Kun je een parel oplossen????

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Kun je een parel oplossen????

Bericht door sandra »

Zojuist belt mij een klant met de vraag of parels op te lossen zijn? En dan nog iets specifieker, is een parel op te lossen in rode wijn, wijnazijn of gewone azijn???

Om eerlijk te zijn, ik moest nogal lachen, maar het is een bloedserieuze vraag, dus voor de zekerheid stel ik 'm ook hier. Ik heb er nooit over nagedacht, want wie wil nou een parel oplossen, maar is het mogelijk?
Mijn klant stelt deze vraag naar aanleiding van een legende over Cleopatra. Het verhaal gaat, dat om een weddenschap te winnen, zij haar peperdure parel, onderdeel van een oorsieraad, oplost in een van bovengenoemde vloeistoffen. Zij zou namelijk het duurste banket aan laten rukken wat haar tegenspeler ooit gezien zou hebben, de opgeloste parel dus.
Mijn klant gaat een lezing of voordracht oid geven in het Frans Hals museum voor een sjiek gezelschap, daar hangt een schilderij met deze voorstelling erop en hij wil het schilderij ter sprake brengen. En hij wil dus weten of deze legende op waarheid berust, wellicht met een ander soort vloeistof of dat het gewoon de grootste onzin is.
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

parel

Bericht door hellen »

Het verhaal gaat dat dat in cider gedaan was (is dat wijnazijn?)
Maar of het waar is weet ik niet.


Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Als er nog voldoende tijd is voordat de lezing plaatsvindt zou ik het gewoon even uitproberen met een afgekeurde parel :idea:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

In ons werk moeten we moeite doen de parel n?et op te lossen.
Ze worden overal door aangevreten.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op donderdag 26-03-2009, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

* Willem, had ik ook al bedacht, maar ik heb en geen rode wijn, en geen wijnazijn ?n geen gewone azijn in huis, dus toen hield het al snel op.

* Ruud, dank je wel. We hadden zelf ook al bedacht dat het wellicht zou kunnen, maar dat het dan wel een poosje zou duren voordat het opgelost zou zijn. En in de tijd van Cleopatra ga ik er gemakshalve vanuit dat ze over een 'echte' parel beschikte. :wink:

* En Hellen, over hoe het verhaal precies is, dat mag mijn klant lekker helemaal zelf uitvogelen. Wellicht dat Rob het verhaal nog eens compleet in zijn topic kan/wil plaatsen. Dus Rob, bij deze de vraag!
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Proefondervindelijk, gister een kleine cultuve parel in schoonmaakazijn gestopt.
(de parel was gevallen en toen heb ik er op gestaan...beschadigd)

Vandaag gekeken en de hele buitenlaag was soort doorzichtig en toen ik m met mn pincet pakte had ik alleen de kern nog..

Dus wat ruud zegt als het een natuurlijke parel is, zonder grote kern en zo is het zeer zeker op te lossen in azijn en Cleo zoals je zegt zal wel echte parel hebben gehad


Maar las ergens het verhaal dat ze de parel boven een glas wijn verpulverde en het opdronk....zo kan het ook poeder maken en dan doorroeren
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

H? Erika, leuk dat je het uitgeprobeerd hebt en dat dan de boel ook nog oplost. Ik zal het allemaal doorgeven aan mijn klant, is die ook weer een stukje wijzer.
groetjes Sandra.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 655
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Ik meende mij te herrineren dat parels bestaan uit CaCo3
calcium carbonaat, deze stof is relatief gemakkelijk optelossen
in een zuur .
In azijnzuur zal het zeker ook gebeuren en in een zurewijn
kan ik me goed voorstellen dat de buitenkant wordt aangevreten
en verkleuren
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

tast warm sodawater parels aan?

Bericht door Constance Geeve »

Ik ben bezig met een ontwerp met zilver en parels. Omdat het zilver niet te demonteren is van de ketting, vraag ik me af hoe goed het zilver nog te reinigen is als er aanslag op zit. Kan ik de hele ketting in warm sodawater leggen met een reinigingsplaat of stuk zilverpapier erin, of tast dat de parels aan? Als het de parels aantast hoor ik graag of jullie andere idee?n hebben voor het schoonmaken.

Constance
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 655
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

De vraag doet zich voor , enig idee wat die verontreiniging kan zijn ,nekvet of rouge of anders .
Parels ofwel CaCO3 is in water zeer ligt basis in een zeer zacht zeepsopje moet tedoen zijn . Voor Nekvet met rouge gebruik ik thinner maar het effect op parels (verkleuring ) weet ik niet is te proberen .
Het zal wat zoeken zijn naar een oplossing .
Groeten herman
Bij het overlezen van je vraag ,zie ik dat je pas met een ontwerp bezich bent, persoonlijk zou ik dan altijd kiezen voor een ontwerpdat demontabel is . om toekomstige problemen te voorkomen .
groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie