Bloedkoraal/koraal

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Nanou schreef:Nochtans heb ik net bij Bijou Moderne 'bloedkoraal' gekocht, en een dure prijs betaald :-(
Ik heb gehoord dat als je koraal in azijn legt en het lost op, dat het dan echte koraal is aangezien het kalk is. Nog niet uitgeprobeerd...
Lijkt me geen erg aan te bevelen experiment.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Kalk lost inderdaad op in azijn en dan kan je zeggen ik had bloedkoraal!

Ik heb even de boeken hier geraadpleegd op bloedkoraal, in sommige boeken wordt alleen verteld hoe het ontstaat en verder niet dus weinig informatie.
In een boek vond ik de volgende cijfertjes hardheid 3 tot 4,5 soortelijk gewicht 2,6 tot 2,7
glans is mat welke door polijsten aanzienlijk verhoogd kan worden
breuk splinterig

Kortom bovenstaande geeft maar heel weinig aanknopingspunten, dit komt mede, omdat niet elk koraal exact dezelfde samenstelling heeft, dit is afhankelijk van de mineralen die er in het water bij het ontstaan aanwezig zijn en door de poliepen gebruikt worden voor de vorming van het "'skelet".

Voor de herkenning kan ik niet veel anders zeggen dan dat mijn voorgangers hier al gedaan hebben.

Voor plastic imitaties zou ik zeggen stevig over een wollen lap wrijven en kijken of ze statisch zijn, aantrekken van kleine snippertjes papier, het gevoel kan ook een goede indicator zijn voor dit soort immitaties.
Alleen als het steentje erg klein is is dit ook heel lastig.
Bij gerenormeerde firma's gewoon vragen wat het is wat je koopt, deze willen vaak toch geen reputatie schade oplopen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Ik heb wel van een slijper gehoord dat hij zo'n steen tegen het voorhoofd houdt om te zien of hij echt is. Koraal voelt net iets warmer aan dan veel imitaties. (Plastic zal ook warm aanvoelen, maar dat is dan weer veel te ligt.)
Plaats reactie