witte ring krijgt. In overleg met de klant zou ik het er wel op durven gokken. En je kan altijd nog na rhodineren :)

In de 9K, 625 bijzet is wit = 1.125gram
In de 18K, 250 bijzet is geel = 0.7gram (bijzet voor geelgoud is vaak ook een wit metaal)

Bijzet. 1.825gr bijzet

375 goud 1.8gr = 0.675gr fijngoud.
750 goud 2.8gr = 2.10gr fijngoud.

Totaal 2.775gr fijn goud

Totaal = 4.6gram

Als je een 14K ring hebt van 4.6gram zit er 2.691gram fijngoud in.
Je nieuwe ring zit hier boven en is dus iets hoger gehalte dan 14K. IPV 585 richting de 600.

Dus het zal waarschijnlijk wel wittig of heel bleek worden. Maar rood gaat je niet lukken.
Ik zeg overleggen met klant dat het niet super wit zal worden (dat is witgoud trouwens nooit behalve 19Kt van Argen) maar als ze wel heel wit wil dat je de ring kan rhodineren.
Plaats reactie