Barnsteen in ring

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

Hoi Herman ,
Heb het filmpje gezien maar is weer met grotere stenen die vastzitten op een stokje (?) .. ik heb mini frutsels.
Moet ik cerium oxcide kopen ? Of is ander polijst vet ook goed op een zeem ?
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

Anders moet ik toch eerst de ring maken en de steentjes ertussen en dan voorzichtig polijsten .
Maar de steentjes doe je ertussen met … de hars en die word zo te zien lelijk als je schuurt en polijst..
Blijf een beetje in een cirkel ⭕️ ronddraaien :bloos:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Herman »

Hay Ellyken
Die stenen van jou zie jij als kleine steentjes ,maar een horloge maker ziet dat als grootte stenen , om hier iets mee te kunnen doen moet je de stenen altijd op een houder plakken ;
vanuit deze positie kun je gaan zagen /slijpen en polijsten , je hebt geen andere keus .
Ik heb ooit in Duitsland bedrijven bezocht waar beroepsmatig edelstenen werden bewerkt in alle maten en vormen , daar waren dames die niets anders deden dan continu steentjes op stokjes plakken , grootte steentjes op grootte stokjes
kleine steentjes op kleine stokjes en heel kleine steentjes op heel kleine stokjes , continu en vervolgens werden die stenen stap voor stap bewerkt tot dat ze de hoogst haalbare glans hadden ; en zo gaat dat al honderden jaren lang en daar valt
niets aan te veranderen voor een klein verbruiker , althans dat denk ik .
Dat je blijft rond draaien , dat is jammer , maar je moet je wel realiseren dat je te maken hebt met een reeks van verschillende technieken , zilveren ring maken , Baarnsteen verwerken , kunststof lijmen ; allemaal verschillende soorten
kennis die wel paraat moet zijn om tot een goed eindproduct te komen en die kennis verzamelen dat kost heel veel tijd .
Succes .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

Je hebt helemaal gelijk .. de ring zelf is geen punt.
Ik ga mij deze week toeleggen op de steentjes..
baby steps …
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Sinterklaas »

Als je de hars goed wil polijsten. Moetje zorgen dat het iets bol staat. Dan kan je het beter polijsten. Als het hol is is het lastiger. Vlak is ook lastig. Het beste is het iets bol te laten ook na het schuren en polijsten.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Herman »

In de jaren 50 stond ik aan de wieg van de ontwikkeling van kunst harsen , er werden toen 3 verschillende soorten giet bare harsen ontwikkeld nl , Polyesterhars , Epoxyhars en Methacrelaathars . de verwerking van deze 3 harsen was in principe het zelfde , je moest een passende harder aan de hars toevoegen goed mengen en dan relatief snel verwerken ,
De verwerkings tijds duur , werd de Potlijf genoemd , pas na 24 uur was de uitharding compleet , Methacrelaat hars wordt hoofdzakelijk gebruikt voor met verkrijgen van Plexiglas , is goedkoop en gemakkelijk te verwerken ;
Polyesterhars heeft of had het nadeel dat het oppervlak ook na het door harden plakkerig was , om het goed te kunnen verwerken zoals polijsten moest de toplaag met aceton verwijderd worden , de hars was goedkoop maar niet erg sterk in gebruik als glasvezel composiet in de scheepsbouw .
Epoxy hars , was duur ,erg sterk zeker in combinatie met glasvezel of carbon , het geeft een goed door gehard oppervlak dat goed is af te werken bv. door te schuren en te polijsten maar Epoxyhars is zeer ongezond voor mens en dier .
Door zijn hoogwaardige eigenschappen wordt deze kunsthars gebruikt in grote hoeveelheden gebruikt bij de fabricage van windmolen wieken met een levensduur van 25 jaar .
Er zal in die 70 jaar best wel veel veranderd zijn , maar het verwerken van deze uitgeharde kunst harsen zal geen enkel probleem opleveren .
download/file.php?mode=view&id=3387
Deze rozen zijn toen door mij ingegoten in Polyesterhars .
Gr herman
Bijlagen
IMG_2711 col2 kl .jpg
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

Mooi Herman **)
Ik had bij mijn proefstukken in dat bolletje het idee dat de hars wat bruin werd na het schuren of lijkt dat maar zo ?
Als ik de ring vul met barnsteen en hars en wat goud poeder dan moet het wel doorzichtig blijven en niet bruin worden ..
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Herman »

Je verkrijgt pas een idee dat de kunsthars transparant is als het oppervlak hoog glanzend is gepolijst ,zolang dat NIET het geval is krijg je reflecties te zien van kleuren die in de hars aanwezig zijn , dus een bruin/geel achtige kleur .
waarom doe je er goud poeder bij en weet je wel zeker dat dit geen goudkleurig poeder is dat wat kan oplossen in de kunsthars en zo doende de hars kleur doet veranderen .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

Denk dat je gelijk hebt.Doe de poeder als opvulling ertussen als de stenen niet aansluiten . Bij lapis/turkoois deed ik zilver schaafsel ..
Misschien niets doen erbij in dit geval.
Heb ook nog wat barnsteen dat glanst en doorzichtig is maar weet niet of het echt is .
7A1AE34B-FAA9-4157-A5E9-3EF14C27F67F.jpeg
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Barnsteen in ring

Bericht door @tjuh »

je kan een heeeeel klein beetje blauw pigment (een cocktailprikker dippen in pigment en een beetje afvegen,dus geen druppel aan laten hangen) door de hars mengen om de vergeling over tijd te remmen. Uiteindelijk zal het altijd vergelen.

Wat je ook zou kunnen doen (test even met je cupje)is dus alle polijststappen doorlopen, en zodra de barnsteen hoogglanst en de epoxy wellicht nog dof is om dan een toplaagje epoxy aan te brengen, dit zorgt meestal weer voor een hoogglans.

Zou je niet een fotorolletje container kunnen vullen met cerium oxide een paar kogeltjes en barnsteen (nmoet wel bewegingsruimte zijn) en die laten draaien in de polijsttrommel?
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

Hoi, dat laatste met dat kokertje lijkt mij wel wat om te proberen maar moet ik wel dat spul hebben .
Even googlen waar ik dat kan kopen
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Herman »

hay Ellyken
Dat spul ofwel Cerium-oxyde van 2 um dat kun je van mij krijgen , mail me op prive als je het ergens naar toe gestuurd wilt hebben of je komt het halen in Eindhoven . .
De steentjes die je hebt laten zien zijn echt van Barnsteen en van een goede kwaliteit , je kunt daar wel iets mee aanvangen .
Deze kleine steentjes namaken van een kunsthars is natuurlijk onzinnig , veel interessanter is om van deze kleintjes 1 grote barnsteen te maken , dat moet mogelijk zijn we hebben hier te maken met een natuurlijke hars .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Marja »

Als je het leuk vindt om te leren stenen slijpen (of dat eens een keer te proberen) kun je in Midden Nederland terecht bij de LVMN (lvmn.nl) en elders in het land bij de NLC of bij een andere regionale lapidaristenverenigingen.
Steentje van jouw formaat barnsteen kitten wij vaak op een spijker met kleine kop om te bewerken. Dat is wat steviger dan een dun houten stokje.

Marja
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Cees »

Hoi barnsteen is heel makkelijk te schuren met een schuurlatje met heel fijn schuurpapier, daarna handen wassen, steen wassen en polijsten met een latje waar leer op gelijmd zit en wat aluminium oxide met water op is aangebracht. In plaats van aluminium oxide kan je ook ander polijstpoeder gebruiken zoals cerumoxide ....

Het belangrijkste bij barnsteen is dat het niet warm mag worden dus gewoon lekker alles op de hand doen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

b:D Ik heb cerium oxide polder gehad van Herman en ga dit gebruiken. Heb latje met zeem erom …
En even schoonmaken in het tril apparaat.
Schuren lukt ook vast wel .. hoop huiswerk haha :-)
Plaats reactie