Wat doen met zilvernitraat?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Voa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vrijdag 10-02-2023, 13:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Wat doen met zilvernitraat?

Bericht door Voa »

Goedemiddag beste mensen,

Bij het opruimen van het schuurtje van onze opa zijn we een grote pot zilvernitraat tegengekomen, gewicht ongeveer 3,5 kg. Als ik er even een snelle berekening op loslaat dan kom ik op ruim 2,2 kg zilver wat hierin zit, dus zeker de moeite waard om hier iets mee te doen. b:D

Weten jullie een goede oplossing om hier vanaf te komen?
  • Is het bijvoorbeeld makkelijk om het om te zetten naar echt zilver en dan om te smelten naar een baar bijvoorbeeld?
  • Zijn er plekken waar dit zo wordt opgekocht?
  • Kan één van de forumleden hier wellicht iets mee?

Hoor graag jullie ideeën. :thx:

Mvg
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 657
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat doen met zilvernitraat?

Bericht door Herman »

Hay Voa , een flinke hoeveelheid , vraag wil je zelf verder gaan met zilver verwerken .
zo ja dan zou ik zou ik voorstellen maak van dit zilvernitraat zuiver zilver . daar is een duidelijk hoe te handelen YouTube filmpje van https://www.youtube.com/watch?v=xM-YsiFnJ1I
Zo nee dan zou ik het als Zilvernitraat verkopen aan een bv. galvaniseer bedrijf of een handel in edelmetalen , de prijs wordt bepaald door de zuiverheid .
Succes
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wat doen met zilvernitraat?

Bericht door Erika »

Je zou Elephant kunnen vragen of de WHES ,alleen weet ik niet of zij innemen van particulieren ,
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Wat doen met zilvernitraat?

Bericht door Briolet »

Ik denk dat dit het meest oplevert als je het in de huidige vorm kunt verkopen aan iemand die veel verzilvert.

Ook middelbare scholen gebruiken het in hun scheikunde les voor het maken van een zilverspiegel. (alleen dat zal niet meer dan een paar gram per jaar zijn)
Voa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vrijdag 10-02-2023, 13:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Wat doen met zilvernitraat?

Bericht door Voa »

Erika schreef:Je zou Elephant kunnen vragen of de WHES ,alleen weet ik niet of zij innemen van particulieren ,
Ik heb even gekeken en zie dat de WHES in ieder geval niet inneemt van particulieren. Zal voor Elephant niet anders zijn vermoed ik.
Voa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vrijdag 10-02-2023, 13:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Wat doen met zilvernitraat?

Bericht door Voa »

Herman schreef:Hay Voa , een flinke hoeveelheid , vraag wil je zelf verder gaan met zilver verwerken .
zo ja dan zou ik zou ik voorstellen maak van dit zilvernitraat zuiver zilver . daar is een duidelijk hoe te handelen YouTube filmpje van https://www.youtube.com/watch?v=xM-YsiFnJ1I
Zo nee dan zou ik het als Zilvernitraat verkopen aan een bv. galvaniseer bedrijf of een handel in edelmetalen , de prijs wordt bepaald door de zuiverheid .
Succes
Groeten herman
Nee, zelf met zilver gaan werken is niet het plan, dus verkopen in de huidige vorm zou wel de voorkeur hebben. Als er hier bijvoorbeeld iemand is die dat kan en wil omzetten naar echt zilver dan zou dat mooi zijn, anders inderdaad op zoek naar een opkoper. Zal eens informeren bij het soort bedrijven dat je noemt om te zien of ze interesse hebben.
Voa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vrijdag 10-02-2023, 13:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Wat doen met zilvernitraat?

Bericht door Voa »

Briolet schreef:Ik denk dat dit het meest oplevert als je het in de huidige vorm kunt verkopen aan iemand die veel verzilvert.

Ook middelbare scholen gebruiken het in hun scheikunde les voor het maken van een zilverspiegel. (alleen dat zal niet meer dan een paar gram per jaar zijn)
Ja ik zat hier dus ook al even naar te kijken maar ik lees online dat bij grotere verzilverbedrijven vooral zuiver zilver wordt gebruikt voor het galvanisch verzilveren. En ja middelbare scholen is een optie inderdaad maar aangezien zij vast zelf al een voorraad hebben en niet veel gebruiken ben ik bang dat ik daarvoor alle scholen in Nederland af zal moeten gaan 00O

Misschien eens kijken bij de grotere spiegelbedrijven of er interesse is. Hmmm
Plaats reactie