Vraag zilveren penningen

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
652
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 16-02-2022, 13:29
Ervaring: Overig

Vraag zilveren penningen

Bericht door 652 »

Hallo, ben nieuw op het forum. Heb een klein beetje ervaring met het maken van ringen maar ben meer bezig met staal.

Nou heb ik laatst als investering zilveren penningen gekocht. Ik had verwacht dat er op elke munt een stempel of een getal van de zuiverheid op had moeten staan, echter staat dit er maar op een paar. Wel staat op de meeste een visje, maar dit duid volgens mij niks aan.
Ook staat er op een paar ''replica'', maar voor zover ik weet heeft dit niks te maken met of ze daadwerkelijk van zilver zijn.

Nou was mijn vraag of het gebruikelijk is dat er geen stempels oid op de munten staan en of het slim is ze op echtheid te laten checken.

Alvast bedankt voor de moeite
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Vraag zilveren penningen

Bericht door Sinterklaas »

Het beste is om ze te checken.

Munten en misschien ook penningen hebben vaak andere tekens dan sieraden. Kijk maar op de zilveren guldens daar staan geen keurtekens op zo als bij sieraden. Wel staan er andere tekens op die ook iets vertellen.

Heb je een foto van de tekens op je penningen?
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Vraag zilveren penningen

Bericht door Briolet »

In Nederland geldt een keurplicht voor zilveren voorwerpen van 8 gram of zwaarder. Ik weet niet hoe zwaar je penningen zijn, maar ik gok dat een flink deel onder de 8 gram blijft en dan is het keuren vrijwillig.

Het visje is het meesterteken van een muntmeester. Ook de officiële zilveren guldens uit die tijd bevatten dat visje. Officiële betaalmiddelen zijn uitgesloten van een keurplicht. (De rijskdaalder was 15 gram en had anders onder de keurwet gevallen. De gulden zat onder de 8 gram)

De Nederlandse guldens zijn gelegeerd in een eutectische samenstelling van Zilver/koper. Dat is de verhouding waarbj het smeltpunt het laagst is. (Ca 72% zilver). Dit is een legering die je niet bij veel zilveren penningen zult aantreffen omdat je het geen zilver mag noemen. Het zit onder het wettelijk minimumgehalte voor zilver van 835/-
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Vraag zilveren penningen

Bericht door Eljas »

Deze boekjes zijn wel handig. Staan gehaltes in
20220220_082323.jpg
20220220_082251.jpg
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
652
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 16-02-2022, 13:29
Ervaring: Overig

Re: Vraag zilveren penningen

Bericht door 652 »

Hier zijn wat fotos van alle verschillende merkjes.

Het is dus ook zo dat de penningen niet standaard 925/1000 zijn?

Ik had ze van een officiele goud/zilverhandelaar dus had me er niet al te veel in verdiept. Was achteraf niet heel handig
Bijlagen
20220221_192336.jpg
20220221_192430.jpg
20220221_192437.jpg
Plaats reactie