Diamanttester van diamant

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=302
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=152
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=1844


Het gaat mij vooral om de ringen die ik aangeboden krijg als oud goud bijv , waar je dan met 1,5 mm steentje welke in ene pave of gladde wrijfzetting zitten.

Of heb het verkeerd begrepen dat je via de cullet moet kijken want dat is dus het probleem met die kleine steentjes Dus tot 2 mm) dat ze vaak in de ring gezet zijn en dan is van onder kijken?!


en zou je deze methode boven een diamanttester willen zetten in zekerheid?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Bij zulke kleine steentjes van onder de 1.5 mm in oud goud zou ik toch al niets geven. De kwaliteit valt toch al 2 gradaties tegen als je ze er uit hebt. En dan nog het werk van het eruit halen en weer mooi schoonmaken.....

En bij diamant testers moet je niet te dicht bij de zetting meten. Dan krijg je met zulke kleine steentjes ook fouten als je niet heel zorgvuldig bent. Ik heb vaak genoeg zirkonias gezien waarbij de juwelier zij dat zijn tester diamant aan gaf, dus in die testers heb ik nooit veel vertrouwen gehad. En het verschil moissaniet<->diamant is nog veel kritischer voor een tester.

Maar misschien kijk ik toch al zo vaak in stenen dat ik puur op optische waarneming ook meer durf te zeggen. Zirkonias pik ik er soms op het blote oog al uit en met de loup binnen een paar seconden. Vooral omdat de ribben van zirkonia (bijna) altijd iets afgerond zijn. Een paar maand geleden had ik echter een steen waar ik eigenlijk zeker was dat het geen diamant was, maar het had niet de typische kenmerken van zirkonia. Deze had scherpe ribben en een niet perfect slijpsel en toch de reflectie van diamant/zirkonia. Maar bij het eruit halen had hij toch gewoon het gewicht dat bij zirkonia behoort.
Of heb het verkeerd begrepen dat je via de cullet moet kijken
Dat is verkeerd begrepen. Je moet wel naar de ribben rond de cullet kijken, maar dan via de bovenkant steen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Het ging mij niet om er geld voor te geven, maar dat je weet waar je mee werkt als je oud goud omsmelt en stenen terug moet zetten

Oke duidelijk dat ht verhaal andersom is voor het kijken. verkeerd gelezendan :)

dan is het alweer makklijker.

Ik heb een moissaniet diamant tester en die geeft bij normaal formaat steentjes duidelijk aan en bij zirkonia doet ie helemaal niets.
En ik ehb toevallig 5 mm diamant en 5 mm moissaniet in huis liggen dus ik heb goed gekeken, en is te zien, maar ik zou dan toch liever met refractometers enzo aan de gang
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie