Trouwring materialen keuze

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
bluemoon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zaterdag 28-05-2022, 11:26
Ervaring: Overig

Trouwring materialen keuze

Bericht door bluemoon »

Geachte edelsmeden, ik heb een vraag over de materiaalkeuze voor een trouwring. Mijn aanstaande en ik zijn voornemens om te trouwen en de rest van ons leven met de trouwringen set te doen. Daarom zou ik jullie om advies willen vragen welke legering en materiaal we het beste kunnen nemen.

Mijn aanstaande had haar zinnen gezet op witgoud vanwege de keur. Ik begrijp dat dit een legering is en heb ook gelezen dat dit meestal gerodeerd moet worden. Dit laagje slijt na verloop van tijd weg en dan veranderd de kleur van de ring.
Ik heb gezien dat er behalve (wit) goud ook palladium en platina ringen mogelijk zijn. Deze ringen hebben ook een witte kleur.

Het is dus belangrijk dat de ringen van een goede kwaliteit zijn zodat deze later eventueel groter of kleiner gemaakt kunnen worden. Mocht de ring beschadigd raken of een diamantje bij de ring van mijn aanstaande los raken dan moet dit ook gerepareerd kunnen worden. Verder is het natuurlijk belangrijk dat de ring comfortabel zit omdat deze altijd gedragen wordt.
Uiteraard zal elke ring slijten als die dagelijks gedragen wordt. Dat geeft een ring ook karakter. Toch willen we het liefst dat de ringen zo lang mogelijk mooi blijven en vooral ook herstelt kunnen worden indien nodig.

De legeringen waar wij uit kunnen kiezen zijn:
  • Goud 375 / 585 / 750
  • Wit-Goud 333 / 375 / 585 / 750
  • Palladium 500 / 950
  • Platina 600 / 950
Als leek lijkt platina 950 mij een mooie legering. Het is heel 'zuiver' dus gevoelsmatig moet dat een voordeel opleveren wanneer een edelsmit er aan moet klussen. Ik meende ook gelezen te hebben dat platina relatief hard is en dus minder slijt. Is dat een voordeel of juist een nadeel omdat het moeilijk te bewerken is?
Maakt het voor draagcomfort ook uit welke legering je kiest? Het ene materiaal zal wat flexibeler zijn dan het andere en wellicht ook onder invloed van temperatuur meer of minder uitzetten?

Kortom, welke legeringen raden jullie aan of juist af op basis van bovenstaande wensen?
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door Briolet »

een goede kwaliteit zijn zodat deze later eventueel groter of kleiner gemaakt kunnen worden.
In mijn optiek is een goede trouwrig van voegloos gesmeel metaal gemaakt en bevat geez zwakke plekken. Dus ook geen diamantje, want dat introduceert altijd een zwakke plek.

Zo'n trouwring kun je altijd iets oprekken of stuiken om de maat op een simpele manier te veranderen.

Wat een goede legering is, is meer een kwestie van wat je wilt betalen. En het veranderd ook in de tijd. Palladium was 10 jaar geleden een goedkoop alternatief voor witgoud. Palladium is nu zo duur dat dergelijke ringen nu uurder zijn dan witgoud.

Biij platina is het juist andersom. Dat was altijd veel duurder dan goud, maar is 600 platina is momenteel juist goedkoper dan 585 witgoud.

Bij witgoud zijn er vele toevoegingen mogelijk om het wit te krijgen. Vroeger was dat nikkel, maar dat wordt tegenwoordig niet meer gebruikt vanwege wetgeving. Het metaal palladium maakt goud ook goed wit, maar dan is de toevoeging duurder dan het goed zelf. Als er ca 15% palladium in zit, hoef je het echter niet perse te rhodineren.
Als je alleen zilver toevoegt om het wit te krijgen, blijft het een bleekgele legering.
bluemoon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zaterdag 28-05-2022, 11:26
Ervaring: Overig

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door bluemoon »

Briolet schreef: In mijn optiek is een goede trouwrig van voegloos gesmeel metaal gemaakt en bevat geez zwakke plekken.
Wat bedoel je met 'voegloos gesmeed' metaal? Ik ben een leek maar neem aan dat je daarmee niet een groef in de buitenkant van de ring bedoeld?
Bij voorkeur heeft de ring geen zwakke plekken maar ik neem aan dat dit niet te zien is als de ring helemaal is afgewerkt? Hoe kun je dat vaststellen zonder de ring te beschadigen? Met een röntgen foto?
Briolet schreef: Dus ook geen diamantje, want dat introduceert altijd een zwakke plek.
De trouwring van mijn aanstaande krijgt 5 diamantjes die in een verzonken kanaaltje en in het midden zijn geplaatst. Een concessie waarmee de ring zwakker wordt snap ik wel. Het maakt de ring wel 'af'.
Briolet schreef: Wat een goede legering is, is meer een kwestie van wat je wilt betalen.
Het verschil in kosten tussen de genoemde legeringen zijn van ondergeschikt belang. Deze trouwringen gaan hopelijk ons hele leven mee. Dan maakt een paar honderd euro niet meer uit. De ringen zijn belangrijk. Daarom ben ik meer geïnteresseerd in jullie professionele mening welk materiaal beter is om te bewerken, repareren, etc. Als een van de genoemde legeringen niet meer te bewerken of moeilijk aan te passen is dan wil ik dat uitsluiten.
Verborgen inhoud
Je moet geregistreerd en aangemeld zijn om de verborgen inhoud te kunnen zien.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door Briolet »

Eigenlijk zijn alle trouwringen die fabrieksmatig gemaakt worden, voegloos gemeed. Alleen kleinschalig gefabriceerde ringen maak je nog uit een strip metaal die je rond buigt en dan dichtsoldeerd.

Ik blijf van de oude stempel en vind dat een diamant niets in een trouwring te zoeken heeft. Het geeft een verzwakking in de ring waardoor hij niet meer te rekken of stuiken is. Als je een diamant wilt, doe je dat in een aparte ring. In veel landen is het b.v. gebruikelijk de verloving te beginnen met een diamantring met een zo groot mogelijke diamant.

Qua kwaliteit kunnen alle legeringen goed of slecht zijn. Een ring die zijn kleur dankt aan een wit buitenlaagje vind ik persoonlijk een slechte keuze omdat dit er snel zal afslijten.

Goudsmeden zijn doorgaans beter uitgerust om aan goud te werken. Voor platina of palladium heb je apart soldeer nodig wat niet elke goudsmid in huis heeft.

Platina gebaseerde legeringen scheinen iets slijtvaster te zijn, maar gelijktijdig makkelijker vervormbaar. (Op de rekstok veranderen ze heel snel van maat)

Bij 8 en 9 kt goudlegeringen zit relatief veel zilver en koper. Bij mensen waarbij zilver snel zwart wordt bij het dragen, zal ook zo'n goudlegering sneller verkleuren. Er zijn zelfs mensen waarbij 14 kt goud nog snel aanloopt.

Kortom: Als er een legering was die duidelijk beter was, zou iedereen die verkopen. Een eenduidig antwoord lijkt me hier niet te geven.
bluemoon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zaterdag 28-05-2022, 11:26
Ervaring: Overig

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door bluemoon »

Briolet schreef:Eigenlijk zijn alle trouwringen die fabrieksmatig gemaakt worden, voegloos gemeed. Alleen kleinschalig gefabriceerde ringen maak je nog uit een strip metaal die je rond buigt en dan dichtsoldeerd.
Een strip rondmaken en dichtsolderen heb ik een beeld bij. Hoe worden fabrieksmatige ringen voegloos gesmeed? Worden ze gegoten of wordt de vorm uit een massief blokje gevreesd? (dat lijkt me erg duur)
Briolet schreef: Ik blijf van de oude stempel en vind dat een diamant niets in een trouwring te zoeken heeft. Het geeft een verzwakking in de ring waardoor hij niet meer te rekken of stuiken is.
Ik vind een 'eenvoudige' traditionele trouwring zonder steen ook mooier dus dat ben ik met je eens. Mijn aanstaande vind diamantjes in de ring wel erg mooi. Ik snap dat haar ring met diamantjes dan niet meer van maat kan veranderen door de zetting.
Briolet schreef: Goudsmeden zijn doorgaans beter uitgerust om aan goud te werken. Voor platina of palladium heb je apart soldeer nodig wat niet elke goudsmid in huis heeft.

Dit vind ik wel een nadeel van Platina vergeleken met (wit) goud. Niet iedere goudsmit kan dus goed met platina werken maar platina laat zich wel bewerken dus mits men het juiste materiaal en kennis heeft? (ik begreep dat metalen zoals Titanium helemaal niet meer bewerkt kunnen worden)
Briolet schreef: Platina gebaseerde legeringen scheinen iets slijtvaster te zijn, maar gelijktijdig makkelijker vervormbaar. (Op de rekstok veranderen ze heel snel van maat)
Zou dergelijke vervorming ook op kunnen treden tijdens het dragen bij dagelijkse bezigheden? Heeft 14k of 18k goud daar ook last van?
Briolet schreef: Kortom: Als er een legering was die duidelijk beter was, zou iedereen die verkopen. Een eenduidig antwoord lijkt me hier niet te geven.
Het hangt dus af van meerdere factoren. Een genuanceerd antwoord en ik begrijp het volkomen met bovenstaande argumentatie.

Dank je wel voor je uitleg. Ik vind het zeer leerzaam en interessant!
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 395
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door Sinterklaas »

bluemoon schreef:
Briolet schreef:Eigenlijk zijn alle trouwringen die fabrieksmatig gemaakt worden, voegloos gemeed. Alleen kleinschalig gefabriceerde ringen maak je nog uit een strip metaal die je rond buigt en dan dichtsoldeerd.
Een strip rondmaken en dichtsolderen heb ik een beeld bij. Hoe worden fabrieksmatige ringen voegloos gesmeed? Worden ze gegoten of wordt de vorm uit een massief blokje gevreesd? (dat lijkt me erg duur)
Gemaakt van (naadloos) buis. De buis is gegoten. Dan vaak met CNC frees de vorm en eventuele decoratieve groeven en faceten er aan.
Briolet schreef: Ik blijf van de oude stempel en vind dat een diamant niets in een trouwring te zoeken heeft. Het geeft een verzwakking in de ring waardoor hij niet meer te rekken of stuiken is.
bluemoon schreef:Ik vind een 'eenvoudige' traditionele trouwring zonder steen ook mooier dus dat ben ik met je eens. Mijn aanstaande vind diamantjes in de ring wel erg mooi. Ik snap dat haar ring met diamantjes dan niet meer van maat kan veranderen door de zetting.
Ja kan altijd nog een stukje goud tussen de ring zetten om hem te vergroten. Dat is dagelijkse kost voor een gemiddelde goudsmid. Dus ik zie geen probleem met een ring met stenen. Mits goed gemaakt.
Briolet schreef: Goudsmeden zijn doorgaans beter uitgerust om aan goud te werken. Voor platina of palladium heb je apart soldeer nodig wat niet elke goudsmid in huis heeft.
bluemoon schreef:Dit vind ik wel een nadeel van Platina vergeleken met (wit) goud. Niet iedere goudsmit kan dus goed met platina werken maar platina laat zich wel bewerken dus mits men het juiste materiaal en kennis heeft? (ik begreep dat metalen zoals Titanium helemaal niet meer bewerkt kunnen worden)
Platina is inderdaad voor de meeste goudsmeden geen dagelijks kost. Platina is slijt vaster omdat het metaal niet zoals goud afslijt. Als je een gouden ring zou schaven langs bijv een stenen muur. Dan schraapt het goud er af. Bij platina zal het materiaal niet er afschuren maar verschuiven. Stel het je voor dat platina meer als klei of boter is. Platina is wel zachter dan goud het zal eerder sporen van dragen tonen dan goud. Maar het zal minder (af)slijten. Klinkt misschien paradoxaal maar is het niet.

