Remanium-draad?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Celina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 21-05-2021, 12:23
Ervaring: Leerling vakopleiding

Remanium-draad?

Bericht door Celina »

Hallo allen,

Ik ben al een poosje leerling vakschool en ik ben voor een thema-werkstuk op zoek naar een stukje remanium-draad van ong. 8 cm met het liefst doorsnee 0,9mm, en anders 0,8mm.
Ik ben op internet op zoek geweest naar dit spul, maar ik kan het alleen maar vinden in grote hoeveelheden... En het is nog prijzig ook.

Iemand misschien een idee waar ik dit kan halen of misschien weet je iemand die ik kan vragen die dit misschien op voorraad heeft? Tegen betaling natuurlijk.

Verder heb ik geen ervaring met dit draad, ik heb wel vernomen dat je het draadje zelf eerst moet voorsolderen, omdat solderen de voorkeur heeft op het zilver te springen. Iemand hier ervaring mee? Het is de bedoeling dat ik het draadje tegen een plaatje aan soldeer (het moet uiteindelijk in een buisje gestoken worden). Alle tips zijn welkom.

Bedankt alvast!

Groetjes, Celina
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Remanium-draad?

Bericht door Eljas »

Het is bij drijfhout, bijou e.d. te koop. Inderdaad per vele meters maar het kost ook maar een paar tientjes voor zoveel draad. Akls je op internet gaat zoeken kom je ook 10 mtr. tegen. Vraag anders is na bij de ortho. Daar wordt het ook gebruikt. Hebben vast wel wat voor je liggen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Celina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 21-05-2021, 12:23
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Remanium-draad?

Bericht door Celina »

Eljas schreef:Het is bij drijfhout, bijou e.d. te koop. Inderdaad per vele meters maar het kost ook maar een paar tientjes voor zoveel draad. Akls je op internet gaat zoeken kom je ook 10 mtr. tegen. Vraag anders is na bij de ortho. Daar wordt het ook gebruikt. Hebben vast wel wat voor je liggen.
Bedankt voor de tip, ik heb zojuist een mail gestuurd naar de lokale orthodontist. Misschien kunnen die me inderdaad helpen.
Webshops voor tandheelkunde lijken niet te verkopen aan particulieren.

Kijk als ik mezelf in de toekomst zag werken met dit materiaal zou ik een klos bij bijou kopen, maar om voor die paar cm zo'n heel ding te bestellen vind ik een beetje te gek. Zo heel toereikend is mijn budget niet op het moment (arme student hè b;) ).
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Remanium-draad?

Bericht door Eljas »

Wat doe jij dat netjes..... een mailtje naar de ortho.....
Ik loop voor zoiets gewoon bij ze naar binnen. Ze vinden het vaak best leuk een goudsmid vooruit te helpen. Vaak hebben ze wel links en rechts wat reststukjes of verwijderde draadjes liggen. Of sparen ze het voor je op.

Succes!
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Remanium-draad?

Bericht door Briolet »

Ik kende die naam niet, maar het is een merknaam waaronder verschillende legeringen vallen. Het Remanium dat voor het gieten van prothese stukken gebruikt wordt, is een ⅔ Cobalt ⅓ Chrome legering met verdere bijmengingen onder de 5%.

Het Remanium dat als draad op rol verkocht wordt is staaldraad. Dus een compleet ander materiaal. Dus niet alle soldeertips die voor Remanium gelden, hoeven ook voor de draad te gelden.
Plaats reactie