Wolfraam ring groothandel

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
DeBeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 27-05-2021, 14:20
Ervaring: Overig

Wolfraam ring groothandel

Bericht door DeBeer »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Gerrit en ik maak normaal ringen van diverse soorten zilver, soms goud en hout (bentwood of gestabiliseerd) maar kreeg vandaag een vraag om een tungsten ring te maken.
Allemaal leuk en aardig, maar weet iemand hier hoe ik daar aan een wolfraam binnenring kan komen? Ik heb al een uurtje zitten googlen maar kom alleen maar bij vage chinezen of juweliers uit.

Bedankt :D
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wolfraam ring groothandel

Bericht door Herman »

Ik heb enige ervaring met het materiaal wolfraam en ik weet dat het een zeer lastig metaal is om te verwerken .
Je zou een ring kunnen maken uit gaande van poeder dat een korrelgrootte heeft dat kleiner is dan 40 mu ,en met een brede korrel verdeling , vervolgens moet je in een matrijs de ring vorm persen met een hoge poeder dichtheid .
Hierna volgt een sinterings proces onder reducerende omstandigheden met waterstof , de maximale temperatuur moet minstens 2600 gr celsius bedragen met een temperatuurs verval van ~1000 gr Celsius in minimaal 5 uur .
Daarna dient een hamer proces te volgen om het materiaal te verdichten ,maar hoe dat moet verlopen bij een ring dat weet ik niet .
Hoe sterk en breuk vast de ring zal zijn na het sinteren weet ik ook niet en ik vermoet dat het nabewerken onmogelijk zal zijn .
Er is altijd de mogelijkheid om een alliage aan te gaan met bv koper en of cadmium , ik vermoet dat de verwerkings omstandigheden eenvoudiger zullen zijn maar hoe dat werkt weet ik niet .
Naast wolfraam heb je ook Molybdeen dat lijkt vrij veel op Wolfraam en daar heb ik wel eens van gehoord dat daar wel sieraden van werden gemaakt , maar hoe ???? .
Men moet zich wel realiseren dat deze materialen Wolfraam en Molybdeen een zeer hoog SG hebben en daarom zwaar zijn om te dragen .
Succes
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
DeBeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 27-05-2021, 14:20
Ervaring: Overig

Re: Wolfraam ring groothandel

Bericht door DeBeer »

Hartelijk dank voor uw antwoord, ik dacht er alleen niet aan om dit zelf te fabriceren maar gewoon kant en klaar te kopen. In het Engels kan ik dit wel vinden onder 'Tungsten ring blank' bijvoorbeeld. In Nederland loop ik echter wat vast :think:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wolfraam ring groothandel

Bericht door Herman »

Nooit geweten dat er zoveel ringen van Wolfraam bestaan , ik keek even bij ( https://www.etsy.com/market/tungsten_blank ) toch een zeer bekende firma en alle maten en soorten ringen vlogen om mijn oren en tegen mini prijzen .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Wolfraam ring groothandel

Bericht door Sinterklaas »

joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Wolfraam ring groothandel

Bericht door joep »

Kan je niet ergens tungsten buis vinden ?

Tungsten/wolfram,
Als dit puur is dan is het niet zomaar te bewerken.
Het is ongelofelijk hard.
Ik heb hier een paar plakken 100% wolfram liggen.
Ik kan er weinig mee.
Het mooiste dat ik er mee kan,
Mijn slijpstenen ritsen.

Oh ja, ik kan het met zilver hardsolderen.

Dus ik ben benieuwd welke legering met wolfram die ringen hebben.
Zal toch bewerkbaar moeten zijn.

Joep
DeBeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 27-05-2021, 14:20
Ervaring: Overig

Re: Wolfraam ring groothandel

Bericht door DeBeer »

Geschikte legeringen zin met tin, kobalt en/of koolstof. Kobalt en tin gaan niet altijd goed met reactie hierop, zwarte vinger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tungsten_carbide
Puur is dit niet geschikt nee.

Bewerken hoeft niet, het is alleen als drager, voordeel is dat schuurpapier en dergelijken het dus niet beschadigen.
Dat is dus 1 van de redenen dat ik het normaliter niet gebruik, al die ringen zijn hetzelfde.

Ik had inderdaad ook al wat amerikaanse adressen gevonden maar hoopte op een NL adres om het wat sneller in huis te krijgen.
Zeker nu met covid gebeuren is 2 weken niet ongebruikelijk. Maar het lijkt erop dat ik geen keuze heb helaas.