Briolet schreef: Platina gebaseerde legeringen scheinen iets slijtvaster te zijn, maar gelijktijdig makkelijker vervormbaar. (Op de rekstok veranderen ze heel snel van maat)
bluemoon schreef:Zou dergelijke vervorming ook op kunnen treden tijdens het dragen bij dagelijkse bezigheden? Heeft 14k of 18k goud daar ook last van?
Zie hier boven. 14K is slijt/kras vaster dan 18K. Voor trouwringen zou ik alles onder 14K afraden. Het mag wettelijk dan ook geen goud meer heten. Lagere legeringen (8/9Kt) zijn vaak juist weer zachter dan 14K.
Briolet schreef: Kortom: Als er een legering was die duidelijk beter was, zou iedereen die verkopen. Een eenduidig antwoord lijkt me hier niet te geven.
bluemoon schreef:Het hangt dus af van meerdere factoren. Een genuanceerd antwoord en ik begrijp het volkomen met bovenstaande argumentatie.
[/quote]
bluemoon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zaterdag 28-05-2022, 11:26
Ervaring: Overig

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door bluemoon »

Sinterklaas schreef:
bluemoon schreef: Een strip rondmaken en dichtsolderen heb ik een beeld bij. Hoe worden fabrieksmatige ringen voegloos gesmeed? Worden ze gegoten of wordt de vorm uit een massief blokje gevreesd? (dat lijkt me erg duur)
Gemaakt van (naadloos) buis. De buis is gegoten. Dan vaak met CNC frees de vorm en eventuele decoratieve groeven en faceten er aan.
Achteraf zo logisch om een buis als basis te gebruiken. Ik heb ook even opgezocht hoe dergelijke buizen gemaakt worden. Fascinerend!
Sinterklaas schreef: Ja kan altijd nog een stukje goud tussen de ring zetten om hem te vergroten. Dat is dagelijkse kost voor een gemiddelde goudsmid. Dus ik zie geen probleem met een ring met stenen. Mits goed gemaakt.
Zou dit met platina of palladium ook kunnen of laat dit zich minder goed lassen of solderen?
Sinterklaas schreef: Platina is inderdaad voor de meeste goudsmeden geen dagelijks kost. Platina is slijt vaster omdat het metaal niet zoals goud afslijt. Als je een gouden ring zou schaven langs bijv een stenen muur. Dan schraapt het goud er af. Bij platina zal het materiaal niet er afschuren maar verschuiven. Stel het je voor dat platina meer als klei of boter is. Platina is wel zachter dan goud het zal eerder sporen van dragen tonen dan goud. Maar het zal minder (af)slijten. Klinkt misschien paradoxaal maar is het niet.
Het klinkt paradoxaal maar ik begrijp het wel. De materiaal eigenschappen zijn anders. Platina is zachter dan goud en verschuift meer zoals klei of boter zeg je. Betekend dit ook dat de ring eerder zijn vorm verliest? Dat de ring ovaal kan worden of zo? Is het verschuiven van het platina ook weer door een goudsmid te herstellen? Poetsen en polijsten is dan niet afdoende zeker?
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 395
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door Sinterklaas »

Platina kan je laserlassen, dat gaat prima. Je kan het,mits je geen stenen in de ring hebt, ook met een vlam lassen. Dan smelt je een dun stripje ipv dat je soldeer gebruikt. En tot slot kan je het ook solderen. Dus vergroten is te doen. Maar veel goudsmeden hebben geen of minimale ervaring met platina. Het is in Nederland niet zo populair als in sommige andere landen.

Palladium heb ik geen ervaring mee. Alleen met het gieten ervan. En afwerken, schuren en polijsten.

Over het vervormen. Ringen vervormen niet echt als je ze draagt. Goud niet en platina niet. Als je ring ovaal is geworden. Dan heb je waarschijnlijk met je vinger tussen een deur gezeten oid. Bij gewoon gebruik zal een fatsoenlijke trouwring echt niet vervormen. Daar zou ik me geen zorgen overmaken. Bovendien is dat ook weer te repareren.

Platina zal eerder draag sporen vertonen dan goud. Maar platina is wel slijtvaster. Dus zetpootjes blijven langer goed dan bij een gouden ring.

Als je diepe krassen hebt in een ring goud of platina dan zou ik dat zelf met een laser repareren. Dan zie je er niks meer van.

Je moet je niet te veel zorgen maken. Kijk maar eens naar de trouwringen van mensen uit je omgeving die al lang getrouwd zijn. Hun ringen zijn echt niet giga versleten. Behalve als je dagelijks gaat stratenmaken met je trouwring om.
Bij gewoon gebruik gaan je trouwringen een levenlang mee en daarna zijn ze nog prima. Ik heb wel eens trouwringen uit begin 1900 in mn handen gehad. En met een beetje polijsten ziet ook dat er weer uit als nieuw.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door Erika »

@bluemoon

Er zijn vele legeringen in diverse gehaltes .
Ikzelf zou sneller voor een minimaal 14 kt gaan dan een 8 of 9 kt, Wat wij in nederland niet als goud mogen verkopen, maar als goudhoudend. Dit omdat er minder dan 50% goud inzit .... de 500pd of 600 pd m zilver zijn ook mooie witte ringen en ook weer betaalbaarder dan witgoud waarschijnijk, goud is erg duur
Vroeger was dat anders ja

Ik zie in je lijstje nog niet de 19 kt ultra witgoud versie
Deze is zo wit dit behoeft geen rhodineer laagje, is een nieuwere legering , zit wel wat nikkel in maar in speicaal procede gemaakt en volgens de europese richtlijnen van afgifte nikkel

Voor wat je wilt met de ring : vergroten verkleinen tzt kan met al deze metalen en die van haar zal , ivm de steentje toch al moeilijker op de stuik/rekker kunnen dus moet er aan gesoldeerd worden. Hetgeen voor een goudsmid geen probleem is
Zeker niet als het diamantjes zijn, deze kunnen gewoon in het vuur


Waar ik je op wil wijzen als goudsmid : kijk niet alleen maar naar de metaal soorten, deze zijn allemaal goed te doen. Maar ga niet te dun .
Neem in ieder geval minimaal 1,4 mm dikte, liefst naadloos , maar een naadje doet echt niet af aan ,
Ik krijg hier ringen binnen die al 40 jaar of langer op een vinger zitten en waar mensen niet eens van wisten dat er een naadje in zat Dat zeg ik ze omdat ik di altijd eerst zoek voor je verder gaat werken


Ringen zullen wel wat slijten met dagelijks dragen,, maar ook steentjes in een ring zetten moet er wel wat vlees opzitten. Ik heb nu een ring van 1 mm dik en daar wil de klant (juwelier) steentjes in die al 1,3 /1.4 mm hoog zijn . Nu moet ik er ringetjes onder solderen, wat ik liever niet had gedaan wantniet mooi ..
Beknibbel eerder op de breedte van de ring als het budget het niet toelaat, dan op de dikte
En zo ook voor de diamantjes, kun je kiezen voor de top top kwaliteit maar ook middenweg of de vol insluistsels zittende 1e pique, of toch de man made diamant
of dan toch voor witte saffier ofof



naadloos kan trouwens buis zijn maar ook op een andere manier, wat veelal ook wordt gedaan. Dan wordt er een rondel (cirkel) uitgekapt, en daar dan ook een gat in, kriij je een o ring en deze wordt dan weer omgezet van plat naar opstaand en zo heb je naadlose ring
En je kan ook nog vanuit een stuk staf, inboren zagen en dan het midden open wrikken en netjes vijlen (wordt veel bij mokume gedaan )
Natuurlijk hebben we ook nog het gieten, dus wasmodel maken en laten afgieten , ook dat is optie
Naast gewoon stripje rondzetten, wat best kan ook hoor :)



maar Maak eens een afspraak bij een edelsmid, je bent van harte welkom in Katwijk aan zee bij mij, voor wat meer informati?



Is het budget voor 1 of 2 ringen ?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door Briolet »

Erika schreef:naadloos kan trouwens buis zijn maar ook op een andere manier, wat veelal ook wordt gedaan. Dan wordt er een rondel (cirkel) uitgekapt, en daar dan ook een gat in, kriij je een o ring en deze wordt dan weer omgezet van plat naar opstaand en zo heb je naadlose ring…
Je laat dingen weg waardoor het niet duidelijk is voor een leek. Je wast eerst een plaat. Vervolgens kap je hier patte ringetjes uit. Het midden druk je vervolgens omhoog waardoor de het vlak van de rig 90 grd draait en de uiteindelijk vorm ontstaat.
Volgens mij is dit de methode tde tot 20 à 30 jaar geleden altijd gebruikt werd. De techniek via draadloze buis is meer van de latere tijd.

Van een trouwringfabrikant heb ik begrepen dat hun diamant snijbijteltjes bij platina een paar keer sneller slijten dan bij goud. Sterk bewerkte rigen wilden ze daarom niet in platina maken. Wat dat betreft is platina een tegenstrijdig materiaal. Je buigt en vervormt het gemakkelijker, maar toch is het slijtvaster.
Erika schreef:de 500pd of 600 pd m zilver zijn ook mooie witte ringen en ook weer betaalbaarder dan witgoud waarschijnijk, goud is erg duur
10 jaar geleden was 500 pd (en ook 950 pd) een goedkoop alternatief voor witgoud. Sindsdien is palladium wel 10x duurder geworden en is nu zo'n 20% duurder dan gpud. 500 pd zal nu net zo duur zijn als 585 goud. Palladium zelf is duurder, maar het metaal is duidelijk lichter in gewicht dan goud zodat een ring minder grammen weegt.
bluemoon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zaterdag 28-05-2022, 11:26
Ervaring: Overig

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door bluemoon »

Erika schreef: Ik zie in je lijstje nog niet de 19 kt ultra witgoud versie
Deze is zo wit dit behoeft geen rhodineer laagje, is een nieuwere legering , zit wel wat nikkel in maar in speicaal procede gemaakt en volgens de europese richtlijnen van afgifte nikkel
Deze variant kende ik niet. Het heeft zeker interessante eigenschappen. Gek dat ik dit in mijn zoektocht nog nergens tegen kwam.
Erika schreef: Waar ik je op wil wijzen als goudsmid : kijk niet alleen maar naar de metaal soorten, deze zijn allemaal goed te doen. Maar ga niet te dun .
Neem in ieder geval minimaal 1,4 mm dikte, liefst naadloos , maar een naadje doet echt niet af aan ,
Ik krijg hier ringen binnen die al 40 jaar of langer op een vinger zitten en waar mensen niet eens van wisten dat er een naadje in zat Dat zeg ik ze omdat ik di altijd eerst zoek voor je verder gaat werken
Bedankt voor deze tip! De dikte van een ring is een karakteristiek waarvan ik mij niet realiseerde dat die zo belangrijk was. Achteraf ook weer heel logisch. Als er te weinig materiaal is wordt het geheel erg fragiel om te bewerken.
Erika schreef: Ringen zullen wel wat slijten met dagelijks dragen,, maar ook steentjes in een ring zetten moet er wel wat vlees opzitten. Ik heb nu een ring van 1 mm dik en daar wil de klant (juwelier) steentjes in die al 1,3 /1.4 mm hoog zijn . Nu moet ik er ringetjes onder solderen, wat ik liever niet had gedaan wantniet mooi ..
Dat vind ik ook niet mooi. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Erika schreef: Beknibbel eerder op de breedte van de ring als het budget het niet toelaat, dan op de dikte
En zo ook voor de diamantjes, kun je kiezen voor de top top kwaliteit maar ook middenweg of de vol insluistsels zittende 1e pique, of toch de man made diamant
of dan toch voor witte saffier ofof
Met het gestelde budget moet een 3,5mm ring van 14kt (wit)-goud of palladium en vijf internal flawless diamantjes voor de damesring mogelijk zijn.
Erika schreef: naadloos kan trouwens buis zijn maar ook op een andere manier, wat veelal ook wordt gedaan. Dan wordt er een rondel (cirkel) uitgekapt, en daar dan ook een gat in, kriij je een o ring en deze wordt dan weer omgezet van plat naar opstaand en zo heb je naadlose ring
En je kan ook nog vanuit een stuk staf, inboren zagen en dan het midden open wrikken en netjes vijlen (wordt veel bij mokume gedaan )
Natuurlijk hebben we ook nog het gieten, dus wasmodel maken en laten afgieten , ook dat is optie
Naast gewoon stripje rondzetten, wat best kan ook hoor :)
Weer een nieuwe techniek ontdekt. Wat hebben goudsmeden toch een ontzettend fascinerend beroep!
Erika schreef: Is het budget voor 1 of 2 ringen ?
Het budget is voor 2 ringen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door Briolet »

bluemoon schreef:…Deze trouwringen gaan hopelijk ons hele leven mee.
Ik ben meer pessimistisch omdat je een railzetting wilt gebruiken. In mijn ervaring gaan dergelijke zettingen geen leven mee bij een dagelijks gedragen ring. Binnen de 25 jaar zullen de stenen los gaan zitten omdat de stenen bij een rail slechts op twee punten vast zitten. Elke keer als je de steentjes hard tegen iets stoot, krijgt de zetting een tik en wrikt het steentje.

Er bestaat wel een variant van de railzetting waarbij de rail minder diep ingefreesd wordt en onderin de rail kleine gaatjes geboord worden waar de onderkant van de steen op kan rusten. Dit is dan een 3e steunpunt bij het zetten die het kantellen moet voorkomen. Dit lijkt me een stabielere zetting, maar ik heb nog geen oude ringen gezien met zo'n zetting zodat ik niet kan staven met ervaring dat dit daadwerkelijk stabieler is.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door Erika »

Briolet schreef:
Erika schreef:naadloos kan trouwens buis zijn maar ook op een andere manier, wat veelal ook wordt gedaan. Dan wordt er een rondel (cirkel) uitgekapt, en daar dan ook een gat in, kriij je een o ring en deze wordt dan weer omgezet van plat naar opstaand en zo heb je naadlose ring…
Je laat dingen weg waardoor het niet duidelijk is voor een leek. Je wast eerst een plaat. Vervolgens kap je hier patte ringetjes uit. Het midden druk je vervolgens omhoog waardoor de het vlak van de rig 90 grd draait en de uiteindelijk vorm ontstaat.
Volgens mij is dit de methode tde tot 20 à 30 jaar geleden altijd gebruikt werd. De techniek via draadloze buis is meer van de latere tijd.

Van een trouwringfabrikant heb ik begrepen dat hun diamant snijbijteltjes bij platina een paar keer sneller slijten dan bij goud. Sterk bewerkte rigen wilden ze daarom niet in platina maken. Wat dat betreft is platina een tegenstrijdig materiaal. Je buigt en vervormt het gemakkelijker, maar toch is het slijtvaster.
Volgens mij zeg je exact hetzelfde at ik zeg alleen uitgebreider,
nog beter kijk : met plaatje
Afbeelding
Afbeelding
Van aller spanninga 21 april Dus deze fabrikant laat op zijn socials nog altijd deze werkwijze zien :)
VAndaar dat ik het benoemde ook als fabrikage optie.


maar dat zal voor blue moon om het even zijn hoe zijn ringen in de fabriek worden gemaakt :)
Belangrijkste was materiaal en duurzaamheid , ringen voor een leven
En ik denk dat we allemaal wel vinden dat een ring van 1,5 mm net even 'beter' is dan die van 1 mm dik
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door Erika »

Afbeelding
Vergeet deze, dit maakt het helemaal beelddenkend duidelijk Met dan aan de Nederlandse Fabrikant AS (Alles Spanninga)
Hier de rondellen met uitgekapt centrum, Deze worden omgezet, haas met een speciale pers

Afbeelding
Zoals hier
Afbeelding
En dan is dit een omgezette ring welke nog op de draaibank wordt afgedraaid als ik op facebook of insta kijk


mooie van ons vak is zoveel facetten en zoveel wegen die we kunnen gaan voor een zelfde resultaat en iedere weg heeft voor en nadelen .
Ik denk dat ze in de fabrieken ook de diverse fabrikage manieren inzetten, ligt aan het model
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
bluemoon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zaterdag 28-05-2022, 11:26
Ervaring: Overig

Re: Trouwring materialen keuze

Bericht door bluemoon »

Briolet schreef:
bluemoon schreef:…Deze trouwringen gaan hopelijk ons hele leven mee.
Ik ben meer pessimistisch omdat je een railzetting wilt gebruiken. In mijn ervaring gaan dergelijke zettingen geen leven mee bij een dagelijks gedragen ring. Binnen de 25 jaar zullen de stenen los gaan zitten omdat de stenen bij een rail slechts op twee punten vast zitten. Elke keer als je de steentjes hard tegen iets stoot, krijgt de zetting een tik en wrikt het steentje.
Stel dat er een steentje lost komt te zitten is het dan door een goudsmit te herstellen?
Kan preventief onderhoud (door een goudsmit) ook voorkomen dat een diamantje in de kanaalsetting los komt te zitten?
Plaats reactie