Roodgoud

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Ilke05
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: dinsdag 25-06-2019, 15:22
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Roodgoud

Bericht door Ilke05 »

Ik ga voor het eerst met roodgoud werken :| 18k ring.
Heb hier al veel over gelezen aangezien het niet goed soldeert.
Hoe solderen jullie dit?
- Met 18k rose soldeer?
- Met ander vloeimiddel?

Bovendien zoek ik nog fournituren in 18k voor bijpassende oorbellen.(oorbellen, slotje,...) Ik kan ergens iets vinden! BM, Herens, Drijfhout.

Iemand een gouden tip? :thx:
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Roodgoud

Bericht door Sinterklaas »

Voor het solderen kan je gewoon blanka gebruiken. Ook als vloeimiddel.
De moeilijkheid van het rood of rose goud zit in 2 dingen.

Het rood/rose goud oxideert heel snel. Dan word het zwart. Als dat gebeurd tijdens het verwarmen wil het soldeer daar niet meer vloeien.
Dus goed voldoende vloeimiddel gebruiken en niet te langzaam werken. Anders gewoon even afkoken in het zuur en dan weer opnieuw.

De 2e moeilijkheid is vooral bij hardsoldeer, middel en zacht niet zo zeer. Dat is dat het de je sieraad rood gloeit bij het laten vloeien van je hardsoldeer.
Je zit dan vaak dicht bij het smeltpunt van het goud. Dus goed opletten.

Ook heb ik zelf soms dat het soldeer wel al in de naad is gelopen maar dat het pioentje nog boven op de naad ligt. Dus goed kijken of je het in de naad ziet lopen.
En niet kijken of je het pioentje ziet verdwijnen. Ja kan dan al stoppen met verhitten. Want je soldering is dan al klaar.

Eigenlijk is het niet heel moeilijk. Het is vervelend als de oxide je soldeer belemmerd. Dan moet je afkoken. En het is normaal dat je sieraad rood gloeit bij het solderen.
Dat betekent nog niet dat het goud gaat smelten. Maar wel opletten.

Gewoon vaak doen. Dan merk je vanzelf de verschillen.
Plaats reactie