Bedankt allen :zwaai:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Wolfraam ring groothandel

Bericht door Briolet »

DeBeer schreef:Geschikte legeringen zin met tin, kobalt en/of koolstof.
Ik ben jaren geleden ook al eens aan het zoeken geweest en inderdaad alleen chineese adressen gevonden.

Die 'legering' met koosctof wordt als wolfraamcarbide aangeboden. Ik weet niet of je dat legering mag noemen omdat het meer een kristalrooster vormt dat je keramiek mag moemen. Je producten maak je ook via sinteren, zoals bij keramiek. De punten van widia boren worden er van gemaakt.

Het 'leuke' van wolfraam carbide is dat de dichtheid van 15.6 g/cm3 vrijwel gelijk is aan dat van 18 kt goud. Op die chinese sites werd het vaak in vergulde vorm aangeboden. Volgens mij alleen bedoeld om anderen op te kunnen lichten. Want waarom moet een verguld iets anders zo'n zware basis hebben?

Overigens is de dichtheid van het pure wolfraam gelijk aan dat van fijngoud. Daar zijn al voorbeelden van gevonden van baartjes fijngoud met een kern van wolfraam. Dan niet verguld, maar ingegoten in goud zodat je de kern niet ziet met een beetje schrapen. Dat er een wolfwaam kern in zit, merk je aan afwijkend gedrag in een elektrisch veld.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Wolfraam ring groothandel

Bericht door Sinterklaas »

Ik zou zo'n ring van wolfraam echt niet aanraden aan iemand.
Mocht ie er ooit af moeten als ie knelt. Wat ga je dan doen?
Zagen kan niet. Knippen, kan niet. Breken, kan niet.
Vinger knippen dan maar. :)


Briolet, met een XRF-Analyzer kan je ook metaal gemakkelijk analyseren. De grotere metaal bedrijven hebben vaak zo'n apparaat en ook de schroothandelaren. Je kan precies in procenten zien wat je in je handen hebt.
DeBeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 27-05-2021, 14:20
Ervaring: Overig

Re: Wolfraam ring groothandel

Bericht door DeBeer »

Wolfraam zit inderdaad qua gewicht tussen lood en goud in zo ongeveer. Wellicht dat men zichzelf graag voor de gek houdt en/of geen geld over heeft voor goud :wat?:

Wolfraam carbide is het meest gebruikt voor ringen, schuurpapier heeft er net als bij keramiek weinig vat op.

Ik raad het niet aan, maar de klant wil dit graag, die vind dat mooi. Ik maak me ook geen enkele zorgen over de veiligheid want met een griptang breek je hem zo kapot na een aantal keer her-grijpen. Een kennis werkt op de eerste hulp en die heeft dat al eens gedaan ook, tang er strak op en dan telkens een kwartslag aandraaien en klemmen, dat knakt de ring op een gegeven moment in stukken.
Voor mij is het gewoon een 13 in een dozijn ring. Maar voor 30 euro heb ik er dus 1 uit de US, alleen 2 weken wachten. Het is niet anders, blijkbaar is het hier nog niet zo populair.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Wolfraam ring groothandel

Bericht door Briolet »

Sinterklaas schreef:Briolet, met een XRF-Analyzer kan je ook metaal gemakkelijk analyseren. De grotere metaal bedrijven hebben vaak zo'n apparaat en ook de schroothandelaren.
XRF is een röntgen fluorescentie techniek waarmee je alleen de samenstelling van het oppervlak meet. XRF meet niet veel dieper dan de bovenste 20 à 100 µm. Een vergulding is maar een paar µm, dus daar kijkt hij wel doorheen, maar als het wolfraam onder een 1mm dikke laag goud zit (zoals bij die broodjes het geval is), dan heb ik mijn twijfels of dat gezien wordt. (Zoek maar eens op "goldbarren wolffram")
Je zult het baartje ultrasoon moeten onderzoeken of met een sterke magneet. Wolfraam is paramagnetisch en goud niet.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Wolfraam ring groothandel

Bericht door joep »

Wolfram/tungsten

Als het hoogprocentig wolfram is dan is het zeer moeilijk te bewerken.
Smeden is onmogelijk.
Hardsolderen kan wel, kan goed.
In vorm schuren is bijna onmogelijk.
Nee laat maar.

15 jaar geleden mee bezig geweest.
Naar metaalsnijbedrijven geweest,
Wolfram is niet te snijden met
waterjet
plasma
laser
Het probleem is de smelttemperatuur is te hoog.

Het gewicht voor het uiteindelijke sieraad?
Ik heb ooit een keer gezegd gekregen,
dat bepaal jij niet.
Dat bepaald de drager.

Joep
Plaats reactie