Vaststellen van een legering

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
bluemoon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zaterdag 28-05-2022, 11:26
Ervaring: Overig

Vaststellen van een legering

Bericht door bluemoon »

Hoe kan worden vastgesteld uit wat voor materialen een sieraad bestaat? Is het mogelijk om de zuiverheid van een legering vast te stellen zonder het sieraad te beschadigen?

Ik heb al jaren een zegelring in mijn bezit uit een erfenis waarvan ik niet precies weet uit welk materiaal het bestaat. Ik verwacht dat het materiaal niet heel kostbaar is maar ik ben wel nieuwsgierig. Het heeft voor mij zeker emotionele waarde. Ik vroeg mij af of ik de zegelring op maat kon laten maken of dat ik het beter achterwege kan laten, omdat het eigenlijk een prul is. :schaam:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Vaststellen van een legering

Bericht door Briolet »

De stndaard test is toetswater. Dit geeft wel een kleine beschadeging aan het sierrad omdat je een hoekje moet aanvijlen. b.v. om te schecken of het oppervlak alleen goud is (verguld) of dt ook de massa goud is.

Voor zilver kun je toetswater op het voorwerp aanbrengen Dat geeft alleen een vlek die je weer weg unt poetsen.
bluemoon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zaterdag 28-05-2022, 11:26
Ervaring: Overig

Re: Vaststellen van een legering

Bericht door bluemoon »

Bedankt voor je antwoord Briolet.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Vaststellen van een legering

Bericht door Sinterklaas »

XRF is een methode om de legering van metalen vast te stellen zonder beschadigen. Dus zoek iemand met zo'n apparaat. Ik geloof dat Klumpers (https://klumpers.nl/) zo'n apparaat heeft.
bluemoon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zaterdag 28-05-2022, 11:26
Ervaring: Overig

Re: Vaststellen van een legering

Bericht door bluemoon »

Bedankt Sinterklaas! b:D

Met een XRF apparaat is het mogelijk om non-destructief de samenstelling van een metaal legering vast te stellen. Ik ga op zoek naar een goud-wisselkantoor of ander bedrijf in de buurt waar ze een XRF apparaat hebben.
Plaats reactie