Parel

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
L-STUDIO
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 15-01-2022, 22:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Parel

Bericht door L-STUDIO »

Goedemiddag,

Ik ben Liselotte, 34 jaar en ben 3 jaar geleden begonnen met een parttime opleiding tot goudsmid.

Onlangs zag ik, dat mensen kleine bolletjes goud/zilber zilver op een parel hadden ‘geplakt’. Weet iemand hoe ik dit het beste kan bevestigen?

Met twee componenten lijm of UV lijm blijft het niet zitten.

Bedankt!

Liselotte
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Parel

Bericht door Herman »

Hay Liselotte
Hierbij een foto van een zilveren sieraad waar 3 parels zijn opgeplakt , dit werkstukje heb ik 8 jaar geleden gemaakt en is vrij veel gedragen .
De parels hebben een klein gaatje gekregen en zijn gezet op een klein zilveren pinnetje , met 2 componenten lijm zijn ze vervolgens geplakt .
Ik heb wel het oppervlak van de parels ter plaatse van de verlijming een beetje opgeschuurd .
Parels bestaan uit Calciumcarbonaat met een kristal structuur van Argoniet , als dit materiaal droog en vet vrij is dan moet het plakken met 2 componenten lijm .
Maar ook de 2 andere kristal structuren van calciumcarbonaat , Vateriet en Calciet zijn te verlijmen
Het woord Calciet valt hier en dat is en de wereld van de stenen meer bekend , hiermee wil ik zeggen dat alle mineraal achtige materialen zolang ze basische reageren ( dat zijn de meeste ) te plakken zijn met 2 componenten lijm .
IMG  0015 cor kl 1.jpg
succes
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
L-STUDIO
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 15-01-2022, 22:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Parel

Bericht door L-STUDIO »

Hi Herman,

Bedankt voor je reactie! Dan ga ik de parels en de gouden en zilveren bolletjes eerst nog even goed vet vrij maken en licht opschuren.
Bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Liselotte
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Parel

Bericht door Evert J@n »

Wellicht zijn het parels die helemaal zijn doorboord, en waar het gouden of zilveren bolletje niet aan de parel maar aan het staafje dat er doorheen zit gesoldeerd is. Kijk dus eens goed op je voorbeeld hoe die parel zelf vast zit.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Parel

Bericht door @tjuh »

of een "staartje" aan het bolletje houden zodat er meer materiaal is om vast te plakken in de parel...
Plaats reactie